Fs med kone og barn
Fs med kone og barn
Hej ÆGU
Dejlig forum, har fulgt og læst mange emner.
Nu er det så min tur til at søge, håber meget på jeres hjælp.
Jeg er 28 årig fyr fra Norge og er Norsk statsborger. har boet i Danmark siden 1995
Kom da jeg var 10 år gammel.
Jeg har gået i skole siden dengang jeg kom. I 2008 blev jeg færdig med en handels uddannelse. Kort efter blev jeg indlagt pga en bilulykke hvor begge mine knæ blev skadet og operet med nogle metalplader indeni sådan at jeg nu idag kan gå nogenlunde ordentlig.
Da jeg i den forbindelse sys også har været rigtig svært og komme i den dagligdag. Har jeg ikke andet valgt at modtage kontanthjælp fra kommunen.
Jeg har tænkt mig og starte på uddannelse og job senere, da jeg skal forsørge min familien.
Hvilken mulighed har jeg for at lave familiesammenføring?
Det bliver nok med EU-reglen , men hvor kan jeg starte?
Er det hos statsforvaltning , hvor jeg måske skal starte med at søge opholdskort til mig selv først og derefter søger til min kone og stedsøn?
Jeg er gift med min dejlige kone hvor hun har en så dejlig dreng fra sit tidligere forhold.
Tusinde tusinde tak på forhånd
Med venlig hilsen
Berning
Dejlig forum, har fulgt og læst mange emner.
Nu er det så min tur til at søge, håber meget på jeres hjælp.
Jeg er 28 årig fyr fra Norge og er Norsk statsborger. har boet i Danmark siden 1995
Kom da jeg var 10 år gammel.
Jeg har gået i skole siden dengang jeg kom. I 2008 blev jeg færdig med en handels uddannelse. Kort efter blev jeg indlagt pga en bilulykke hvor begge mine knæ blev skadet og operet med nogle metalplader indeni sådan at jeg nu idag kan gå nogenlunde ordentlig.
Da jeg i den forbindelse sys også har været rigtig svært og komme i den dagligdag. Har jeg ikke andet valgt at modtage kontanthjælp fra kommunen.
Jeg har tænkt mig og starte på uddannelse og job senere, da jeg skal forsørge min familien.
Hvilken mulighed har jeg for at lave familiesammenføring?
Det bliver nok med EU-reglen , men hvor kan jeg starte?
Er det hos statsforvaltning , hvor jeg måske skal starte med at søge opholdskort til mig selv først og derefter søger til min kone og stedsøn?
Jeg er gift med min dejlige kone hvor hun har en så dejlig dreng fra sit tidligere forhold.
Tusinde tusinde tak på forhånd
Med venlig hilsen
Berning
Senest rettet af Berning 14.11.2013 23:13:43, rettet i alt 1 gang.
Re: Fs med kone og barn
Første skridt må være at blive selvforsørgende. At du modtager kontanthjælp, og måske har gjort det i lang tid, er uforeneligt med brug af EU-retten. Du får kontanthjælp som norsk pga. nordiske konventioner, og ikke fordi du har benyttet EU's frie bevægelighed.
Men når du engang er blevet selvforsørgende, så du også kan forsørge din medbragte familie, så er det ganske rigtigt Statsforvaltningen, hvor der skal søges om opholdskort efter EU-regler.
Men når du engang er blevet selvforsørgende, så du også kan forsørge din medbragte familie, så er det ganske rigtigt Statsforvaltningen, hvor der skal søges om opholdskort efter EU-regler.
-
fundiver199
EU-borgere erhverver tidsubegrænset opholdsret efter 5 års ophold. Og herefter gælder der ikke længere krav om, at man skal være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.
Så for børn, der er kommet til et andet EU-land med deres forældre, og som ikke har skiftet statsborgerskab, foreligger der en ret privilegeret situation, når det drejer sig om adgangen til familiesammenføring efter EU-retten, når de bliver voksne. Der er ikke andre krav end, at ægteskabet skal være reelt, og ægtefællen må ikke udgøre en sikkerhedstrussel e.l.
Og ja det er statsforvaltningen, der udsteder registreringsbeviser til EU-borgere og opholdskort til de familiemedlemmer, der ledsager dem eller slutter sig til dem.
Så for børn, der er kommet til et andet EU-land med deres forældre, og som ikke har skiftet statsborgerskab, foreligger der en ret privilegeret situation, når det drejer sig om adgangen til familiesammenføring efter EU-retten, når de bliver voksne. Der er ikke andre krav end, at ægteskabet skal være reelt, og ægtefællen må ikke udgøre en sikkerhedstrussel e.l.
Og ja det er statsforvaltningen, der udsteder registreringsbeviser til EU-borgere og opholdskort til de familiemedlemmer, der ledsager dem eller slutter sig til dem.
hej Fundiver
Kan du henvise mig til nogen paragrafer som du lige nævner her?
Jeg har lige snakket med statsforvaltning pr. Tlf og får følgende svar.
Jeg skal være godkende af en af de opholdsgrundlag, som fx arbejdstager, studerende mm for at de kan udstede mig et opholdskort. Først derefter kan min kone og hendes søn søger om opholdskort.
