Hej,
Jeg er 25år gammel, er dansk statsborger mig og min kone (18år) som kommer fra Bosnien og Hercegovina søger FS i Sverige. Vi er blevet gift på gentofte rådhus og har vielsesatest mv. Jeg har en andelsbolig i Hellerup som jeg er igang med at sælge da jeg har fundet en god lejlighed i sverige til 5000kr svenske om måneden og lejet den, har 2 jobs, 1 for min far som selvudpeget hjemmehjælper siden D. 4/7-2012 er fast ansat vel og mærke, det andet er et it-supporter job ansat på en (vikar aftale) midlertidig ansættelse med henblik på fast ansættelse fik jobbet D. 14/1-2014 min nuværende aftale med jobbet løber i 3 måneder og bliver så fornyet indtil jeg bliver fast ansat har ikke nået at få løn i 3 måneder endnu fra mit it-supporter job skal det siges. Har en netto løn i danske kroner ca 20.000kr udbetalt.
Jeg har d.d søgt person nr i sverige hvor jeg har skrevet min kone på som samboende med mig på adressen, det er fra selve udlejeren at vi lejer lejligheden og det er kun mig og hende som er på adressen.
Min kone kom første gang fra Bosnien og besøgte mig d 30/12-2013 og tog hjem igen d 27/1-2014, nu kom hun så igen d 17.02-2014 og er her stadig d.d.
1. Spørgsmål : Skal man være fast ansat eller kan en midlertidig ansættelse med henblik på fastansættelse ved Adecco være nok? Min arbejders giver altså adecco har sagt jeg kan give deres reference nr og cvrnr telefon osv så de kan kontakte dem for at høre det bliver en fast anstættelse.
2. Spørgsmål : Er det fra min kone rejste ind sidst gang at hendes 3 måneder begynder eller er det fra d 30/12-2014 at de 3 måneder begynder? Hvis det er udløbet hvad skal jeg så gøre for at min kone bliver i Sverige indtil jeg får svensk person nummer og søger om FS i sverige efter EU reglerne? Da vi ikke har i sinde at hun rejser tilbage hun vil hurtigst muligt begynde på Medicin studiet igen som hun var ved at afslutte i Bosnien?
3. Spørgsmål : Hvor længe går der med henblik på person nummeret og hvilke dokumenter skal man evt have med til skatteverket for at få et svensk person nr ? Da jeg d.d har afleveret ansøgning ved dem?
4.Spørgsmål :Hvad er kravene for FS efter Eu reglerne i Sverige nu tænker jeg med henblik på økonomisk alt hvad der indgår har læst en masse men bliver dog mere og mere forvirret da man læser om forskellige scenarier?
5.Spørgsmål : Skal jeg sælge min andelsbolig i Hellerup eller kan jeg godt bare nøjes med at fremleje den til nogen?
6.Spørgsmål : Jeg flytter til Sverige D. 1/4-2014 og har hverken købt pendlerkort eller købt noget med mit kreditkort i sverige, gøre dette en forskel da jeg dags dato har søgt om person nr derover og med henblik på at få det?
7.Spørgsmål : Er der nogle særlige regler da hun er Bosnisk statsborger og det jo er et europæisk land men bare ikke indenfor EU?
8.Spørgsmål : Hvad er bedst at søge efter EU reglerne eller svenske nationale regler. Da hun gerne skulle blive her fremover og ikke rejse tilbage?
HÅBER VIRKELIG I VIL HJÆLP MIG, DET ER SVÆRT OG FINDE HOVED OG HALE I DET HELE !! TUSIND TAK PÅ FORHÅND.
MVH DET FORELSKEDE ÆGTEPAR!
FS I SVERIGE HJÆLP!
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: FS I SVERIGE HJÆLP!
Bosnien-Hercegovina er ikke et EU-land, så der er ikke særlige regler for bosniere i forhold til dem der gælder for fx australiere, tyrkere og kinesere.
