Hjæææælp!!! Hvordan får jeg min kæreste til Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

katjaezeaku

Hjæææælp!!! Hvordan får jeg min kæreste til Danmark?

Indlæg af katjaezeaku » 24.09.2013 10:36:56

Hejsa

Jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe os. Jeg er pt. enlig mor til 3 børn og jeg er 34 år og er dansk statsborger. Jeg har fundet manden i mit liv, og ham som jeg vil leve med resten af livet. Men problemet er at han er fra Nigeria. Han er 28 år, og bor pt. i London nu, hvor han arbejder og har boet i lidt mere end et år. Han har også lige fået turistvisum til Danmark, men dette gælder jo kun et halvt år. Alt hvad vi ønsker er at flytte sammen i Danmark, og leve lykkeligt sammen. Jeg har 3 børn på 14, 11 og 4 år. Så det vil blive for dyrt at flytte til London og bo p.g.a skolepengene.

Mit spørgsmål det er nu hvilke muligheder vi har, for at blive familiesammenført i Danmark?
Vi har overvejet følgende, men ved ikke om det kan lade sig gøre med børnene:
1. Det er at jeg flytter til London sammen med den mindste søn på 4 år, og så overlader de to andre børn til min far i den korte periode, hvor vi selvfølgelig vil besøge hinanden i den tid.
2. Vi bliver gift.
3. Jeg studerer på fjern undervisning derovre og/eller finder et job på min. 10-15 timer om ugen derovre.
4. Vi beviser at vi kan tage vare på os selv i minimum 3 måneder, hvorefter vi søger om familiesammenføring.
5. Hvis jeg har forstået EU reglerne korrekt, så skulle det nu være muligt for os at flytte til Danmark uden problemer og uden at skulle stille en pengegaranti. Er det korrekt forstået?
Og hvordan vil de se på, at jeg har overladt mine børn hos min far i denne tid, vil de tro at det udelukkende er for at blive familiesammenført, eller vil de slet ikke opdage det?

Jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Katja

P.S. Hvor er det bare dejligt at se alle dem som det lykkes for herinde.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjæææælp!!! Hvordan får jeg min kæreste til Danmark?

Indlæg af mh1 » 24.09.2013 11:07:26

Når du har 'særbørn' som tilsyneladende har mindst normalsamvær med deres far, så er der en til vished grænsende sandsynlighed for at du vil kunne få dispensation for bl.a. kravet om sikkerhedsstillelse.

Det er derfor ikke strengt nødvendigt at I bruger EU-reglerne for at blive fs. Men det er nødvendigt, at I bliver gift, da I jo ellers skal bo sammen i ca. 18 mdr. før I kan få fs.

Din kærestes visum gælder i øvrigt højst sandsynligt allerhøjst til 90 dage.

I kan blive gift i DK, mens han er på visumophold, og han kan derefter søge om fs og vil formodentlig få et 'processuelt ophold', dvs. vil kunne blive i DK under sagsbehandlingstiden. Han kan også vælge at rejse hjem og passe sit arbejde indtil opholdstilladelsen bevilges. Det sidste kan være en bedre idé, frem for at han går og triller tommelfingre i ventetiden, hvor han ikke må arbejde for løn, studere eller udføre frivilligt arbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2013 11:07:40

Hvorfor er det et problem, at han er fra Nigeria? Reglerne for familiesammenføring afhænger ikke af ansøgerens nationalitet. Har du læst ÆUG´s vejledning om familiesammenføring under menupunktet ”rådgivning”? I den kan du bla. læse om muligheden for dispensation fra diverse krav, hvis man har børn fra et tidligere forhold.

katjaezeaku

Indlæg af katjaezeaku » 24.09.2013 12:15:42

Hejsa

Tak for det hurtige svar.
Det er kun den mindste af mine børn som ser sin far, de store børn ser ikke deres. Grunden til at vi helst ikke vil følge de danske regler, er at jeg på ingen måde kan dokumentere at jeg kan forsørge ham. Så vi vil først skulle skaffe 100.000 kroner, og det vil tage en evighed.

EU-reglerne virker bare til at være nemmere at omgås, men det kan godt være at jeg har misforstået noget.

Det er ikke et problem at han kommer fra Nigeria, men det hele er jo bare lidt svære når han ikke er medlem af et EU land.

Ja det er rigtigt at hans visum kun gælder i 90 dage, men i en periode indenfor et halvt år.

Jeg er fuldstændig i vildrede og ved ikke om det er bedst at følge de danske regler eller EU reglerne.

Med venlig hilsen
Katja

katjaezeaku

Indlæg af katjaezeaku » 24.09.2013 12:16:58

Og den mindste søn ser kun sin far nogen timer hver lørdag.

katjaezeaku

Indlæg af katjaezeaku » 24.09.2013 12:30:03

Jeg har lige et andet spørgsmål, må han godt tage danskkurser under sine ophold i Danmark, imens han kun har et turistvisum?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.09.2013 15:09:57

Ja, hvis han betaler for sin undervisning, kan han udmærket studere dansk, mens han er i DK på visum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2013 15:12:01

Hvis børnene på 11 og 14 har boet i Danmark, siden de var små, og går i dansk skole, har de såkaldt "selvstændig tilknytning". Og så vil det give dispensation uanset om de har samkvem med deres far eller ej.

