Hej.
Jeg ønsker at ansøge til min kone om opholdskort ifølge EU regler i sverige, men jeg har ikke fået et svensk person nr, jeg fik af vide herinde at det ikke kræves, og det gjorde mig utrolig meget lettede.
- Jeg har en ansættelseskotrakt fra Danmark, og jeg har tre-måneders lønsedler, men jeg har et problem med kontoudtog, da mit firma anvender stadigvæk det gammel metode med lønudbetaling, og det er via check! Hvad skal jeg gøre her?
- Men tilgengæld så får jeg udbetalt mit SU+SU-lån her på mit nem-id, så den kan jeg sagtens komme med kontoudtog på!
- Hvis jeg nu skal anvende reglen med tilstrækkelige midler, og jeg har en kone og et spædbarn jeg skal forsørge, hvor meget sådan cirka skal jeg minimum have på mit konto?
- Der står at jeg skal have et altomfattende sygeforsikring til min kone, hvordan skaffer jeg den? Er der generelt et andet metode end blå-kort fra kommunen?
Hjææælp! hvordan skal jeg tackle det!!?
-
fundiver199
Re: Hjææælp! hvordan skal jeg tackle det!!?
Der kan ikke stilles krav om, at vandrende EU-borgere skal aflevere kontoudtog, når de søger om registeringsbevis eller opholdskort, eller at deres løn skal udbetales på en bestemt måde.
Med hensyn til "tilstrækkelige midler" kan du under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land" finde et link til de svenske myndigheders egen prøveberegner. Hvis din indtægt er så høj, at I ikke ville have krav på kontanthjælp (socialbidrag) i Sverige, er du med sikkerhed "person med tilstrækkelige midler". Husk at medregne ændringer i dine skatteforhold som følge af ægteskabet og flytningen.
Hvis du ikke arbejder nok i Danmark til at få udstedt det blå EU-sygesikringskort til din kone, kan du - så vidt jeg har forstået Migrationsverkets nye praksis - tegne en privat sygeforsikring til din kone.
Med hensyn til "tilstrækkelige midler" kan du under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land" finde et link til de svenske myndigheders egen prøveberegner. Hvis din indtægt er så høj, at I ikke ville have krav på kontanthjælp (socialbidrag) i Sverige, er du med sikkerhed "person med tilstrækkelige midler". Husk at medregne ændringer i dine skatteforhold som følge af ægteskabet og flytningen.
Hvis du ikke arbejder nok i Danmark til at få udstedt det blå EU-sygesikringskort til din kone, kan du - så vidt jeg har forstået Migrationsverkets nye praksis - tegne en privat sygeforsikring til din kone.