Hej ÆUG
Tak for et godt site - vi har haft stor glæde af alt den info i har på siden.
Vi er et Dansk/Mexikansk par der er registreret og bor i Sverige på 2. år - vi har benyttet os af EU reglerne og er egentlig godt tilfreds med at bo her i Sverige. jeg har job i Danmark.
Jeg er nu gået hen og blevet kritisk syg med Uhelbredelig lungecancer og går til behandling i DK(riget).
Så er spørgsmålet begyndt at melde sig hvad sker der med min Mexikanske partner hvis jeg skulle gå hen og dø - vil han så blive sendt tilbage til Mexiko? er der noget vi kan gøre for at forebygge situationen? kan vi søge om opholdstilstand efter de svenske regler og ville det gøre nogen forskel? kan han få nogen form for hjælp hvis jeg ikke er her mere?
Jeg ser desværre ingen mulighed for at flytte tilbage til DK nu, selv om jeg heller ikke er sikker på at dette ville hjælpe noget.
Håber i kan hjælpe med råd og vejledning vi er kørt helt fast og ingen ved noget hverken i Dk eller sverige?
Mange hilsner
Ulrik Carlsen
ophold i Sverige ved kritisk sygdom
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: ophold i Sverige ved kritisk sygdom
Hvis I har været gift og levet sammen i 24 måneder på nuværende tidspunkt, eller meget snart, så kan din ægtefælle/partner søge om svensk opholdstilladelse, og vil formodentlig få en permanent "med det samme", dvs. når den bliver bevilget.
At søge om den svenske opholdstilladelse påvirker ikke hans opholdsret efter EU-regler, den fortsætter uændret.
At søge om den svenske opholdstilladelse påvirker ikke hans opholdsret efter EU-regler, den fortsætter uændret.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG