Hvis man har fået EU-opholdskort i Danmark i forbindelse med sin danske ægtefælles udnyttelse af den frie bevægelighedsret hvor hører man så reelt under i paragrafferne i Udlændingelovgivningen?
Så vidt jeg kan se på opholdstilladelsen er den IKKE betinget af at ægtefællen kan forsørge etc...
"Udlændingestyrelsen har behandlet din ansøgning om ret til ophold i Danmark efter EU-retten og giver dig hermed ret til ophold som ægtefælle til en dansk statsborger, der vender tilbage til Danmark og har været omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere som person med tilstrækkelige midler i et andet EU-land.
Retten til ophold er givet efter EU-opholdsbekendtgørelsens paragraf 13.
Din ret til ophold er betinget af, at du g din ægtefælle vender tilbage til Danmark inden for 6 måneder fra i dag."
Dvs. her står der ingenting om at ægtefællen skal råde over bestemte midler - Desuden i EU-opholdsbekendtgørelsen: Paragraf 13: "I det omfang det følger af EU-retten, har familiemedlemmer til en dansk statsborger ret til ophold her i landet ud over de 3 måneder, der følger af udlændingelovens paragraf 2, stk. 1 og 2" (Hvis dette ses med andre relevante paragraffer, er det relevant at notere sig at i paragraf 13 nævnes der intet om "tilstrækkelige midler" hvorimod dette nævnes i paragraf 8, 10 og 11, hhv. vandrende arbejdstagere, studerende, tilstrækkelige midler)
Der står så længere nede i brevet fra udlændingestyrelsen (under afsnittet om opholdskortets gyldighed) at:
"Din opholdsret er betinget af, at din ægtefælle fortsat råder over sådanne indtægter eller midler til sit og sine familiemedlemmers underhold, at de pågældende ikke falder det offentlige til byrde"
Nu er jeg så lidt forvirret på flere planer:
1. Har min mand fået ophold efter EU-rettens paragraf 13 (familiemedlem til dansk statsborger, og som de skriver indledningsvist) eller efter paragraf 11 (idet brevet nævner noget om mig som person med tilstrækkelige midler) eller paragraf 10 (eftersom jeg flytter tilbage til Danmark som studerende) - Dette har relevans i forhold til forsørgelseskravet/midler til ophold
Desuden er jeg interesseret i vores muligheder for forskellig hjælp:
Helt generelt er jeg selvfølgelig (for en sikkerheds skyld) interesseret i at vide hvorvidt det eventuelt vil komme opholdsretten til last hvis vi modtager forskellige former for hjælp. Hvordan er det lige reglerne er i forhold til EU-opholdsret på "almindeligt utvetydigt dansk"
Vi står helt konkret og skal flytte til København, med tårnhøje boligindskud på både privat leje og almene boliger og jeg har derfor været igang med at undersøge muligheder for at låne til indskud af kommunen. Der er to muligheder og det ene, "lån til beboerindskud," der går under "lov om individuel boligstøtte" som generelt mest gives til almene boliger. Der findes også "hjælp til enkeltydelser," hvilket hører under "aktivloven" mener jeg.... - Og er det ikke den der kontanthjælpslov?
I bund og grund vil jeg bare meget gerne være sikker på IKKE at gøre noget forkert i forhold til dette og på den måde sætte min mands opholdstilladelse på spil i uvidenhed. Er klar over jeg spørger om meget, men håber der er nogen der har mod på at forklare mig det i bidder
Mvh og på forhånd tak
Ida