Kan det virkelig passe
Kan det virkelig passe
Kan man ikke modtage børnepenge i dk fordi man ikke har noget job eller modtager noget socialhjælp , jeg ringede til udbetaling dk og de siger jeg ikke er registret og jeg skal være fuld skattepligtet? Hvilket jeg ikke forstår en dyt af ?
Re: Kan det virkelig passe
Hej dem ja desværre den er god nok. Hvi du ikke arbejder i dk og betaler skat i dk kan du helle rikke få børnepenge i dk.
pleeease hjælpppppp
Også selvom man bor i danmark? I sverige kan man da godt modtage børnepenge selvom man står uden job? Det er sku da vanvittigt
Jeg har boet i sverige men flyttet til dk jo
At være skattepligtig, er ikke ens betydende med at man har et job, og betaler skat
Så ring lige til dem engang mere, og spørg hvad de mener med at du ikke er registeret ?
Du har vel været på borgerservice og meldt at du er flyttet tilbage til DK ?
mvh DBS
Så ring lige til dem engang mere, og spørg hvad de mener med at du ikke er registeret ?
Du har vel været på borgerservice og meldt at du er flyttet tilbage til DK ?
mvh DBS
min veninde flyttede også fra dk til sverige og hun kunne ikke modtage barselspenge fordi hun ikke havde arbejdet så hun måtte på kontanthjælp, og hun kunne heller ikk få børnepenge det hvar hvad udbetaling danmark sagde.
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Fra lov om boerne- og ungeydelse - se pkt. 1 (som du opfylder, naar du ER folkeregistreret i DK) og pkt. 7:
"Betingelser for retten til børne- og ungeydelsen
§ 2. Retten til børne- og ungeydelsen er betinget af,
1) at den person, der har forældremyndigheden over barnet eller har taget barnet i pleje med henblik på adoption, er fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1,
2) at barnet faktisk opholder sig her i landet, jf. § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog lovens § 5, stk. 3,
3) at barnet ikke har indgået ægteskab,
4) at barnet ikke er anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en indehaver af forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning efter lov om social service eller i øvrigt forsørges af offentlige midler,
5) at kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har truffet afgørelse om manglende efterlevelse af et forældrepålæg efter lov om social service § 57 a, stk. 6 og
6) at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned har givet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at ungeydelsen skal standses,
7) at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2 år inden for de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen vedrører. Hvis kravet i 1. pkt. ikke er opfyldt, udbetales en forholdsmæssig andel af ydelsen efter 3. pkt., hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af ydelsen, efter 12 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 50 pct. af ydelsen, og efter 18 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 75 pct. af ydelsen1), og
at kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har truffet afgørelse efter dagtilbudslovens § 12, stk. 2, om standsning af børneydelsen.
§ 3. Betingelserne i §§ 1 og 2 skal være opfyldt den første dag i den periode, som den enkelte udbetaling vedrører, jf. § 6, stk. 2 og 3."
"Betingelser for retten til børne- og ungeydelsen
§ 2. Retten til børne- og ungeydelsen er betinget af,
1) at den person, der har forældremyndigheden over barnet eller har taget barnet i pleje med henblik på adoption, er fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1,
2) at barnet faktisk opholder sig her i landet, jf. § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog lovens § 5, stk. 3,
3) at barnet ikke har indgået ægteskab,
4) at barnet ikke er anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en indehaver af forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning efter lov om social service eller i øvrigt forsørges af offentlige midler,
5) at kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har truffet afgørelse om manglende efterlevelse af et forældrepålæg efter lov om social service § 57 a, stk. 6 og
6) at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned har givet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at ungeydelsen skal standses,
7) at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2 år inden for de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen vedrører. Hvis kravet i 1. pkt. ikke er opfyldt, udbetales en forholdsmæssig andel af ydelsen efter 3. pkt., hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af ydelsen, efter 12 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 50 pct. af ydelsen, og efter 18 måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 75 pct. af ydelsen1), og
at kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har truffet afgørelse efter dagtilbudslovens § 12, stk. 2, om standsning af børneydelsen.
§ 3. Betingelserne i §§ 1 og 2 skal være opfyldt den første dag i den periode, som den enkelte udbetaling vedrører, jf. § 6, stk. 2 og 3."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Pkt 7 er det ikke den der lige er blevet afvist af EU ?
Mvh DBS
Mvh DBS
Jo jeg har meldt at jeg er flyttet , min mand har også fået sit opholdskort osv . Ringede til udbetaling dk og sagde at jeg var flyttet tilbage til dk og jeg ikke modtager børnepenge i Sverige mere, så sagde hun at jeg endnu ikke var registret hos skat, og jeg skulle være fuld skattepligtet for at modtage børnepenge for min datter? De ved heller ikke selv hvad de har gang i ? Alle har da lov til at modtage børnepenge, om man så arbejder eller ej? jeg er sku dansk statsborger er født og opvokset i dk, ? De kan ingenting dem der siddet bag de telefoner de er så langt ude!
-
- Kontakt:
Du er nok lige lovlig utålmodig. Det tager sommetider tid, før en registrering 'slår igennem'. Åbenbart fremgår det endnu ikke af 'systemet' at du er flyttet tilbage.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja det sikkert derfor, må bare vente og se
Sidder med samme Problem idag, havde efter 10 måneder i Sverige ENDELIG fået tildelt børneydelse til min datter eftersom jeg hele tiden har haft arb som grænsegænger i dk.. Men idag efter at have været flyttet tilbage til dk ( registreret for ca 5uger siden ) kom der ingen penge ind på kontoen selvom jeg havde fået besked på det ville ske automatisk når jeg flyttede adresse tilbage til dk. Ringede derind og de sagde det samme med at jeg stod som ikke at være fuldt skatteforpligtiget i dk, men at det var en fejl i systemet der ikke burde være der og at jeg bare skulle ringe til skat og få styr på det med dem, så jeg vil råde dig til at gøre det samme
Til aida: jamen skattepligtet ? Kan jeg også blive fuldt skattepligtet selvom jeg er arbejdsløs og ikke modtager penge nogen steder fra? Jeg kan slet ikke forstå alt det med skat osv ? Skal jeg bare ringe og sige jeg gerne vil være fuldt skattepligtet eller ?
-
- Kontakt:
JA, du kan være og er fuldt skattepligtig, hvis din faste bopæl er DK. Om du så har en skattepligtig indtægt eller ej er ligegyldigt.
Se kildeskatteloven (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=134306)
"§ 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:
1) personer, der har bopæl her i landet, ..."
Se kildeskatteloven (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=134306)
"§ 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:
1) personer, der har bopæl her i landet, ..."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
ja nemlig, det er det der er lidt skørt ved at man så ikke automatisk bliver det når man jo flytter til en adresse i danmark, så burde det være helt naturligt at man går over til fuld skattepligtig, men nej