Personnummer i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Personnummer i Sverige

Indlæg af mh1 » 30.08.2013 01:49:27

Man skal som udgangspunkt være BEGYNDT med at få arbejdsløshedsdagpenge i DK, for at kunne få dem med til udlandet i op til 3 mdr.

I dit sted tror jeg det kunne være en løsning at søge om forhåndsgodkendelse NU og krydse fingre for at din mand får det inden dine barselsdagpenge ophører, så du kan gå fra barselsdagpenge til dagpenge fra a-kassen i DK. Der er jo ingen boligkrav efter EU-reglerne, så I kan bo i hvad som helst, hvor I kan få jer tilmeldt folkeregisteret.
mh
Rådgiver for ÆUG

fve

Indlæg af fve » 30.08.2013 08:50:23

mh skrev:Når man er ægtefælle til en EU-borger skal man ikke have opholdsTILLADELSE, så har man en opholdsRET.

Man skal så bare have et kort, som viser at man har denne ret.

Så NEJ, din ægtefælle har ikke fået 'uppehållstilstånd', men har fået et personnummer.
Mh... Jeg forstår forskellen mellem en... opholdsret, og en opholdstilladelse. Opholdsretten under EU reglerne, og opholdstilladelsen under nationale svenske regler. Kan man så ikke konkludere at min kone har fået et personnummer, uden egentlig at falde ind under nogen regler, eftersom hun ikke har fået hverken opholdsret eller opholdstilladelse.?

fve

Indlæg af fve » 30.08.2013 09:04:23

Noka skrev:Hej
Vi står i samme situation. Min kone har opholdsret efter EU-reglerne, men hun fik afslag da hun sögte om personnummer. Hun blev henvist til migrationsverket hvor hun skulle söge om uppehållstillstånd.
Noka... jeg vil anbefale jer at gå op til Skatteverket igen med den samme dokumentation som i indleverede til Migrationsverket og sige at i søger personnummer med baggrund i den dokumentation. For at Skatteverket skal anse at en opholdsret er folkebogsbegrundet... = udstedelse af personnummer, må den styrkes med et års bosætning i Sverige. Derfor gør Skatteverket en egen vurdering af sagen.

Memedi

Indlæg af Memedi » 30.08.2013 10:45:38

Tak Skaanebo og Mh for jeres svar. Kender I det, man bare ikke orker mere, sådan har jeg det. Jeg søger opholdstilladelse i Danmark og flytter min og min søns adresse til Danmark. Så kan jeg får barselsdagpenge og kan søge job i Danmark, hvor jeg kan bruge min uddannelse, er skolelærer, så det er ikke meget nytte i Sverige. Og så må det bære eller briste med den opholdstilladelse.

Men for at være helt sikker på, at jeg ikke gør noget dumt vil lige forsikre mig om, at det ikke får konsekvenser for min mand hvis de danske myndigheder ikke godkender vores ansøgning. Vores plan var oprindeligt at blive her i Sverige, indtil vi var sikre på opholdstilladelsen i dk, men hvis jeg flytter til dk og min mand bliver her, får det så konsekvenser for ham hvis dk ikke godkender ansøgningen. De kan jo dårligt smide ham ud af Sverige? Og gør det noget her i Sverige for hans opholdstilladelse, at hans kone ikke bor her?

Memedi

Indlæg af Memedi » 30.08.2013 14:00:23

Jeg har vist spurgt til det samme i en anden tråd, kommer jeg i tanke om... Der er ingen sikkerhed for at han kan blive i Sverige hvis jeg flytter til dk. Jeg vil kontakte migrationsverket på mandag og høre hvordan han står stillet. Ellers må jeg søge om de svenske dagpenge og håbe vi ikke skal vente fire måneder for at få pengene udbetalt...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.08.2013 15:12:35

Din mand mister sit opholdsgrundlag i Sverige, hvis du flytter fra Sverige. I bør desuden flytte til DK sammen, hvis I ønsker at gøre brug af EU-retten i DK.

Et svensk opholdskort inddrages dog tidligst efter seks måneders fravær fra Sverige, så I har lidt tid at løbe på. Får I afslag på opholdskort i DK, kan I derfor flytte retur til Sverige uden at skulle igennem møllen hos Migrationsverket igen.

Memedi

Indlæg af Memedi » 31.08.2013 07:23:55

Vi må bare blive og prøve at få økonomien til at hænge sammen, det der med at finde lejlighed det er ikke så nemt hverken i dk eller Sverige.

