Hej
Vi bor foreløbig i Sverige, hvor min nigerianske mand har opnået EU-opholdskort. Jeg arbejder i DK.
Jeg ved, jeg har læst flere steder, at min mand med EU-ophold i Sverige ikke kan arbejde i DK og har higet og søgt og googlet efter info, også på USs hjemmeside. Sagen er, at det er MEGET svært at finde job i Sverige (Malmö), når man ikke taler og skriver svensk. Han går i skole for at lære svensk men der er lang vej endnu...
Han søger på alt mellem himmel og jord i rengørings-, hotel-, omdelings- (post, BRING etc.) lagerarbejde- og hvad ellers brancher, som ikke kræver "svendebrev" og har været personligt ude med sit CV til vel 200 virksomheder.
Han har tidligere studeret og arbejdet i DK og har forbindelser og kan få arbejde, har faktisk fået tilbudt et rengøringsjob at starte på på torsdag, og har fået at vide, at han bare skal få en kontrakt og gå til SKAT med den, og så er det hele i orden. Og det ville jo være skønt!
MEN! Jeg har jo læst at det er "no go" med EU opholdskort, men "go" med opholdstilladelse efter svenske regler at bo her og arbejde i DK. Rigtigt eller forkert?
Forklaring/udredning/link please!
Vh chilisahu
Ophold i Sverige efter EU-regler - arbejdstilladelse i DK?
Re: Ophold i Sverige efter EU-regler - arbejdstilladelse i D
Ja, der skal søges en særlig arbejdstilladelse hos US. Rengøringsjob vil normalt ikke være berettiget til den type arbejdstilladelse, og rengøringsjob kan han vel også lige så vel udføre i Sverige?
Hvis I vil forsøge, selv om der ikke er meget, som taler for det, så er det altså US I skal have fat i for at udfylde ansøgningsskema. Og begynd nu ikke at arbejde, førend arbejdstilladelsen foreligger.
Og nej, der er ingen forskel på, om man har opholdstilladelse eller opholdskort i Sverige. Det afgørende er, at man bor i Sverige og ikke i Danmark og så er det danske arbejdsmarked lukket land, medmindre man er EU-/EØS-borger.
Hvis I vil forsøge, selv om der ikke er meget, som taler for det, så er det altså US I skal have fat i for at udfylde ansøgningsskema. Og begynd nu ikke at arbejde, førend arbejdstilladelsen foreligger.
Og nej, der er ingen forskel på, om man har opholdstilladelse eller opholdskort i Sverige. Det afgørende er, at man bor i Sverige og ikke i Danmark og så er det danske arbejdsmarked lukket land, medmindre man er EU-/EØS-borger.
Tak for dit svar, dejligt at få det på plads.
Men tro mig - det er yderst vigtigt at kunne tale og læse flydende svensk for at få et rengøringsjob i Sverige. I hvert fald hos de ca. 75 han har søgt
Tak igen
Men tro mig - det er yderst vigtigt at kunne tale og læse flydende svensk for at få et rengøringsjob i Sverige. I hvert fald hos de ca. 75 han har søgt
Tak igen
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis rengøring udelukkende foregik med fiberklude og rent vand, og man kun skulle vaske gulve, så kunne det nok være lidt ligemeget, om man kunne forstå instruktioner.
Men hvis der nu er farlige eller følsomme maskiner, elektronisk udstyr, farlige stoffer og kemikalier i rengøringsområdet og/eller midlerne, og de 1.001 andre ting, det kan være uhyre vigtigt at forstå instruktionerne om, ja så er det altså vigtigt at kunne tale og forstå det samme sprog som den, der giver instruktionerne. Hvis rengøringspersonalet kommer til skade eller til at gøre skade, så er det arbejdsgiveren, der får smækket.
Grunden til at der alligevel er rengøringsmafiaer er, at de illegale arbejdere ikke kender deres ret til et sikkert og sundt arbejdsmiljø og ikke er særlig tilbøjelige til at klage, hvis de ikke får et, og heller ikke til at fortælle om, hvor de har fået deres skade henne, hvis de endelig går til læge med den.
Men hvis der nu er farlige eller følsomme maskiner, elektronisk udstyr, farlige stoffer og kemikalier i rengøringsområdet og/eller midlerne, og de 1.001 andre ting, det kan være uhyre vigtigt at forstå instruktionerne om, ja så er det altså vigtigt at kunne tale og forstå det samme sprog som den, der giver instruktionerne. Hvis rengøringspersonalet kommer til skade eller til at gøre skade, så er det arbejdsgiveren, der får smækket.
Grunden til at der alligevel er rengøringsmafiaer er, at de illegale arbejdere ikke kender deres ret til et sikkert og sundt arbejdsmiljø og ikke er særlig tilbøjelige til at klage, hvis de ikke får et, og heller ikke til at fortælle om, hvor de har fået deres skade henne, hvis de endelig går til læge med den.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hvis din mand meget let kan få arbejde i Danmark men kun vanskeligt eller endda umuligt i Sverige, og du selv arbejder i Danmark, kan jeg ikke se, der er ret meget, som taler for, at I bliver boende i Sverige. Så den oplagte løsning på problemet er for mig at se at flytte til Danmark, hvilket I kan gøre efter EU-reglerne. Læs under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark".