savner at bo i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
loay13

savner at bo i Danmark

Indlæg af loay13 » 12.03.2014 07:14:41

Hej
Jeg er dansk statsborger og bor sammen med min mand og vores dejlig baby i Sverige.Jeg er under uddannelse i Danmark, og jeg synes at det er meget hårdt at pendle hver dag frem og tilbage, specielt efter at jeg har fået min lille dreng har jeg ikke meget tid til at være med ham mere og jeg savner at bo i Danmark hvor alle mine veninder og familie bor der, jeg er ellers glad for Sverige men jeg har et stort problem med at studere el arbejde på grund af at jeg ikke forstår svensk, så jeg har virkelig brug for den hurtigste måde i at vende tilbage til Danmark. Endelig har min mand fået permanent opholdstilladelse i Sverige så mit spørgsmål er,
kan jeg flytte tilbage til Danmark med min søn?
hvis ja, min mand vil flytte til os efter han har fået svensk statsborgerskab, kommer det til at påvirke min mands svensk statsborgerskab hvis vi flytter?
og hvis vi flytter har jeg ret til su som enlig forsørger? er meget i tvivl, så jeg håber at nogen kender det rigtig svar og kan hjælpe mig.

skaanebo

Re: savner at bo i Danmark

Indlæg af skaanebo » 12.03.2014 08:19:47

At I flytter hver for sig eller skilles har ingen betydning for muligheden af at blive svensk for din mand.

fundiver199

Re: savner at bo i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 17.03.2014 12:52:33

Og heller ikke for at få tilskud som enlig forsørger. Man er ikke enlig, bare fordi man midlertidigt bor et andet sted end sin ægtefælle. Man er kun enlig, hvis man har ladet sig separere eller skille.

Din mand kan også overveje at flytte med dig og få EU-opholdskort i Danmark. Læs under "rådgivning" "flytte tilbage til Danmark".

Besvar