Kravet om selvforsørgelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gogoaydin

Kravet om selvforsørgelse

Indlæg af gogoaydin » 06.02.2013 19:36:08

hej min kone og jeg har fået opholdstilladelse gennem eu retten i 5 år og man skal kunne selvforsørge sig selv for aT på permant opholdstilladelse

har været inde og tjekke lidt og fundet frem til at efter husleje og transport er betalt skal der være 3200 pr person og 2000 pr barn til rådighed

mit spørgsmål til jer er mine børn er danske statsborgere er der og krav til dem ang selvforsørgelse altså skal de have 2000 kr til rådighed mvh gogo

skaanebo

Re: Kravet om selvforsørgelse

Indlæg af skaanebo » 06.02.2013 20:37:54

Det gælder uanset børnenes statsborgerskab. Når du gør brug af EU-retten, er der jo også en række krav til dig som EU-borger, herunder selvforsørgelse af dig selv og din medbragte familie.

fundiver199

Re: Kravet om selvforsørgelse

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2013 13:26:08

Beløbet svarer til svensk kontanthjælp, og I kan vel dårligt heller klare jer for mindre? Så er det ikke en fuldstændig teoretisk diskussion?

Desuden er det altså ikke sådan, at opholdsretten kan inddrages, bare fordi der "mangler" 500 kroner om måneden i budgettet. Hvis man i praksis klarer sig uden kontanthjælp, så er man "person med tilstrækkelige midler" og har dermed opholdsret, forudsat man ikke lever af kriminalitet eller sort arbejde mm.

EU´s medlemslande må ikke opstille et fast minimumsbeløb for vurderingen af opholdsret og automatisk nægte denne, hvis EU-borgerens indtægt ligger under. De skal kigge på den samlede situation dvs. formue-forhold, om der i praksis sker træk på sociale ydelser etc.

Minimumsbeløbet skal forstås den modsatte vej rundt. Dvs. hvis man råder over det, så har man MED SIKKERHED opholdsret. Og ellers er det en konkret vurdering fra sag til sag.

Så summa-summarum: Med mindre I hovedsagelig lever af kriminalitet og/eller sort arbejde og/eller modtager svensk kontanthjælp, så er der intet at bekymre sig over.

Desuden kan din kone bare søge PUT efter de svenske regler, når I har boet 2 år i Sverige. Så stilles der slet ikke noget krav om selvforsørgelse overhovedet.

Besvar