Hej. Jeg er dansk statsborger der vil flytte til permanent til Norge med min kone, (måske engang i fremtiden vende tilbage til DK)
Vi vil gerne gøre brug af EU-reglerne, fordi de norske nationale regler ser ud til ikke at passe så godt til os, hvad angår visum.
Jeg begynder på arbejde i Oslo d 1 november 2013.
D.23 September har jeg aftalt at mødes med 3 udlejere hvor jeg forhåbentlig for en lejekontrakt i hånden.
Min kone har fået udstedt dansk turistvisum.
Jeg vil gerne kende nogleretningslinjer for familiesammenføring ved brug af EU-regler i Norge
Mine spørgsmål.
1) Må jeg søge om FS mens min kone har dansk turistvisum? på en eller anden måde skal jeg jo tage til Norge.
2) Er det nok at have en arbejds samt lejekontrakt, og norsk cpr nr for at søge om FS efter EU-regler i Norge?
3) Hvilke rettigheder vil min kone have "når" hun får udstedt opholdstilladelse. Her tænker jeg på skole, SU, sociale ydelser, arbejde, barsel??
4) Jeg kender flere der har brugt modellen i Sverige hvor partneren har fået opholdstilladelse efter 2 uger. Er de mere besværlige i Norge, eller er fremgangsmåden den samme?
Det kan være at mine spørgsmål allerede har været besvaret i forummet, men jeg har ikke kunnet finde dem.
Med venlig hilsen
Burim440
Flytte til Norge, bruge EU-regler
-
fundiver199
Re: Flytte til Norge, bruge EU-regler
1) Ja
2) Nej I skal også bruge en gyldig, oversat og legaliseret vielsesattest og et gyldigt pas
3) De samme som norske statsborgere dog ingen sociale ydelser de første 3 måneder
4) Reglerne er de samme i hele EU, men der er ingen garanti for, at opholdskort bliver udstedt på 2 uger. Det må tage op til 6 måneder, og i Sverige tager det i dag ofte længere. De personer, du kender, er formentlig flyttet til Sverige for flere år tilbage
Læs mere under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land" og i bekendtgørelsen "ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" øverst i forum.
2) Nej I skal også bruge en gyldig, oversat og legaliseret vielsesattest og et gyldigt pas
3) De samme som norske statsborgere dog ingen sociale ydelser de første 3 måneder
4) Reglerne er de samme i hele EU, men der er ingen garanti for, at opholdskort bliver udstedt på 2 uger. Det må tage op til 6 måneder, og i Sverige tager det i dag ofte længere. De personer, du kender, er formentlig flyttet til Sverige for flere år tilbage
Læs mere under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land" og i bekendtgørelsen "ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" øverst i forum.
Re: Flytte til Norge, bruge EU-regler
Hej, og tak for det fantastisk hurtige svar.
Selvfølgelig har jeg vielses attesten og mit danske pas.
Det var virkelig god info du gav mig.. 1000 tak.
Med venlig hilsen Burim440.
Selvfølgelig har jeg vielses attesten og mit danske pas.
Det var virkelig god info du gav mig.. 1000 tak.
Med venlig hilsen Burim440.