Hej, jeg har før beskrevet i et andet indlæg, i en anden tråd, at jeg var blevet forelsket i den ukrainske trainee der arbejder hvor jeg gør, hun er desværre under 24, det og flere andre ting gør at jeg ikke kan søge om FS efter danske regler - så nu kigger vi sydpå!
planen, hvis det kan lade sig gøre er som følger:
jeg vil starte studie, dette kan jeg gøre i åbenrå og bo i flensborg, jeg vil medbringe hende som min hustru - vi skal lige straks giftes! er der nogen problemer i at medbringe hende på det traineevisum hun har nu?
efter 3-6 mdr. flytter jeg mit studie tilbage til fyn, og igen der har jeg tænkt mig at medbringe min hustru. hvilket burde være muligt og problemfrit ifølge hvad jeg har læst? er der nogen faldgruber?
når så vi kommer tilbage til dk, og jeg studerer, hvad kan hun så? må hun studere også? må hun arbejde hvor hun vil? hendes traineevisum er betinget af arbejdstype og sted.!
håber på nogle gode svar.
at komme til tyskland - og tilbage
-
fundiver199
Re: at komme til tyskland - og tilbage
Personer med EU-opholdsret har de samme rettigheder og pligter i Danmark som danske statsborgere med følgende undtagelser:
* Ingen værnepligt
* Ingen stemmeret til Folketinget
* Ingen mulighed for ansættelse i politiet og enkelte andre erhverv
* Ingen sociale ydelser (kontanthjælp) de første 3 måneder
* Ingen SU de første 5 år, med mindre den pågældende er arbejdstager eller familiemedlem til en arbejdstager
Mvh. "faldgrupper" kan nævnes det ret uforudsigelige tyske bureaukrati samt risikoen for, at US i Danmark ikke kan anerkende dit tyske ophold som "faktisk og reelt" pga. mangelfuld dokumentation. Eller fordi du ikke har indrettet dig, som man normalt gør ved flytning til et andet land.
Hvis du f.eks. har boet hos en ven, der har ydet både gratis kost og logi, således at du hverken kan dokumentere økonomisk aktivitet i Tyskland eller huslejebetaling, bliver det formentlig et afslag. JM har for nylig fastholdt US afgørelse i en sag, hvor en dansk statsborger havde indrettet sig på netop den måde i Tyskland, og det kan derfor ses som et eksempel på, hvordan man kan gå "galt i byen". Der er selvfølgelig også andre måder, og det er umuligt at lave en udtømmende liste, der tager højde for alt, hvad der kan gå galt. Men hvis du følger de råd, der bliver givet i teksterne under "rådgivning", så er I godt på vej.
* Ingen værnepligt
* Ingen stemmeret til Folketinget
* Ingen mulighed for ansættelse i politiet og enkelte andre erhverv
* Ingen sociale ydelser (kontanthjælp) de første 3 måneder
* Ingen SU de første 5 år, med mindre den pågældende er arbejdstager eller familiemedlem til en arbejdstager
Mvh. "faldgrupper" kan nævnes det ret uforudsigelige tyske bureaukrati samt risikoen for, at US i Danmark ikke kan anerkende dit tyske ophold som "faktisk og reelt" pga. mangelfuld dokumentation. Eller fordi du ikke har indrettet dig, som man normalt gør ved flytning til et andet land.
Hvis du f.eks. har boet hos en ven, der har ydet både gratis kost og logi, således at du hverken kan dokumentere økonomisk aktivitet i Tyskland eller huslejebetaling, bliver det formentlig et afslag. JM har for nylig fastholdt US afgørelse i en sag, hvor en dansk statsborger havde indrettet sig på netop den måde i Tyskland, og det kan derfor ses som et eksempel på, hvordan man kan gå "galt i byen". Der er selvfølgelig også andre måder, og det er umuligt at lave en udtømmende liste, der tager højde for alt, hvad der kan gå galt. Men hvis du følger de råd, der bliver givet i teksterne under "rådgivning", så er I godt på vej.
-
justafeeling
lige et tillægsspørgsmål, når vi så bor i tyskland, ville hun så kunne arbejde i Danmark som grænsegænger?
-
fundiver199
Kun hvis hun opnår tysk statsborgerskab eller søger og får en arbejdstilladelse i Danmark på samme vilkår som andre udlændinge, der har statsborgerskab i et land uden for EU. At bo i Tyskland giver hende i sig selv ingen som helst rettigheder i Danmark.