Tilbage til Danmark fra Norge... hvordan?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
farida

Tilbage til Danmark fra Norge... hvordan?

Indlæg af farida » 05.02.2013 01:04:15

hej...
jeg skriver fra min søsters side.

jeg hedder nadia og er 25 år. jeg er danskstatsborger og bor i Norge siden juli 2011.

jeg blev gift i 2010 og i 2011 flyttede jeg til Norge og benyttede EØS-løsning til at få min mand fra Afghanistan til Norge. og det lykkedes . min mand kom i august 2012 til Norge og fik 5års opholdstilladelse fra Norske myndigheder (UDI) og nu bor vi sammen i Norge (mig mind mand og min søn som også er danskstatsborger .

men nu vi vil komme tilbage til Danmark. og hvordan gøre vi det og hvad skal vi gære og hvordan..?????

jeg har kontaktet Udlandsstyrelsen og de sagde at vi skal bo i Norge i 3 år og så kan jeg søge om at familiesamføring efter EU reglerne. og bla bla bla.som jeg husker ikke helt.

men der må være noget der er nemmere..
har faktisk hørte at man kan søge om opholdskort (ligesom min mand søgte for at komme Norge kan han søge igen fra Danmark) passe det?

har bruge for vejledning...... mange tak

skaanebo

Re: Tilbage til Danmark fra Norge... hvordan?

Indlæg af skaanebo » 05.02.2013 08:12:54

Ja, I gør akkurat det samme som I gjorde i sin tid i Norge.

Det står også beskrevet under menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden. Klik og scroll ned til "Flytte til Sverige/EU" og "Flytte tilbage til Danmark". Her står mere om emnet.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.02.2013 08:17:01

Du må enten have hørt forkert, eller fået et 'goddag-mand-økseskaft'-svar.

For at kunne bruge EU-reglerne til at komme tilbage til DK skal den danske ægtefælle have haft et 'reelt ophold' i et andet EU-/EØS-land, og for at opholdet skal kunne anses for at være reelt skal det som minimum have varet 11-12 uger og gerne længere. Den udenlandske ægtefælle skal bare have 'nået at slutte sig til' den danske, dvs. man have boet nogle få uger sammen i det andet EU-land.

I har jo forlængst opfyldt det krav, og din mand kan søge om dansk opholdskort i dag. Man kan ganske rigtigt søge i forvejen, altså før man flytter til DK, og når man så får en forhåndsgodkendelse har man 6 måneder til at flytte i. Dvs. der er god tid til at planlægge flytningen, finde job og bolig.

Så det er bare med at komme afsted med ansøgningen.
mh
Rådgiver for ÆUG

farida

Indlæg af farida » 05.02.2013 18:59:13

skal min mand søge hos politi i Danmark om opholdskort? og skal han være til stede eller kan vi sende det med posten?

efter han får sin opholdskort (5år) i Danmark hvad er så reglerne for at få permanent ophold i DK. og har han så det samme retiligheder som alle andre i DK eller skal jeg forsøge ham?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.02.2013 20:30:46

I kan sende ansøgningen med posten, mens I stadig bor i Norge og vente med at flytte til DK, til I har fået en forhåndsgodkendelse. Det vil være det sikreste.

Permanent ophold kan fås efter 5 år i DK.

Om du skal kunne forsørge din mand afhænger af din status i Norge samt ved tilbagevenden til Danmark. Men som udgangspunkt ja.

Besvar