mange tak
Det var også oprindeligt planen det skulle have været på de svenske national regler, men sagen er at min kæreste kommer fra mellemamerika så det er økonomisk rimlig heftigt bare at tage frem og tilbage, desuden er situationen dernede så ustabil at jeg bare gerne vil have ham ud, og ja som du siger så vil vi jo bare gerne have lov at være sammen nu...
grunden til jeg godt "tør" er at jeg ved min kæreste er klog og ikke vil gide sidde hjemme med hænderne i skødet så tror vi ville kunne klare os fint uden, men jeg har måske lige lidt i underkanten efter fasteudgifter...
Det der virkelig bekymrer mig ved de nationaleregler er at jeg faktisk kun har mødt min kæreste fysisk en gang (dengang vi mødtes første gang) og vores forhold har så udviklet efter det gennem cyberspace så at sige. Vi har være et fast par i ni måneder og jeg betvivler ikke vi kunne bestå hindersprøven og samtalerne og alt det som man skal igennem. Men jeg har f.eks. ingen foto af os sammen og den slags som de jo gerne beder om...
altså på migrationsverket hjemmeside står der
Prospective spouses, co-habitees or registered partners
You could be granted a residence permit if you plan to marry, enter into partnership with or commence co-habiting with someone who lives in Sweden. You could have your application rejected if, for example, it is based on incorrect information, if it is a bogus relationship or if it appears not to be serious.
Så i princippet kunne man sagtens forstille sig at det kunne lade sig gøre, at min kæreste fik den 2-årige opholdstilladelse på baggrund af at vi gerne vil flytte sammen og prøve vores forhold af for alvor...
Nogle vil måske synes det vanvid når nu vi ikke har tilbragt mere tid sammen rent fysisk, men min kæreste og jeg er begge enige om at der ikker er noget vi ville kunne opdage ved hinanden på en måneds ferie som vi ikke allerede ved..
national reglerne er selvfølgelig det bedste valg, men efter alt det trommerum med det dnaske system (vi prøvede først at skaffe ham en opholdstilladelse i danmark, da han studere medicin), så vil vi bare gerne, som du siger, have lov ttil at starte vores liv sammen...
Var det muligt at rejse ville vi gører det da det selvfølgelig styrker vores sag, men hvis jeg rejser ned til ham kan jeg ikke arbejde og så mister jeg lejligheden, og hvis han rejser bliver han fyret og mister sin opholdstilladelse i det land hvor han bor nu, hvilket vil betyde han må tage tilbage til Haiti (og så får jeg ikke et roligt øjeblik så længe han er der)
Derfor ville jeg prøve med EU reglerne fordi så kan han jo indrejse på turistvisum og ville så i det mindste kunne fremvise det tremåneder, men der er også noget med man kan søge på national regler hvis ens økonomi ikke er god nok til eu-reglerne, men så er han nød til først at tage tilbage til sit hjemland vel?