Familiesammenfoering efter EU-retten
Familiesammenfoering efter EU-retten
Hej!
Jeg er i vildrede, og ved ikke hvem jeg kan kontakte for hjaelp og raad. Haaber inderligt at i har mulighed for at svare paa nogle af alle de spoergsmaal jeg har.
Situationen er den, at jeg nu har boet i London i 1 aar og 4 mdr. Jeg er saa heldig at have forelsket mig herovre, og har gift mig med en mand fra Bangladesh. Vi har vaeret gift i nu 5 mdr. Han har boet i London i over 3 aar. Vi har ventet paa hans visumfornyelse til England i 4 mdr. nu, saa haaber snart at den dukker op.
Vi vil meget gerne flytte sammen til Danmark SNAREST MULIGT. Jeg har laest, at fordi vi har moedt hinanden i et andet EU land, kan han soege ind i Danmark under "Familiesammenfoering efter EU-retten".
Hvor laenge vil saadan en opholdstilladelse vare foerste gang man soeger? Er det rigtigt, at man kan tage til Danmark og soege om den? Hvad vil vaere hurtigst - fra Danmark eller fra England? Er det rigtigt, at vi skal flytte til Danmark paa samme tid? Eller vil jeg kunne flytte til Danmark 1-2 mrd. foer min mand? Hvor laenge vil det tage at faa opholdstilladelsen? Hvad kaldes den slags visum, som han vil faa? Nogle snakker ogsaa om noget Greencard, ved ikke om det er mere optimalt? Eller om det er bedre at soege under, at han har 5 aars aegtefaelle-visum til England?
Paa forhaand 1000 tak for hjaelpen!
Jeg er i vildrede, og ved ikke hvem jeg kan kontakte for hjaelp og raad. Haaber inderligt at i har mulighed for at svare paa nogle af alle de spoergsmaal jeg har.
Situationen er den, at jeg nu har boet i London i 1 aar og 4 mdr. Jeg er saa heldig at have forelsket mig herovre, og har gift mig med en mand fra Bangladesh. Vi har vaeret gift i nu 5 mdr. Han har boet i London i over 3 aar. Vi har ventet paa hans visumfornyelse til England i 4 mdr. nu, saa haaber snart at den dukker op.
Vi vil meget gerne flytte sammen til Danmark SNAREST MULIGT. Jeg har laest, at fordi vi har moedt hinanden i et andet EU land, kan han soege ind i Danmark under "Familiesammenfoering efter EU-retten".
Hvor laenge vil saadan en opholdstilladelse vare foerste gang man soeger? Er det rigtigt, at man kan tage til Danmark og soege om den? Hvad vil vaere hurtigst - fra Danmark eller fra England? Er det rigtigt, at vi skal flytte til Danmark paa samme tid? Eller vil jeg kunne flytte til Danmark 1-2 mrd. foer min mand? Hvor laenge vil det tage at faa opholdstilladelsen? Hvad kaldes den slags visum, som han vil faa? Nogle snakker ogsaa om noget Greencard, ved ikke om det er mere optimalt? Eller om det er bedre at soege under, at han har 5 aars aegtefaelle-visum til England?
Paa forhaand 1000 tak for hjaelpen!
-
fundiver199
-
fundiver199
Re: Familiesammenfoering efter EU-retten
Det er ikke en opholdstilladelse, det er en opholdsret. Og den har din mand, så længe I er gift og bor i det samme EU-land. Din mand skal have et opholdskort, hvilket svarer til et dansk sygesikringsbevis. Opholdskortet gælder i første omgang i 5 år. Det kan du sammenligne med, at et pas gælder i 10 år.redrose skrev:Hvor laenge vil saadan en opholdstilladelse vare foerste gang man soeger?
Da der er tale om en rettighed, din mand har, skal han ikke søge om den. Du skal jo heller ikke søge om lov til at flytte fra Odense Kommune til Kolding Kommune. Du skal bare fortælle Kolding Kommune, at nu bor du der, og så udsteder de et sygesikringsbevis til dig.redrose skrev:Er det rigtigt, at man kan tage til Danmark og soege om den?
Ja.redrose skrev:Er det rigtigt, at vi skal flytte til Danmark paa samme tid?
Hvis der er en væsentlig grund til det, så ja. Som f.eks. at han er kontraktligt forpligtet til at gøre et stykke arbejde færdig i UK. Men ellers er der ikke noget i vejen for, at du kan opholde dig i Danmark som turist i et stykke tid, medens du f.eks. leder efter bolig. Du behøver ikke flytte din adresse i samme øjeblik, du har sat foden på dansk jord. Så vent med at flytte adresse, til din mand er klar til at flytte med, således at I flytter samtidig.redrose skrev:Eller vil jeg kunne flytte til Danmark 1-2 mrd. foer min mand?
