SU/Kontanthjælp ved EU reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LarsNielsen

SU/Kontanthjælp ved EU reglerne

Indlæg af LarsNielsen » 05.09.2013 11:57:40

Hej :)

Håber i kan hjælpe mig, har søgt lidt men kan ikke finde noget endeligt. Jeg blev familiesammenført ved EU reglerne for et par måneder siden (fra tyskland) og vi bor nu sammen i danmark. Jeg er lige startet på studie og min kone knokler med danskundervisningen.

Derfor prøver jeg at finde ud af om min kone kan modtage SU eller kontanthjælp. Det er ikke noget vi regner med inden for det næste stykke tid, og helst slet ikke, men hvis der går for længe uden min kone kan finde arbejde kan det godt være det bliver lidt for svært at leve os begge på min SU/SU lån.

Så mine spørgsmål: vil hun kunne modtage SU på et studie hvis jeg og/eller hun arbejder ved siden af studierne? altså kan hun modtage SU uden jeg bliver nød til at stoppe mit studie?
Eller kan hun modtage kontanthjælp uden at miste opholdstilladelsen? (info, jeg arbejdede gennem hele vores ophold i tyskland) Vi vil helst klare det uden hun skal på kontanthjælp men jeg vil også være ret ked af at skulle stoppe mit studie.

fundiver199

Re: SU/Kontanthjælp ved EU reglerne

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 14:11:12

Hvis du har fået anerkendt status som arbejdstager i Tyskland, er der i princippet intet i vejen for, at I begge kan modtage kontanthjælp, hvis I i øvrigt lever op til de normale betingelser herfor. Det må stå i hendes brev fra US, hvilke betingelser der er knyttet til hendes opholdsret. Og hvis der ikke står noget, så er der ingen betingelser.

Mht. SU har den danske praksis tidligere været sådan, at du kun blev anerkendt som arbejdstager, hvis du IKKE var indskrevet ved en uddannelse. Men før sommerferien tabte Danmark en sag ved EU-domstolen om netop det emne. Så i dag burde din kone kunne få SU, hvis du udover at være studerende også samtidig er arbejdstager. Dvs. du skal ved siden af studierne have et arbejde, der ikke er ”ubetydeligt”.

Danmark (og andre EU-lande) må IKKE længere lægge vægt på, hvad der var ”hovedformålet” med din indrejse i Danmark (eller andre EU-lande). Så hvis I søger og får ”nej”, er det en oplagt sag for SU-ankenævnet og herefter domstolene / EU-kommissionen.

LarsNielsen

Indlæg af LarsNielsen » 07.09.2013 19:23:43

Rigtigt mange tak for svaret Fundiver199 :)

Jeg har lige kigget papirerne igennem igen og der står:
"...Ret til ophold som ægtefælle til en dansk statsborger, der vender tilbage til danmark og har været omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere som arbejdstager i andet EU-land."

Så vidt som jeg kan læse mig frem til i lovteksten står arbejdstagere uden betingelsen af "falde det offentlige til byrde"

Betyder det så at hvis hun en dag søger om kontanthjælp har hun helt samme vilkår som alle andre? altså uden det bringer hendes opholdstilladelse i fare? ved godt det er lidt samme spørgsmål som før men vil jo gerne være helt sikker at det ikke bringer opholdstilladelsen i fare.

Ang. SU, ved du så hvad der så betragtes som ikke ubetydeligt arbejde, snakker vi 5, 10 eller 20 timer om ugen?

Igen tak for svaret :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.09.2013 21:59:49

'Ikke ubetydeligt' er så vidt jeg kan forstå MERE end 9 timer/uge.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.09.2013 14:07:59

LarsNielsen skrev:Betyder det så at hvis hun en dag søger om kontanthjælp har hun helt samme vilkår som alle andre? altså uden det bringer hendes opholdstilladelse i fare?
Ja.
LarsNielsen skrev:Ang. SU, ved du så hvad der så betragtes som ikke ubetydeligt arbejde, snakker vi 5, 10 eller 20 timer om ugen?
Der er ingen faste grænser, men noget i retning af, hvad mh skriver. Jeg plejer gerne at sige 10-15 timer om ugen, så er man nogenlunde på den sikre side.

Men det kommer også an på lønnen. Hvis man er selvstændig og påstår, at man arbejder 40 timer om ugen, men man tjener kun 1.000 kroner om måneden ud af en meget lille omsætning, så kan det måske godt være et "ubetydeligt supplement", fordi den angivne arbejdstid ikke rigtig svarer til omsætning og indtjening. Det ville jeg i hvert fald påstå, hvis jeg var myndighed og blev bedt om at udbetale supplerende kontanthjælp til en sådan EU-borger.

Omvendt hvis man er konsulent og sælger sin tid for 2.000 kroner pr. time, så skal der ikke særlig mange timer til, før det ikke længere kan siges at være et "ubetydeligt supplement". Allerede 4-5 timer om måneden, så kan man jo næsten leve af det, og så er det selvfølgelig ikke et "ubetydeligt supplement".

Besvar