Det skal siges at min kone er vietnamesisk statsborger.
Kan du henvise mig til nogen paragrafer som du lige nævner her?
Jeg har lige snakket med statsforvaltning pr. Tlf og får følgende svar.
Jeg skal være godkende af en af de opholdsgrundlag, som fx arbejdstager, studerende mm for at de kan udstede mig et opholdskort. Først derefter kan min kone og hendes søn søger om opholdskort.
Det skal siges at min kone er vietnamesisk statsborger.
-
fundiver199
Du kan ikke få et kvalificeret svar i telefonen, når din sag er så speciel, som den er. Og sagsbehandlingen skal heller ikke foregå telefonisk, den skal foregå skriftligt. Ret til tidsubegrænset ophold fremgår af EU-opholdsbekendtgørelsens §5:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=137179
Du søger tidsubegrænset registreringsbevis ved at udfylde denne blanket og sætte kryds nederst til højre i felt 2 ved "ansøgning om tidsubegrænset ophold":
http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... ningen.pdf
Når du har modtaget dit tidsubegrænsede registreringsbevis, udfylder din kone den samme blanket og sætter kryds i "medfølgende familie".
Måske kan I også gøre det lidt nemmere for jer selv ved at aflevere begge ansøgningsskemaer samtidig. Hvorefter din kones ansøgning så naturligvis først kan afgøres, når din er blevet det.
Ansøgningsblanketterne afleveres i udfyldt stand og ved personligt fremmøde til Statsforvaltningen, som herefter jævnfør den danske forvaltningslov skal træffe en skiftlig og begrundet afgørelse.
I skal IKKE acceptere mundtlig "vejledning" fra ansatte på Statsforvaltningen om, at I "ikke kan søge" eller "ikke opfylder betingelserne". Sig at I gerne vil have behandlet jeres ansøgninger og have meddelt afgørelsen skriftligt, når den foreligger.
For at undgå fejlbehandling af ansøgningen med efterfølgende langtrukken klagesag kan I printe og vedlægge nedenstående som et bilag til jeres ansøgninger:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... dommen.pdf
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=137179
Du søger tidsubegrænset registreringsbevis ved at udfylde denne blanket og sætte kryds nederst til højre i felt 2 ved "ansøgning om tidsubegrænset ophold":
http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... ningen.pdf
Når du har modtaget dit tidsubegrænsede registreringsbevis, udfylder din kone den samme blanket og sætter kryds i "medfølgende familie".
Måske kan I også gøre det lidt nemmere for jer selv ved at aflevere begge ansøgningsskemaer samtidig. Hvorefter din kones ansøgning så naturligvis først kan afgøres, når din er blevet det.
Ansøgningsblanketterne afleveres i udfyldt stand og ved personligt fremmøde til Statsforvaltningen, som herefter jævnfør den danske forvaltningslov skal træffe en skiftlig og begrundet afgørelse.
I skal IKKE acceptere mundtlig "vejledning" fra ansatte på Statsforvaltningen om, at I "ikke kan søge" eller "ikke opfylder betingelserne". Sig at I gerne vil have behandlet jeres ansøgninger og have meddelt afgørelsen skriftligt, når den foreligger.
For at undgå fejlbehandling af ansøgningen med efterfølgende langtrukken klagesag kan I printe og vedlægge nedenstående som et bilag til jeres ansøgninger:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... dommen.pdf
Det vil jeg gøre.
Pt er hun er på besøg med hendes søn
Kan vi aflevere begge angsøgning og hun dermed får et stempel for "pocessed ophold"?
Da vi går ud fra at sagen vil tage lang tid, hun har lidt over en måneder tilbage af sit visum.
Pt er hun er på besøg med hendes søn
Kan vi aflevere begge angsøgning og hun dermed får et stempel for "pocessed ophold"?
Da vi går ud fra at sagen vil tage lang tid, hun har lidt over en måneder tilbage af sit visum.
-
fundiver199
Hun har ret til straks at få udleveret en kvittering for modtaget ansøgning. Der er ikke noget, der hedder "processuelt ophold", når det drejer sig om EU-opholdsret. Sagsbehandlingen er konstaterende. Dvs. udgangspunktet er, at din kone har opholdsret, og sagsbehandlingen har kun til formål at bekræfte den ret, hun allerede har.
Du må dog nok være forberedt på, at velviljen hos de ansatte på Statsforvaltningen måske ikke vil være den største. For de er trods alt kun mennesker, og specielt logisk er det jo ikke, at du skal være så meget bedre stillet, fordi du er norsk og ikke dansk statsborger.
Den samme reaktion ville jeg nok møde, hvis jeg som dansk kontanthjælpsmodtager i Norge med permanent EU-opholdsret kom og bad om opholdskort til min udenlandske kone, når norske statsborgere skal leve op til strenge krav om fast indtægt gennem flere år. Dette er ikke ment som en undskyldning for de ansatte i Statsforvaltningen men bare en mulig forklaring.