Din mand skal stadig ikke have nogen opholdstilladelse, når I udnytter retten til fri bevægelighed i EU. At få udstedt opholdskort kan tage fra 1 måned til cirka 3 år, men må i princippet ikke tage mere end 6 måneder.redrose skrev:Hvor laenge vil det tage at faa opholdstilladelsen?
Som sagt kaldes det et opholdskort. Da UK ikke er medlem af Schengen, skal din mand dog også bruge et visum for at rejse ind i Danmark. Det kaldes for et schengenvisum og udstedes gratis af den danske ambassade i London.redrose skrev:Hvad kaldes den slags visum, som han vil faa?
Nej det er det ikke.redrose skrev:Nogle snakker ogsaa om noget Greencard, ved ikke om det er mere optimalt?
Det er bedre at udnytte retten til fri bevægelighed i EU.redrose skrev:Eller om det er bedre at soege under, at han har 5 aars aegtefaelle-visum til England?
Hej igen,
rigtig mange gange tak for alle dine svar!
Det hele lyder rigtig godt, og bestemt meget nemmere og mere overskueligt, end jeg umiddelbart havde regnet med..
Jeg er dog stadig en smule forvirret. Inde paa "nyidanmark", har jeg fundet et skema, som vi skulle udfylde og indsende, sammen med bonner, som bevis paa reelt ophold i UK, vielsessertifikat, loensedler, lejekontrakt osv. - det er ikke noget vi har gjort endnu.
Men hvis du siger, at vi blot kan tage til DK med et Schengen visum, og derefter berette, at nu bor vi paa denne adresse, og derefter vil de sende ham et opholdkort, hvad skal vi saa med alt det??
Og hvordan vil han kunne finde arbejde osv. uden nogen form for bevis paa, at han er lovligt i DK?
rigtig mange gange tak for alle dine svar!
Det hele lyder rigtig godt, og bestemt meget nemmere og mere overskueligt, end jeg umiddelbart havde regnet med..
Jeg er dog stadig en smule forvirret. Inde paa "nyidanmark", har jeg fundet et skema, som vi skulle udfylde og indsende, sammen med bonner, som bevis paa reelt ophold i UK, vielsessertifikat, loensedler, lejekontrakt osv. - det er ikke noget vi har gjort endnu.
Men hvis du siger, at vi blot kan tage til DK med et Schengen visum, og derefter berette, at nu bor vi paa denne adresse, og derefter vil de sende ham et opholdkort, hvad skal vi saa med alt det??
Og hvordan vil han kunne finde arbejde osv. uden nogen form for bevis paa, at han er lovligt i DK?
Den danske ambassade i London har netop sendt mig en mail om, at jeg skal udfylde dette skema http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/0 ... use_eu.pdf
Men er det noget jeg udfylder og indsender efter vi er kommet til Danmark???
Men er det noget jeg udfylder og indsender efter vi er kommet til Danmark???
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du er jo ikke en EU-borger med ret til at få din ægtefælle med dig, før du har haft et 'reelt ophold' i et andet EU-land.
For at bevise, at din ægtefælle ER ægtefælle til en EU-borger (dig), som har haft et reelt ophold i et andet EU-land end DK, skal du/I indsende den nævnte dokumentation - Udlændingeservice (US) tager skam ikke jeres ord for gode varer, der skal beviser til, ellers får din ægtefælle ikke noget opholdskort.
I kan vælge at søge, før I rejser til DK og afvente en forhåndsgodkendelse. Så vil din ægtefælle kunne få sit opholdskort inden for ganske kort tid (en-to uger) efter at I kommer til DK. Eller har US 6 måneder til at udstede det i.
Der er en yderst lille sandsynlighed for at din ægtefælle kan finde arbejde uden opholdskort. Det er ikke ulovligt at arbejde uden, men meget, meget få arbejdsgivere vil være villige til at tage risikoen for at din ægtefælle viser sig IKKE at have ret til opholdskort og dermed arbejde. Så vil han nemlig have arbejdet ulovligt, og hans arbejdsgiver vil få en betragtelig bøde. Når der er masser af folk, som kan bevise at de har ret til at arbejde, vil man være et slemt fjols, hvis man ansætter en, som ikke kan.
For at bevise, at din ægtefælle ER ægtefælle til en EU-borger (dig), som har haft et reelt ophold i et andet EU-land end DK, skal du/I indsende den nævnte dokumentation - Udlændingeservice (US) tager skam ikke jeres ord for gode varer, der skal beviser til, ellers får din ægtefælle ikke noget opholdskort.
I kan vælge at søge, før I rejser til DK og afvente en forhåndsgodkendelse. Så vil din ægtefælle kunne få sit opholdskort inden for ganske kort tid (en-to uger) efter at I kommer til DK. Eller har US 6 måneder til at udstede det i.
