HJÆLP skaanebo

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
monies

HJÆLP skaanebo

Indlæg af monies » 24.06.2008 17:21:09

Hej
Jeg har søgt ind på en uddannelse i Danmark, men det er tilsyneladende et problem at jeg ikke har et dansk personnummer. Uddannelsesstedet skal bruge en straffeattest og den er ikke tilgængelig, da personen - mig - er emigreret. Kan jeg virkelig ikke optages på en dansk uddannelsesinstitution uden at ha' et dansk personnummer. Og hvad hvis jeg finder et arbejde. Kan jeg bare gå op på skattekontoret og få et skattekort, og hvilket personnummer skal jeg i så fald bruge. Jeg vil jo beholde min svenske adresse, da vi er meget bange for at få afslag når vi søger til Danmark på Eu-reglerne. Hvad skal jeg gøre. Jeg er med 90% sikkerhed optaget på uddannelsen. Blot er der problemet med manglende dansk personnummer.
Jeg vil blive super glad hvis du vil svare - kære skaanebo - da jeg skal kontakte uddannelsesstedet i morgen.

Med venlig hilsen Natalie

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.06.2008 18:35:17

Når du har boet i Danmark før, har du da også et dansk personnr. - personnumre ændrer sig ikke over tid, heller ikke ved flytning til udlandet, de samme cifre følger dig hele livet igennem - medmindre du er en af de få, som får hemmelig identitet af politiet.

Altså dit danske personnr. kan du uden videre bruge, også selv om du er bosat i Sverige.

Straffeattest skal udstedes af politiet i bopælslandet, altså svensk politi. Her skal du så naturligvis bruge dit svenske personnr.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=3606 ... sion=1.jsp

Det kan derfor være en god ide at vedlægge udskrift af dit svenske personnummerbevis, sådan så dem, der skal se straffeattesten, kan se, at du nu også er den, du udgiver dig for at være, selv om de sidste fire numre er forskellige i henholdsvis det danske og svenske personnr. De kan jo også få bekræftet din adresse i Sverige på baggrund af dit danske personnr. hos Folkeregistret i Danmark.

Hos Skat i Danmark skal du bruge dit danske personnr. Du skal også vælge mellem beskatningsform - efter enten grænsegængerreglerne eller som begrænset skattepligtig.

monies

Indlæg af monies » 24.06.2008 18:45:39

Tusind tak Skaanebo. Hvad i alverden skulle jeg gøre uden dig. Det er så opslidende det hele. Men alting går nok i orden en dag.
Tak igen.

Mvh Monies

Besvar