Du må dog nok være forberedt på, at velviljen hos de ansatte på Statsforvaltningen måske ikke vil være den største. For de er trods alt kun mennesker, og specielt logisk er det jo ikke, at du skal være så meget bedre stillet, fordi du er norsk og ikke dansk statsborger.
Den samme reaktion ville jeg nok møde, hvis jeg som dansk kontanthjælpsmodtager i Norge med permanent EU-opholdsret kom og bad om opholdskort til min udenlandske kone, når norske statsborgere skal leve op til strenge krav om fast indtægt gennem flere år. Dette er ikke ment som en undskyldning for de ansatte i Statsforvaltningen men bare en mulig forklaring.
Tusinde tak Fundiver
Jeg vil sætte projketet igang, og vender tilbage med svar.
Så evt andre kan få gavn af.
Jeg vil sætte projketet igang, og vender tilbage med svar.
Så evt andre kan få gavn af.
Ja det er total vanvid at vores flinke naboer, er bedre stillet her end danske statsborgere i deres eget land !
He igen
Vi har indgivet vores ansøgninger om opholdskort hos statsforvaltning den 17-09-13,
Idag er det så 3 uger og 2 dage siden og vi har intet hørt.
Er det normalt at det kan tager mere end 2 uger og ved travlhed 3 uger for mit vedkommende?
Opholdskort til min kone er jeg godt klar over, at der kan gå længere tid.
Håber nogen kan hjælpe med spørgsmålet og tak for et dejlig og venlige forum
Mvh
Berning
Vi har indgivet vores ansøgninger om opholdskort hos statsforvaltning den 17-09-13,
Idag er det så 3 uger og 2 dage siden og vi har intet hørt.
Er det normalt at det kan tager mere end 2 uger og ved travlhed 3 uger for mit vedkommende?
Opholdskort til min kone er jeg godt klar over, at der kan gå længere tid.
Håber nogen kan hjælpe med spørgsmålet og tak for et dejlig og venlige forum
Mvh
Berning
-
fundiver199
Ifølge EU`s regler er fristen for udstedelse af registreringsbevis og opholdskort 6 måneder. Så der er stadig 5 måneder og 1 uge endnu. Hvad der er "normalt", afhænger vel bla. af, hvor travlt de har på den pågældende Statsforvaltning. Det behøver jo ikke være det samme på f.eks. Bornholm og i Nordjylland.
Hvor lang køen ved kassen i Netto er, afhænger også både af, hvilken dag man kommer, hvilken tid på dagen, og i hvilken Netto-forretning.
I Sverige tager det pt. op til 12 måneder at få udstedt EU-opholdskort, så Danmark er en ren duks i denne sammenhæng.
Hvor lang køen ved kassen i Netto er, afhænger også både af, hvilken dag man kommer, hvilken tid på dagen, og i hvilken Netto-forretning.
I Sverige tager det pt. op til 12 måneder at få udstedt EU-opholdskort, så Danmark er en ren duks i denne sammenhæng.
Tak for det hurtig svar.
Vi troede vores ansøgninger er havet bagest i bunken, så vil det være træls.
Jeg vil vende tilbage når, der sker noget nyt
Igen tak for hjælpen
Mvh
Berning
Vi troede vores ansøgninger er havet bagest i bunken, så vil det være træls.
Jeg vil vende tilbage når, der sker noget nyt
Igen tak for hjælpen
Mvh
Berning
hej igen
Det er 7 uger siden at vi har indgivet vores ansøgninger hos statsforvaltning i Ringsted. Igår ringede jeg for at høre om vores sag.
Jeg fik af vide at der ikke ville gå ret lang tid mere.
Hun kan ikke starte på sprogskole før hun har fået cpr.
Derudover spurgte damen om min kone har fået arbejde eller påtænker at arbejde?
Så kan hun henvende sig hos skat og få et skatte nummer og dermed kan frit arbejde og betale alm dansk skat.
Denne er jeg meget i trivel, har aldrig hørt før.
Nogen som har hørt eller fået denne vejledning før?
Mvh
Berning
Det er 7 uger siden at vi har indgivet vores ansøgninger hos statsforvaltning i Ringsted. Igår ringede jeg for at høre om vores sag.
Jeg fik af vide at der ikke ville gå ret lang tid mere.
Hun kan ikke starte på sprogskole før hun har fået cpr.
Derudover spurgte damen om min kone har fået arbejde eller påtænker at arbejde?
Så kan hun henvende sig hos skat og få et skatte nummer og dermed kan frit arbejde og betale alm dansk skat.
Denne er jeg meget i trivel, har aldrig hørt før.
Nogen som har hørt eller fået denne vejledning før?
Mvh
Berning
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis man har opholdsret efter EU-regler må man godt arbejde, så snart man har indleveret sin ansøgning om opholdskort.
Hvis der søges opholdstilladelse efter danske regler må man ikke arbejde, før man har fået tilladelsen.
Hvis der søges opholdstilladelse efter danske regler må man ikke arbejde, før man har fået tilladelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Man har alle rettigheder i samme øjeblik, ansøgningen er afleveret til rette myndighed. Disse rettigheder er ikke betinget af udstedelse af et lille plastickort.