Efter at have måttet søge under de danske regler og fået familiesammenføring er US nu endelig færdig med vores EU sag, efter at den måtte en tur omkring Justitsministeriet, så nu, 18 måneder efter at vi indgav ansøgningen har vi fået medhold. Og det er jo dejligt nok, selvom det alligevel er en noget flad fornemmelse. I morgen tager vi så på US og fremviser pas (SELVOM vi havde det med da vi søgte).
Jeg vil spørge, om nogle af jer ved, hvad der sker, når man så sådan "har to" opholdstilladelser? Vi vil jo helst omfattes af EU-reglerne og fx have vores bankgaranti frigivet og automatisk have tilgang til permanent opholdstilladelse om 5 år osv...
Hvordan sørger man for ikke pludselig at få krav om danskprøver og den slags og er der nogen der har specifik erfaring med frigivelse af bankgarantien?
Jeg ser frem til jeres hjælp, for det er min erfaring at det er godt at komme forberedt til US, så man kan "hjælpe dem lidt i den rigtige retning".
ENDELIG!
Re: ENDELIG!
Tillykke. Men hvad er egentlig bedSt? Danske regler eller eu regler?
Tillykke med det Sara
det er da dejligt at få det overstået selv om det har taget så LANG tid.
Nu kan jeg ikke svare på dit spørgsmål, men vil benytte lejeligheden selv til at spørge dig, om hvorlang tid gik der fra i modtog brev fra JM som ændrede afgørelsen til at US godkendte sagen (dvs. afsluttede den).
Vi venter selv nu i 2 måned, efter at have fået medhold fra JM, men sammenlagt er vi oppe på 17 mdr's behandlingstid.
På forhånd tak
Nu kan jeg ikke svare på dit spørgsmål, men vil benytte lejeligheden selv til at spørge dig, om hvorlang tid gik der fra i modtog brev fra JM som ændrede afgørelsen til at US godkendte sagen (dvs. afsluttede den).
Vi venter selv nu i 2 måned, efter at have fået medhold fra JM, men sammenlagt er vi oppe på 17 mdr's behandlingstid.
På forhånd tak
Jamen, der gik 2½ måned. Jeg skrev til US, at vi påtænkte at klage over den lange sagsbehandlingstid med reference til at sagsbehandlingen kun må tage 6 måneder i EU sager. Så fik vi svar om godkendelse 4 dage senere... 
Hold da op, jeg har selv ringet til dem 2 gange og de er slet ikke til at snakke med. Måske skulle man også sende dem en rykker som du gjorde, for damen jeg sidst talte med, mente at de nok skal se på vores sag "når de nu fik tid til det" 
-
fundiver199
I behøver ikke at vælge. Men hvis din mand giver afkald på sin danske opholdstilladelse, kan du få frigivet bankgarantien, og han kan slippe for at tage danskprøve 1.