Årsagen er, at det vil være urimeligt over for børnene at tvinge dem til at følge med dig til Nigeria, hvor de ikke kender sprog mm. og derfor vil have svært ved at tilpasse sig i den alder, som de har nået.

Hvis børnene var under 6 år gamle og/eller havde haft det meste af deres opvækst i Nigeria, ville det derimod ikke være urimeligt at forvente, at de skulle flytte med deres mor dertil.

Får I dispensation, skal der ikke stilles bankgaranti. De eneste krav vil være, at jeres ægteskab ikke må være et proformaægteskab eller et tvangsægteskab.

katjaezeaku

Indlæg af katjaezeaku » 24.09.2013 20:35:08

Tusind tak for hjælpen. Jeg var ikke klar over at man ikke behøver at stille bankgaranti hvis man får dispensation. Så kan det godt være at vi skal forsøge os med de danske regler istedet.

Mvh Katja

Incognito

Indlæg af Incognito » 17.12.2013 05:23:33

Undskyld at jeg lige blander mig. Men hvordan får man dispensation?

Det er jo de færreste der kan spare +50.000 op til en bil. Så det må da være lige så svært at spare op til kærligheden. Hvis man sparer op i et år, svarer det til at betale 2 gange husleje for at kunne være sammen kærligheden. Så jeg finder dispensation rigtig relevant her.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2013 06:54:19

Man får dispensation, hvis Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det. Det vil typisk være i følgende situationer:

1) Den herboende er flygtning og risikerer asylrelevant forfølgelse i sin ægtefælles såvel som sit eget land (typisk hvis begge ægtefæller er fra det samme land)

2) Den herboende er dansk statsborger og kan ikke få opholdstilladelse i sin ægtefælles land

3) Den herboende lider af alvorlig sygdom/handicap, der ikke kan behandles i ægtefællens hjemland, således at det vil være humanitært uforsvarligt at henvise ham/hende til at flytte dertil

4) Den herboende har særbørn, der har samkvem med begge forældre i Danmark eller har børn med såkaldt "selvstændig tilknytning" (typisk 7-17 år gamle børn, der har boet her hele deres liv)

5) Andre situationer der gør det helt umuligt at bo i partnerens hjemland f.eks. hvis parret er homoseksuelt, og dette ikke accepteres i partneres hjemland. Eller kristne mænd gift med muslimske kvinder fra lande med religiøs styreform, hvor dette ikke accepteres

I situation 1), 2), 3), 5) er det Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8 (retten til respekt for sit familieliv), der fører til dispensation. I situation 4 er det FN´s børnekonvention (barnets tarv).

dianajoel

Indlæg af dianajoel » 17.12.2013 15:15:42

Jeg kommer så også lige med et spørgsmål..

Jeg skal giftes med min forlovede i januar 2014. og i den forbindelse vil jeg gerne have ham familiesammenført .. (ved dog ik hvad der er bedst, at få visum til ham først, og søge familiesammenføring bagefter, eller bare søge familiesammenføring til at starte med?)

men ellers er mit spørgsmål, at jeg har en datter på 5½, samt en på 17. Den store har jeg fast, og har fuld forældremyndighed over. men den lille ser sin far hver anden weekend og i nogle ferier. Er 5½ år nok til at kunne få dispensation for familiesammenføringen.

Diana

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2013 17:00:25

For at bevare eksisterende og regelmæssigt samkvem med faderen: Ja.

Pga. "selvstændig tilknytning": nej.

Svaret på dit andet spørgsmål afhænger dels af, hvad der passer bedst ind i jeres planer, og dels af om I skal opfylde tilknytningskravet. Skal I det, er det jo nødvendigt, at han kommer til Danmark mindst en gang, før I søger om FS.

dianajoel

Indlæg af dianajoel » 17.12.2013 17:24:33

fundiver199 skrev:For at bevare eksisterende og regelmæssigt samkvem med faderen: Ja.

Pga. "selvstændig tilknytning": nej.
Hvor gammel skal hun være for at hun har selvstændig tilknytning
fundiver199 skrev:Svaret på dit andet spørgsmål afhænger dels af, hvad der passer bedst ind i jeres planer, og dels af om I skal opfylde tilknytningskravet. Skal I det, er det jo nødvendigt, at han kommer til Danmark mindst en gang, før I søger om FS.
Hvordan finder jeg ud af, om vi skal opfylde tilknytningskravet? Han er fra Tunesien, og jeg er pæredansk :)
og for at få visum til ham, skal det være det, der bliver kaldt for et turist visum? og skal der være en returbillet, når han kommer, eller er en enkeltbillet ok?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.12.2013 20:35:50

Din store har en selvstændig tilknytning til DK, din yngste har mindst normalsamvær med sin far, og derfor behøver hun ikke opfylde 'selvstændig tilknytning' for at kunne udløse en dispensation.

Din yngste vil - under forudsætning af at hun som danske børn flest - går i dansk daginstitution og evt. skole - opfylde 'selvstændig tilknytning' når hun er ca. 6 år - altså lige om lidt :wink:

Se: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -boern.htm
"Efter fast praksis vil børnene have opnået selvstændig tilknytning til Danmark efter 6-7 år her i landet, hvor børnene har gået i dansk institution/skole."

Om du skal opfylde tilknytningskravet afhænger af om du har været dansk statsborger i 26 år eller mere. Det har du jo ikke oplyst :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar