Ankomst med Schengenvisum??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mb-mx

Ankomst med Schengenvisum??

Indlæg af mb-mx » 12.02.2013 21:13:50

Jeg har succesfuldt fået min egen ægtefælle til Tyskland og han fik hurtigt opholdskort efter vi søgte. Men jeg fik ham hertil med en schengenvisum først. Altså først turist-visum til DK, og derefter flyttede vi til Tyskland sammen..

Jeg vil nu høre for en ven der skal igennem det samme, men allerede er flyttet til Tyskland og registreret uden ægtefælle om det er mere problematisk.

Har nemlig læst herinde at det er bedst man får sin ægtefælle til DK med turist-visum, og derefter "flytter til Tyskland sammen"

Har det noget betydning om det er dansk-eller tyskudstedt Schengenvisum?

Er det forstået korrekt, at hvis ægtefællen er i sit hjemland, skal han eller hun tage til den tyske ambassade og bede om en ansøgning, og liste over de ting der skal dokumenteres. Derefter sendes det til Tyskland, hvor sagen behandles?

fundiver199

Re: Ankomst med Schengenvisum??

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2013 08:22:26

Hvis du læser tråden "familiesammenføring i Tyskland" kan du se, at andre tilsyneladende har problemer med tyske bureaukrater, der mener, at et schengenvisum ikke gælder i Tyskland, hvis det er udstedt af et andet schengenland.

Men hvis din ven allerede er flyttet til Tyskland, giver det jo sig selv. For så er det under alle omstændigheder den tyske ambassade, der skal behandle en visumansøgning. Man kan jo ikke bare "shoppe rundt" og frit vælge, hvilken ambassade man vil søge hos. Det er det land, der er det primære mål for rejsen, der skal behandle ansøgningen. Og når din ven bor i Tyskland, er det jo ikke Danmark, der er det primære mål for rejsen.

mb-mx

Indlæg af mb-mx » 13.02.2013 15:34:14

Jeg har prøvet at læse meget herinde om, hvordan man søger fra hjemlandet, men jeg synes ikke at kunne finde noget jeg kan bruge.

Han vil gerne søge om opholdskort til sin kone mens hun er i sit hjemland. Så jeg går ud fra at proceduren er en del anderledes?

Det jeg først kunne læse mig frem til var, at hun skulle aflevere en ansøgning og dokumentation hos den tyske ambassade i hjemlandet.
http://www.auswaertiges-amt.de/cae/serv ... haltDt.pdf

Men derefter så jeg, at du havde skrevet herinde at det var ikke den ansøgning der skulle udfyldes, da det var efter tyske nationale regler.

Er proceduren, at både min ven og hans kone skal aflevere en ansøgning. (Konen på tysk ambassade, og han hos ausländerbehörde)
De fleste der er herinde har kæmpet imod tyskerne fordi de siger at deres ægtefælle skal hjem og søge.
Tilfældet er nu, at ægtefællen er i hjemlandet, og jeg kan ikke finde noget om hvordan man søger fra hjemlandet..

Evt. link eller erfaring med dette ? :)
På forhånd tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2013 21:57:07

Som jeg har forstået det, ønsker tyskerne, at der skal søges om det særlige "visum til familiesammenføring", der også anvendes ved familiesammenføring efter tyske regler. Den ansøgning behandles dog så under hensyntagen til EU-reglerne og angiveligt ganske hurtigt i løbet af cirka 14 dage. Hvorefter det skulle være en ren formsag at få udstedt opholdskortet efter ankomst, idet myndighederne reelt allerede har taget stilling til spørgsmålet om opholdsret.

Äusländerbehörde kan oplyse din ven om, hvilke blanketter, hans kone skal udfylde, og hvilke bilag der skal vedlægges. Når man gør det på den måde, er de som regel ganske imødekommende, efter hvad jeg har hørt. Det er kun, når man indrejser på et alm. schengenvisum, at de har det med at gå i baglås, fordi de tilsyneladende betragter det som en slags "omgåelse" af deres nationale indvandringskontrol. Hvilket det på en måde også er, selvom det er helt legalt ifølge EU-reglerne.

mb-mx

Indlæg af mb-mx » 15.02.2013 22:01:31

Tak skal du have for svaret.

Nu ved jeg ikke om du kan svare mig på dette;
Vi har fået at vide at hun skal udfylde den samme formular som til alm. national familiesammenføring. Men hvordan skal man understrege at det er efter lovgivning af fri bevægelse.
Vi har nemlig fået den samme liste som "almindelige tyskere" får, hvor der også står hun skal medbringe tyskundervisnings-diplom. Men for at undgå at hun skal lære tysk osv, hvordan bliver vi sikre på at de behandler deres sag efter det der FreizugG.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2013 12:36:21

De kan vel se, at referencepersonens pas er dansk, og at han dermed er EU-borger. Hvor svært kan det være? Det er da ikke raketvidenskab :roll:

Besvar