Flytte til TYSKLAND med 5 års opholdskort(EU) fra Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AQB

Flytte til TYSKLAND med 5 års opholdskort(EU) fra Sverige

Indlæg af AQB » 20.11.2013 12:48:59

Kære ÆUG forum,

min mand og jeg bor pt i Sverige. Han er et 5 års opholdskort efter EU regler her i Sverige.
Nu vil vi gerne flytte til Tyskland. Han kan selvfølgelig godt rejse ind/ud af Tyskland, da han har sit opholdskort. MEN hvad skal vi gøre for at han kan få et ID/skattenummer, så han kan arbejde i Tyskland??

Jeg håber lidt, at vi er ovre det værste i og med, at han har opholdskort her fra Sverige. Men giver det ham egentlig ret til at arbejde i andre EU lande?

Jeg håber, at der er nogle der måske har taget dette spring før os, og kan berette lidt om, hvordan det foregår?

Tusinde tak for hjælpen!

skaanebo

Re: Flytte til TYSKLAND med 5 års opholdskort(EU) fra Sverig

Indlæg af skaanebo » 20.11.2013 12:55:15

Det kræver samme procedurer, som I anvendte, da I i sin tid flyttede til Sverige. Altså dokumentation for din status som arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.

Og nej, et svensk opholdskort giver ikke ret til at arbejde andre steder end i Sverige.

Men flytter I til Tyskland og søger, får din partner så ret til at arbejde i Tyskland.

AQB

Indlæg af AQB » 21.11.2013 14:29:07

Okay, nå, for søren. Ved du om man kan sende en ansøgning i forvejen - altså før vi flytter, ellers skal man have en tysk adresse førend vi kan søge om ophold efter EU regler?

Og tak for svar :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2013 15:47:15

Jeg vil formode, at man skal flytte først, og søge efterfølgende ved brug af EU-regler, men det kan du jo spørge om hos de tyske udlændingemyndigheder.

Hvis I derimod venter med at flytte til Tyskland, indtil din partner har fået permanent opholdskort i Sverige, så stiller det sig lidt anderledes, da man så får samme frie bevægelighed inden for en række EU-lande, som almindelige EU-borgere. Dog er Danmark, Storbritannien og Irland undtaget.

Besvar