Tilbage Til Danmark!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MrsD

Tilbage Til Danmark!

Indlæg af MrsD » 23.10.2013 16:48:52

Hej Alle

Jeg skriver her fordi min mand of jeg skal til at indsende ansögningen til Danmark efter EU reglerne.
Jeg er lidt forvirret omkring nogle af reglerne, så håber i kan hjälpe.

1) Jeg er ikke registreret gift i Danmark, da jeg flyttede direkte til Sverige og ikke nåede at göre det i DK, men registrerede ägteskabet med det samme i Sverige.
betyder det noget for min ansögning???

2) Jeg har ingen svensk konto, da min SU skal bruge en 'nem konto' som ikke findes i Sverige, så derfor fik jeg aldrig oprettet en svensk konto.
Kan dette have betydning??

3)
Jeg har en lejlighed som er fremlejet, og har også en kontrakt der viser dette, men jeg har altid betalt ved at indsätte belöbet kontant (har alle kvitteringer), da lönnen i danmark först bliver udbetalt senere end i sverige. Noget andet er at elregingen jo pga fremleje ikke kan väre i mit navn. Kan dette påvirke ansögningen?

4)
Jeg bor i Malmö og arbejder i DK, har også pendlerkort, men dette kan kun ses via min danske kontooversigt ved käb hos DSB. Fra hvornår kan jeg vise at alle mine köb er foretaget via dankort i Malmö lige siden jeg er flyttet her til, hvilket var i feb 2013.
Skal kontooversigten väre fra de sidste 3 måneder eller hele perioden fra feb??
Det er bare mange sider!!

Til sidst skal det siges at vi BOR her, og der er ikke tale om en proforma adresse!

Håber der er nogen der kan hjälpe, da dette er lidt forvirrende og nervepirrende!

På forhånd tak :) :D

fundiver199

Re: Tilbage Til Danmark!

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2013 12:25:06

1) Nej

2) Ja

3) Ja

4) Hele periode, hvor du har boet i Sverige

Held og lykke med ansøgningen

MrsD

Indlæg af MrsD » 24.10.2013 13:08:55

Tak for svar.

Men hvordan kan det påvirke? Altså er det så mistænkeligt eller hvordan? For jeg har spurgt i sverige og en 'nemkonto ' eksisterer ikke. Så hvorfor skylle jeg besværliggøre det for mig selv ved at have 2 kontier?

Og mht elregning er der så mulighed for at jeg kan finde belæg for at jeg ikke har nogen elregning i mit navn pga fremleje? Boligkontorets regel er nemlig at kun den der er lejer dvs den der fremlejer kan stå for elregning.. ??

Og tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.10.2013 13:13:42

Du kunne have fået en konto i Sverige, og have overført penge hver måned fra din danske til din svenske, enten ved at oprette en stående overførsel i banken eller måned for måned i netbank. Det er ikke særlig indviklet.Og du kunne have betalt huslejen via din svenske konto.

Derfor vil det måske kunne give problemer at du ikke har gjort det på den måde.
mh
Rådgiver for ÆUG

MrsD

Indlæg af MrsD » 24.10.2013 13:37:47

Men jeg havde tilmeldt mig en svensk konto, men fordi jeg tog på ferie så blev denne aldrig til noget. Jeg har et brev fra den svenske bank der viser dette. Hjælper det?

Kan det give problemer selvom de kan se på min danske konto at jeg konstant har handlet i malmø fordi jeg jo faktisk bor der. Det er sjældent jeg har betalt kontant. Vil dette ikke hjælpe på det?

Og til sidst, så har jeg et dansk telefon nummer (pga dårlig økonomi) er det mine forældre der betaler dette, men jeg står som bruger på regningen. Skal jeg indsende dette eller vil det være dumt? For det er 3mobil og det er billigere i danmark end i sverige, og jeg skal trods alt også tænke økonomi :(

Noget andet er at jeg har et svensk taletidskort og nummer. Kan dette bruges som bevis?

Og tusind tak for hurtig respons!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2013 15:53:54

Der foretages en samlet vurdering af, om du har haft et ”faktisk og reelt” ophold eller ej. Mange ting kan indgå i den vurdering, og en enkelt ting er ikke altafgørende i sig selv. I hvert fald ikke med mindre den ret klart viser, at du IKKE har haft et faktisk og reelt ophold.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din dokumentation er solid nok, så blive boende i Sverige, til I har fået et svar fra US. Andet eller bedre råd kan vi ikke give dig.

Besvar