Jeg er kommet til at tænke på det med, at når man har boet her et år er man berettiget til et personnr. Min mand har boet her siden maj sidste år, altså mere end et år, men det registreres måske først fra han har fået opholdstilladelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.08.2013 09:11:45

Din mand har jo stadig ingen opholdstilladelse! Han har opholdskort, hvilket er noget helt andet.

Memedi

Indlæg af Memedi » 31.08.2013 09:34:31

Ok jeg vidste ikke der var den forskel... Men tak for alle dine svar, det har virkeligt været en stor hjælp.

fve

Indlæg af fve » 12.09.2013 19:12:09

Update på personnummer i Sverige..... Vi har så endelig fået tildelt et personnummer, og efterfølgende fået et svensk ID kort fra Skatteverket til min kone. Vi har stadigvæk ikke hørt fra Migrationsverket om opholdskortet.

En måde at undgå for meget tidspilde og for meget bla bla med de svenske myndigheder om cpr nummer er hurtigst muligt at aflevere de samme dokumenter til Skatteverket. http://www.skatteverket.se/privat/folkb ... 00039.html

HUSK! et opholdskort giver ikke ret til cpr nummer i Sverige det er en uppehållstillstånd der skal til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.09.2013 21:48:42

fve skrev:HUSK! et opholdskort giver ikke ret til cpr nummer i Sverige det er en uppehållstillstånd der skal til.
Det er EU-kommissionen nok ikke helt enig i, for et personnummer er jo en forudsætning for effektivt at kunne udnytte de rettigheder, man har i det svenske samfund. Så dit udsagn er i praksis det samme som at sige, at den fri bevægelighed i EU ikke længere omfatter Sverige. Og mig bekendt har Sverige ikke meldt sig ud.

Så det er muligt, at en ansat på Skatteverket har sagt sådan til jer, men det bliver det ikke rigtigt af.

closed1

Indlæg af closed1 » 13.09.2013 08:16:44

Men jeg har nu hørt om flere der ikke kan få et personnummer , hvor skatteverket har meddelt dem at de ikke kan få et når de har eu opholdskort .
Så bliver man nødt til at arbejde sort for man kan ikke betale skat eller få en bankkonto !

For øvrigt mener migrationsverket at de har 12 måneder til at udstede et opholdskort så måske er Sverige på vej til at melde sig ud af EU . De er da ved at lave deres egne regler !

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.09.2013 09:32:12

Så vidt jeg husker læste jeg et sted herinde, at Sverige kommer til at forklare sin praksis mht. opholdskort overfor EU? Muligvis også praksis mht. personnummer :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2013 11:02:53

Som jeg har forstået det, har Skatteverket meddelt folk, at et EU-opholdskort ikke er tilstrækkeligt til at få udstedt personnummer, men at man i stedet skal dokumentere sin EU-opholdsret bla. ved at vise dokumentation for heldækkende sygesikring, hvis man ikke er arbejdstager eller familiemedlem til en arbejdstager.

Altså foretager Skatteverket sin egen selvstændig prøvning af EU-opholdsretten, hvilket i øvrigt også gælder for eksempelvis SU-styrelsen i Danmark.

Når folk ikke har været i stand til at fremskaffe dokumentation for heldækkende sygesikring, har Skatteverket så vejledt dem om, at de som en alternativ vej til at få svensk personnummer kan søge om svensk uppehållstillstånd.

Men det er ikke det samme som, at dette er den ENESTE måde at få svensk personnummer. Man kan også få det ved at dokumentere, at man har EU-opholdsret jævnfør de krav, som Sverige stiller, herunder det om dokumentation for heldækkende sygesikring.

Hvis nogen har viden om, at dette ikke længere er tilfældet, må de meget gerne blande sig i tråden, så vi alle sammen kan blive opdateret omkring den seneste udvikling i dette bureaukratiske rod, der har stået på siden november 2011.

fve

Indlæg af fve » 13.09.2013 13:22:12

Fundiver... når man så bliver vejledt til evt, at søge om uppehållstillstånd så er man vel på vej til at søge under de Svenske regler, som så vil konflikte med EU ansøgningens opholdskort som man oprindelig have ønsket.. Jeg er ikke klar over om det kan få indflydelse for dem der skal til Danmark igen. Man kunne jo spørge chefen for Migrationsverket og chefen for Skatteverket om de har nogle klare retningslinier. Hvis de er i tvivl kunne man koble dem til EU kommisionens rådgivere, det kunne måske hjælpe.

Besvar