Der er en yderst lille sandsynlighed for at din ægtefælle kan finde arbejde uden opholdskort. Det er ikke ulovligt at arbejde uden, men meget, meget få arbejdsgivere vil være villige til at tage risikoen for at din ægtefælle viser sig IKKE at have ret til opholdskort og dermed arbejde. Så vil han nemlig have arbejdet ulovligt, og hans arbejdsgiver vil få en betragtelig bøde. Når der er masser af folk, som kan bevise at de har ret til at arbejde, vil man være et slemt fjols, hvis man ansætter en, som ikke kan.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay, bare i orden.
Saa lad os sige, at vi soeger her fra UK, inden vi rejser til Danmark. Hvor laenge kan der gaa op til, foer de godkender vores ansoegning? Og naar de har godkendt ansoegningen, hvad goer vi saa?? Skal han saa stadig soege om det Schengen visum for at komme ind i DK, eller hvordan foregaar det?
Saetter virkelig stor pris paa al den hjaelp i giver mig, det er et fremmed omraade for mig desvaerre, og synes jeg hoerer mange forskellige meninger, saa bliver forvirret.
Men stort tak!
Saa lad os sige, at vi soeger her fra UK, inden vi rejser til Danmark. Hvor laenge kan der gaa op til, foer de godkender vores ansoegning? Og naar de har godkendt ansoegningen, hvad goer vi saa?? Skal han saa stadig soege om det Schengen visum for at komme ind i DK, eller hvordan foregaar det?
Saetter virkelig stor pris paa al den hjaelp i giver mig, det er et fremmed omraade for mig desvaerre, og synes jeg hoerer mange forskellige meninger, saa bliver forvirret.
Men stort tak!
-
mh1
- Kontakt:
Han får ikke opholdskortet tilsendt, men brev om at han vil kunne få det når han kommer til DK. Jeg ved ikke om det vil være nok at fremvise brevet, når han rejser sammen med dig. Det skulle dog i hvert fald være nok til at han får visum uden videre vrøvl.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay super.. Hvor laenge vil der saa kunne gaa op til, foer vi faar det brev tilsendt, hvis vi soeger fra UK?
-
fundiver199
Som jeg allerede har skrevet:
Hvor lang tid det tager har meget med dokumentationskravet at gøre. Får I afslag, fordi US ikke finder det tilstrækkelig dokumenteret, at du bor i UK, så kan det blive et maratonløb uden lige.fundiver199 skrev:At få udstedt opholdskort kan tage fra 1 måned til cirka 3 år, men må i princippet ikke tage mere end 6 måneder.
Okay ja, det forstaar jeg godt. Men bliver igen en smule forvirret! Beklager..
Jeg spoerger, hvor laenge det vil tage at faa godkendt ansoegningen, saa faar jeg svar tilbage om, at det ikke er opholdskortet de sender mig mens jeg bor i UK, men foerst naar vi bor i DK. Det er et brev med en bekraefligelse. Den er jeg med paa nu. Saa spoerger jeg hvor laenge det vil tage at faa dette brev, og saa refererer du til opholdskortet...
Jeg spoerger, hvor laenge det vil tage at faa godkendt ansoegningen, saa faar jeg svar tilbage om, at det ikke er opholdskortet de sender mig mens jeg bor i UK, men foerst naar vi bor i DK. Det er et brev med en bekraefligelse. Den er jeg med paa nu. Saa spoerger jeg hvor laenge det vil tage at faa dette brev, og saa refererer du til opholdskortet...
-
mh1
- Kontakt:
Ventetiden er den samme. Det er de samme sagsbehandlere med de samme store sagsbunker som behandler ansøgningerne, hvad enten de indgives i DK eller fra udlandet.
Der har oveni sagsbehandlingstiden været tekniske problemer med selve fremstillingen af kortene. Der er ikke andet at gøre end at søge og vente tålmodigt.
Der har oveni sagsbehandlingstiden været tekniske problemer med selve fremstillingen af kortene. Der er ikke andet at gøre end at søge og vente tålmodigt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Uanset hvor ansøgningen afleveres, før man først et brev om, at ansøgningen er imødekommet. Og herefter får man selve opholdskortet tilsendt senere. Når jeg skrev, at det tager mellem 1 måned og 3 år at få udstedt opholdskort, var der bare en kort og hurtig måde at skrive det på. For at være fuldstændig pedantisk korrekt, skulle jeg have skrevet:
"Det tager fra 1 måned og op til cirka 3 år at få godkendt en ansøgning om opholdskort, afhængig af hvor mange problemer man har med at overbevise Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet om sit "faktisk og reelt ophold", og herefter tager det fra 1 uge og op til cirka 6 måneder at få tilsendt selve kortet, afhængig af hvor mange IT-problemer der er hos det private firma, der fremstiller kortene."
"Det tager fra 1 måned og op til cirka 3 år at få godkendt en ansøgning om opholdskort, afhængig af hvor mange problemer man har med at overbevise Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet om sit "faktisk og reelt ophold", og herefter tager det fra 1 uge og op til cirka 6 måneder at få tilsendt selve kortet, afhængig af hvor mange IT-problemer der er hos det private firma, der fremstiller kortene."