Du kan godt søge om fs i Sverige efter de nationale regler, men så SKAL din kone jo altså vente i sit hjemland, mens ansøgningen behandles, og det varer pt ca. 12 måneder. Altså er EU-reglerne det du skal bruge, når I gerne vil være sammen hurtigst muligt.
Hvis du vil bruge EU-reglerne til fs i Sverige, skal du, når du arbejder i DK, være 'person med tilstrækkelige midler', og det kan du godtgøre bl.a. ved at vise indkomst og formue.
Du kan godt nøjes med at fremleje din andelslejlighed, men når du både arbejder i DK OG beholder en bolig, skal du nok planlægge et ophold i Sverige på mindst ca. 6 mdr., da man ellers let vil få mistanke om at du ikke reelt bor i Sverige, men bare har en dækadresse der.
Hvis I søger om EU-opholdskort til din kone, kan hun blive i Sverige sammen med dig, så snart ansøgningen er afleveret.
Du kan godt søge om fs i Sverige efter de nationale regler, men så SKAL din kone jo altså vente i sit hjemland, mens ansøgningen behandles, og det varer pt ca. 12 måneder. Altså er EU-reglerne det du skal bruge, når I gerne vil være sammen hurtigst muligt.
Hvis du vil bruge EU-reglerne til fs i Sverige, skal du, når du arbejder i DK, være 'person med tilstrækkelige midler', og det kan du godtgøre bl.a. ved at vise indkomst og formue.
Du kan godt nøjes med at fremleje din andelslejlighed, men når du både arbejder i DK OG beholder en bolig, skal du nok planlægge et ophold i Sverige på mindst ca. 6 mdr., da man ellers let vil få mistanke om at du ikke reelt bor i Sverige, men bare har en dækadresse der.
Hvis I søger om EU-opholdskort til din kone, kan hun blive i Sverige sammen med dig, så snart ansøgningen er afleveret.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: FS I SVERIGE HJÆLP!
1. Spørgsmål : Skal man være fast ansat eller kan en midlertidig ansættelse med henblik på fastansættelse ved Adecco være nok? Min arbejders giver altså adecco har sagt jeg kan give deres reference nr og cvrnr telefon osv så de kan kontakte dem for at høre det bliver en fast anstættelse. Det følte jeg ikke jeg fik svar på?? Hvis der er nogle som kan svarer mig på det?? om det har nogle betydning?
Og en person med tilstrækkelig midler er vel bare at have et job? hvor man tjener nok til at kunne forsørge sin kone ikke sandt?
2. Spørgsmål : Er det fra min kone rejste ind sidst gang at hendes 3 måneder begynder eller er det fra d 30/12-2014 at de 3 måneder begynder? Hvis det er udløbet hvad skal jeg så gøre for at min kone bliver i Sverige indtil jeg får svensk person nummer og søger om FS i sverige efter EU reglerne? Da vi ikke har i sinde at hun rejser tilbage hun vil hurtigst muligt begynde på Medicin studiet igen som hun var ved at afslutte i Bosnien? Kan nogle svarer mig på dette os??
3.Spørgsmål : Hvornår kan jeg søge om opholdskort til min kone er det så snart jeg har et person nr eller hvordan og hvorledes??
På forhånd tak
Mvh det forelskede par.
Og en person med tilstrækkelig midler er vel bare at have et job? hvor man tjener nok til at kunne forsørge sin kone ikke sandt?
2. Spørgsmål : Er det fra min kone rejste ind sidst gang at hendes 3 måneder begynder eller er det fra d 30/12-2014 at de 3 måneder begynder? Hvis det er udløbet hvad skal jeg så gøre for at min kone bliver i Sverige indtil jeg får svensk person nummer og søger om FS i sverige efter EU reglerne? Da vi ikke har i sinde at hun rejser tilbage hun vil hurtigst muligt begynde på Medicin studiet igen som hun var ved at afslutte i Bosnien? Kan nogle svarer mig på dette os??
3.Spørgsmål : Hvornår kan jeg søge om opholdskort til min kone er det så snart jeg har et person nr eller hvordan og hvorledes??
På forhånd tak
Mvh det forelskede par.