Hej,
min mand har opholdskort i Danmark efter EU lov (siden 2010). Vi boede i Sverige, men jeg arbejdede i Danmark. Jeg har derfor "forsørgelsespligt". Jeg står og skal langtidssygemeldes med henblik på en arbejdsprøvning og evt. førtidspension. Men må jeg godt det, når jeg skal kunne forsørge ham? Kan ikke rigtig finde ud af hvad der er hvad.
Håber at I kan hjælpe.
På forhånd tak
førtidspension
-
fundiver199
Re: førtidspension
Sygedagpenge er ikke en social ydelse og ej heller førtidspension. Men modtagelse af kontanthjælp, medens din ansøgning om førtidspension behandles, kan i princippet føre til, at hans EU-opholdsret tages op til revurdering.
Men der er vel ikke så meget valg, hvis du er syg? Andet måske end, at han kan finde sig et vellønnet arbejde og forsørge dig. I må tage det, som det kommer, og prøve at lave være med at bekymre jer for meget.
Man må kun inddrage hans EU-opholdsret, hvis I ud fra en samlet vurdering udgør en "urimelig byrde" for det sociale system. Og hvis han arbejder, og det er DIG, der modtager et måske mindre beløb i supplerende kontanthjælp, så vil det da virke noget bagvendt at smide HAM ud. Hvorefter din kontanthjælp måske skal sættes i vejret.
Det sparer jo ikke det sociale system for udgifter, tværtimod. Så det ville EU-domstolen da totalt ryste på hovedet over, hvis den fik forelagt sådan en sag.
Men der er vel ikke så meget valg, hvis du er syg? Andet måske end, at han kan finde sig et vellønnet arbejde og forsørge dig. I må tage det, som det kommer, og prøve at lave være med at bekymre jer for meget.
Man må kun inddrage hans EU-opholdsret, hvis I ud fra en samlet vurdering udgør en "urimelig byrde" for det sociale system. Og hvis han arbejder, og det er DIG, der modtager et måske mindre beløb i supplerende kontanthjælp, så vil det da virke noget bagvendt at smide HAM ud. Hvorefter din kontanthjælp måske skal sættes i vejret.
Det sparer jo ikke det sociale system for udgifter, tværtimod. Så det ville EU-domstolen da totalt ryste på hovedet over, hvis den fik forelagt sådan en sag.
Okay tak. Men når han har været her 5 år og kan søge permanent opholdstilladelse, er det så stadig de samme regler? Eller har vi så samme regler som andre?
-
fundiver199
"Permanent" betyder først og fremmest uden særlige betingelser tilknyttet. Så ja efter 5 år er modtagelse af kontanthjælp ikke længere noget problem i forhold til EU-opholdsretten.