Flytter Permanent til Sverige, lidt hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SouthLeb

Flytter Permanent til Sverige, lidt hjælp

Indlæg af SouthLeb » 04.07.2013 16:56:59

Hejsa Forum.

Jeg bor i Nykøbing Falster og har pendlet hverdag til Job i KBH, i 8 måneder. Nu har jeg fundet nyt job i Kastrup Lufthavn. Det er 2.5 times transport(offentlig) hver vej.

Det er hårdt og det går udover familie livet.

Detfor har vi selvfølgelig søgt bolig i regionen omkring storkøbenhavn i flere boligselskaber. Men som alle ved så er det ikke nemt.

Derfor har min familie og jeg taget den beslutning at vi gerne vil flytte til Malmø og bo. på den måde vil jeg kun have ca. 30-45 min transport.

Men !!. Min kone fik i 2009 et 5-årig opholdskort i Dk, efter Eu-reglen via Sverige. (vi har boet sammen lige siden)
Jeg kan forstå på det hele at min kone ikke at konvertere opholdskortet i dk til et svensk.

men at hun på en eller anden måde muligvis kan få permanent opholdskort i sverige, da vi har boet sammen i mere end 2 år ?

Jeg har snakket med Udlændingestyrlesen i dag og de sagde man kunne udfylde en blanket hvor man kan begrunde sin flytning til udlandet. og derved kan min kone måske beholde dansk opholdskort. Men hun ikke selvføelig ikke love noget. Deres svarfrist ligger på 4 måneder. (vi ved alle hvor langsomme de er der.)

Jeg har tidligere boet og haft arbejde i sverige i 1.5 år. Jeg har derfor svensk personnummer.

Men hvad skal jeg fortage mig nu ?
Hvad er det bedste for os at gøre ?

Skal jeg søge til Sverige efter Eu-reglen eller Efter de Nationale Svenske regler ?
Til at starte med tænker vi på at finde os en møbleret lejlighed(i malmø) som vi vil leje.

Håber på lidt hjælp, på forhånd tak

Southleb.
//SouthLeb

skaanebo

Re: Flytter Permanent til Sverige, lidt hjælp

Indlæg af skaanebo » 04.07.2013 17:22:28

Svaret afhænger nok lidt af, hvad der er jeres mere langsigtede planer. Vil din kone gerne blive dansk eller svensk statsborger fx? Hvis hun fraflytter Danmark, mister hun jo muligheden for at blive dansk, ligesom hun begynder helt forfra og skal opholde sig uafbrudt i Sverige i 5 år, førend hun kan blive svensk. Og hvad laver din kone? Hvis hun har job eller studier at passe, har det jo også betydning.

SouthLeb

Indlæg af SouthLeb » 04.07.2013 17:44:10

Altså det vi faktisk vil er at få os et liv, vi tænker ikke så meget over om hun har dansk eller svensk pas. da det i sidste ende ikke har den store betydning for os hvilket pas hun holder. men en ting vil nok være svensk pas da vores planer er at bo i malmø og vores børn skal vokse op der.

Når du siger uafbrudt, så vil hun stadig kunne rejse på ferie ik? ligesom vi kunne mens vi søgte i dk.

Min kone er lige kommet ud af barsel, og skal til august i gang med at studere på vuc 3 enkelt fag.

lige som hun mister opholdtilladelsen hvis vi flytter til sverige, så mister hun også retten til at arbejde i dk ik ?.
Dvs arbejde, og få dansk barsel og børnepenge. alt dette kan hun ikke få vel ?
//SouthLeb

SouthLeb

Indlæg af SouthLeb » 04.07.2013 17:47:38

Kan vi ikke søge direkte opholdskort til hende i sverige, når nu hun har et gyldig opholdtilladelse i dk, det gælder vel i scehngen lande eller ?

Jeg har været inde og læse på migrationsverkets hjemmeside at, her står:

Om din familj väljer att inte ansöka om uppehållstillstånd ska de istället ansöka om uppehållskort.

min kone har opholdskort til dk og kan bo udenfor dk i op til 6 måneder uden at miste det(med mindre hun mister det ved at vi flytter fra dk ?) men ellers på den måske er det vel bare for hende at søge opholdskort i sverige med det samme istedet ?
//SouthLeb

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2013 18:27:28

Nej, din kone kan formentlig ikke studere på VUC, hvis hun bor i Sverige. Om hun kan få barselspenge fra DK, kan du forhøre dig om hos ØresundDirekt. Ja, ved brug af EU-regler kan I bare søge om et opholdskort i Sverige. I kan også vælge at indgive en ansøgning efter svenske regler, mens I stadig bor i Danmark, eller aflevere en ansøgning om både opholdskort og opholdstilladelse, når I er kommet til Sverige.

Man må ikke være bortrejst i mere end en måned i de fem års ophold, som kræves for at få svensk statsborgerskab. Så hvis I fx rejser et halvt år på ferie, så går der 5 1/2 år, inden din kone kan få svensk statsborgerskab.

SouthLeb

Indlæg af SouthLeb » 11.07.2013 23:18:06

Tak for hjælpen alle sammen.

jeg vil tænke lidt over hvad vi gør.
//SouthLeb

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 05.08.2013 10:39:55

Hej!

Vi forlader vores lejlighed i Gamla Staden, Malmø, den 30 september 2013 (måske før). Ejeren vil stadig gerne udleje. Dejlig møbleret lys lejlighed på 68 m2 med nyt køkken og bad. Leje p.t. sv. kr. 8.500,00 incl. varme, vand, internet og analoge tv-kanaler. Kontakt mig: 0045 53540816
Venlig hilsen
Ismanden

Besvar