Hvor skal ansøgning om fs i DK efter EU afleveres?
Hvor skal ansøgning om fs i DK efter EU afleveres?
Hej
Jeg er ved at gøre klar til at aflevere en ansøgning til Udlændingestyrelsen om familiesammenføring i DK efter EU-retten.
Min man og jeg bor i Sverige og har stadig ikke modtaget min mands opholdskort (ej eller tilsagn om at han har opholdsret). Hans sag behandles stadig og han opholder sig derfor lovligt i Sverige på baggrund af kvitteringen fra Migrationsverket.
Spørgsmålet går på hvilke muligheder vi har for at aflevere ansøgningen om familiesammenføring i DK? Hvad har I andre gjort?
Kan man sende ansøgningen eller skal man møde personligt op? Hvis vi skal møde personligt op, skal vi begge møde personligt op?
På forhånd tak!
Jeg er ved at gøre klar til at aflevere en ansøgning til Udlændingestyrelsen om familiesammenføring i DK efter EU-retten.
Min man og jeg bor i Sverige og har stadig ikke modtaget min mands opholdskort (ej eller tilsagn om at han har opholdsret). Hans sag behandles stadig og han opholder sig derfor lovligt i Sverige på baggrund af kvitteringen fra Migrationsverket.
Spørgsmålet går på hvilke muligheder vi har for at aflevere ansøgningen om familiesammenføring i DK? Hvad har I andre gjort?
Kan man sende ansøgningen eller skal man møde personligt op? Hvis vi skal møde personligt op, skal vi begge møde personligt op?
På forhånd tak!
-
fundiver199
Re: Hvor skal ansøgning om fs i DK efter EU afleveres?
Din mand skal på et eller andet tidspunkt møde personligt op bla for at få optaget biometri. Jeg tænker lidt, at det her er en af de situationer, hvor det måske er nemmere at få tilgivelse end tilladelse? Så hvis I ikke har afleveret ansøgningen allerede, hvad så med at tage sammen ind til servicecenteret i Ryesgade og stille an med en ”gud nej må han ikke rejse til Danmark, selvom han har en kvittering for ansøgt opholdskort i Sverige, hvordan kan det være???” attitude, såfremt nogen bemærker og gør opmærksom på, at hans visum er udløbet?
Tak for svar 
Det lyder lidt skræmmende, men havd kan der næsten ske ved det... Der ville jo ikke være noget forkert ved det hvis vi rent faktisk flyttede til Danmark allerede ved indgivelse af ansøgningen... Hmmm
Jeg opdaterer når vi har forsøgt!
Det lyder lidt skræmmende, men havd kan der næsten ske ved det... Der ville jo ikke være noget forkert ved det hvis vi rent faktisk flyttede til Danmark allerede ved indgivelse af ansøgningen... Hmmm
Jeg opdaterer når vi har forsøgt!
Jeg afleverede vores ansøgning på Ryesgade, uden at mine kone var med, i april 2011. Det var der ingen problemer i, men de har siden ændret praksis på visse områder. Eksempelvis har min kone fået sit opholdskort uden nogensinde at have sat sine ben på Udlændingestyrelsen, men efterfølgende ved jeg at de er begyndt at bede folk om at møde op derinde til meddelelse af opholdstilladelse.
-
fundiver199
Ja der er indført krav om biometri i hele EU, så personligt fremmøde er nødvendigt i dag.
Vi tog derind idag og afleverede ansøgningen sammen. De sagde ingenting til at min mand befandt sig i Danmark - ingen problemer overhovedet.
MEN nu forstår jeg ikke lige mht. biometri-kravet. De fortalte nemlig at præcist ved EU-sager er der ikke krav om Biometri og at man derfor i princippet slet IKKE behøvede at møde op for at indlevere ansøgning, men principielt ville kunne aflevere den pr. email?!?
Det ville jo være super fedt eftersom jeg tror jeg fældede en hav regnskov for at printe alle mine dokumenter ud!!!
MEN nu forstår jeg ikke lige mht. biometri-kravet. De fortalte nemlig at præcist ved EU-sager er der ikke krav om Biometri og at man derfor i princippet slet IKKE behøvede at møde op for at indlevere ansøgning, men principielt ville kunne aflevere den pr. email?!?
Det ville jo være super fedt eftersom jeg tror jeg fældede en hav regnskov for at printe alle mine dokumenter ud!!!
Synes at det er sjovt det der med e-mail. Det står på statsforvaltningens hjemmeside at man godt må sende ansøgningen pr post eller e-mail. (http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6060). Dog da jeg prøvede at foreslå overfor International Citizen Office i København at jeg måske kunde sende ansøgningen pr. e-mail så grinede de bare af mig. De havde afvist at tage imod min ansøgning fordi jeg som studerende troede at jeg ikke behøvede lønsedler og kontoudtog, og jeg havde håbet på at jeg slap for at tage en dag fri næste uge igen for at komme tilbage.
jeg fik at vide at: ja, enten ved at moede op i dk eller paa ambassaden i stockholm(fordi vi bor i malmo). sidste mulighed at sende med post men at den soegende saa alligevel ville blive noedt til at moede op i dk foer han/hun kan modtage sit opholdskort ,hvis tildelt!
Nu er der altså forskel på, om man er dansker i Sverige og søger opholdskort til sin udenlandske ægtefælle, eller om man er nordmand i Danmark og søger opholdskort til sin udenlandske ægtefælle. Danskere skal ALTID gå gennem Udlændingeservice, mens alle andre nationaliteter inden for EU/EØS ALTID skal gå gennem Statsforvaltningen. Så det er kun hjemvendende danskere, som vil gøre brug af EU-retten, som har mulighed for at sende ansøgning til US per post.