Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Selda
- Geografisk sted: ijuio
-
Kontakt:
Hej med jer igen, håber i alle har det godt
Jeg har et par sp. håber der er nogen der har god erfaringer som kan dele med mig.
Jeg er gravid, jeg arbejder i Danmark jeg har derfor valgt DK til graviditets undersøgelser og fødsel, men skal Sverige ikke vide at jeg er gravid, hvor skal jeg henvende mig henne? Jeg bor i Malmø?
Når nu jeg arbejder i Dk få jeg så børnepengene fra Dk eller Sverige. Hvad skal jeg gøre her?
Hilsen
Selda
-
chris
tillykke med gaviditeten
det jeg har fundet ud af via øresunddirekt.com
er at når du arbejder i dk og din ægtefælle ikke har arbejde er det dk der skal betale børnepenge. hvis din mand arbejder i sverige så er det sverige og hvis dk så har et højre børnebidrag skal de slupplere så i får det højeste beløb. når du føder i dk skal du selv søger for registring i sverige og på den måde finder de ud af at du har fået barn. hvis du føder på et svensk hospital sker det automatisk. når du arbejder i dk er du dækket af de danske regler og skal søge barsel fra dk efter de danske regler via den kommune din arbejdsplads ligger i.
håber det var svar ellers tjek oresunddirekt.com de kan hjælpe dig.
christina