Ophold til forældre efter EU-regler
Ophold til forældre efter EU-regler
Efter 1½ års ventetid har min svigermor endelig fået sit uppehålskort efter EU reglerne, her i Sverige.
Hun flyttede hertil sammen med min mand (Tanzaniansk statsborger) og jeg (arbejder i DK) og indleverede altså ansøgningen i juni 2011. Vi blev i første omgang bedt om at fremsende yderligere dokumentation for at hun var økonomisk afhængig af min mand. Derefter ventede vi 1 år før vi fik brev om at hun fik beskikket en advokat i sagen om hendes evt udvisning. Herefter sendte vi flere dokumenter om at hun ikke selv har nogle midler til rådighed. Efter dette fik vi brev om at jeg igen skulle fremsende dokumentation for min løn og arbejdsforhold, samt at svigermor var dækket af sygeforsikring. Vi tegnede en privat forsikring og idag, 7 uger senere fik vi det positive svar.
Sikke en lettelse. Nu går turen til Skatteverket for at få hende folkebokfört. Er spændt på om de acceptere de samme dokumenter som Migrationsverket, vi får se. Men nu ved vi i det mindste at vores lille familie kan blive sammen.
Hun flyttede hertil sammen med min mand (Tanzaniansk statsborger) og jeg (arbejder i DK) og indleverede altså ansøgningen i juni 2011. Vi blev i første omgang bedt om at fremsende yderligere dokumentation for at hun var økonomisk afhængig af min mand. Derefter ventede vi 1 år før vi fik brev om at hun fik beskikket en advokat i sagen om hendes evt udvisning. Herefter sendte vi flere dokumenter om at hun ikke selv har nogle midler til rådighed. Efter dette fik vi brev om at jeg igen skulle fremsende dokumentation for min løn og arbejdsforhold, samt at svigermor var dækket af sygeforsikring. Vi tegnede en privat forsikring og idag, 7 uger senere fik vi det positive svar.
Sikke en lettelse. Nu går turen til Skatteverket for at få hende folkebokfört. Er spændt på om de acceptere de samme dokumenter som Migrationsverket, vi får se. Men nu ved vi i det mindste at vores lille familie kan blive sammen.
-
fundiver199
Re: Ophold til forældre efter EU-regler
Tillykke med det og tak for beretningen 
Hei mvrose kunne du være så snill og fortelle meg hvilke dokumenter trenger jeg for å søke oppholdskort etter eu- -reglene for foreldre ?
Hadde blitt veldig glad for dette
Please
Mvh
Julia
Hadde blitt veldig glad for dette
Please
Mvh
Julia
Hej Julia,
Du kan gå ind på migrationsverkets hjemmeside og se hvilke dokumenter der skal vedlægges.
Til min svigermors ansøgning vedlagde vi:
1. Dokumenter der beviste at hun var min mands mor dvs hans fødselsattest
2. Vores vigelsesattest og vi er registreret som gifte i det svenske system
3. Bevis for at hun og min mand delte samme adresse i Tanzana, før vi flyttede til Sverige
4. Attest fra Tanzanianske skattevæsen at hun aldrig har været registreret med nogen indkomst der.
5. Hendes mands dødattest
6. Brev fra vores advokat der blandt andet forklarede at hun aldrig har arbejdet, ikke har ret til nogen sociale ydelser og ikke arvede noget fra sin mand.
7. Desuden opholdt hun sig faktisk i Tanzania på noget der hedder dependent pass, fordi hun selv er kenyaner, dvs først som afhængig af hendes mand og efter hans død, af hendes søn. Vi vedlagde disse dependent passes og kopi af loven der understreger at man ikke må arbejde med den type opholdstilladelse.
8. Bevis for at vi tegnede heldækkende privat sygeforsikring, skal gælde mindst et år og dække hospital og almindelig lægebesøg.
9. Kopi af min kontrakt fra Danmark og mine sidste 3 lønsedler
10. Kopi af min mands uppehålskort her i Sverige
Vi har bevist at det kan lade sig gøre, men det er ikke nemt at få en forældre med. Du skal bevise at din mor er økonomisk afhængig af dig, at hun ar været det før i flytter til Sverige og at hun ikke har andre forsørgelsesmuligheder. Vi blev 3 gange bedt om at indsende yderligere dokumentation og de endte med at beskikke en advokat idet de stod foran at skulle udvise hende.
Det vigtigste er at have nogle officielle dokumenter på at hun ikke har nogen penge, f.eks fra skattevæsen, bank eller lign.
Held og lykke med det.
Du kan gå ind på migrationsverkets hjemmeside og se hvilke dokumenter der skal vedlægges.
Til min svigermors ansøgning vedlagde vi:
1. Dokumenter der beviste at hun var min mands mor dvs hans fødselsattest
2. Vores vigelsesattest og vi er registreret som gifte i det svenske system
3. Bevis for at hun og min mand delte samme adresse i Tanzana, før vi flyttede til Sverige
4. Attest fra Tanzanianske skattevæsen at hun aldrig har været registreret med nogen indkomst der.
5. Hendes mands dødattest
6. Brev fra vores advokat der blandt andet forklarede at hun aldrig har arbejdet, ikke har ret til nogen sociale ydelser og ikke arvede noget fra sin mand.
7. Desuden opholdt hun sig faktisk i Tanzania på noget der hedder dependent pass, fordi hun selv er kenyaner, dvs først som afhængig af hendes mand og efter hans død, af hendes søn. Vi vedlagde disse dependent passes og kopi af loven der understreger at man ikke må arbejde med den type opholdstilladelse.
8. Bevis for at vi tegnede heldækkende privat sygeforsikring, skal gælde mindst et år og dække hospital og almindelig lægebesøg.
9. Kopi af min kontrakt fra Danmark og mine sidste 3 lønsedler
10. Kopi af min mands uppehålskort her i Sverige
Vi har bevist at det kan lade sig gøre, men det er ikke nemt at få en forældre med. Du skal bevise at din mor er økonomisk afhængig af dig, at hun ar været det før i flytter til Sverige og at hun ikke har andre forsørgelsesmuligheder. Vi blev 3 gange bedt om at indsende yderligere dokumentation og de endte med at beskikke en advokat idet de stod foran at skulle udvise hende.
Det vigtigste er at have nogle officielle dokumenter på at hun ikke har nogen penge, f.eks fra skattevæsen, bank eller lign.
Held og lykke med det.
Til orientering omkring det at tage forældre med i følge EU reglerne
Lille opfølgning:
Har prøvet at få min svigermor folkbokført her i Malmø men uden det store held.
Skatteverket kræver også bevis for at min svigermor er økonomisk afhængig af min mig og jeg, men godtager ikke alle de dokumenter som Migrationsverket tilsidst godkendte.
De VIL have udskrift af min svigermors (ikke eksisterende) konto med månedlige overførsler, der beviser hun har modtaget penge fra os, både i Tanzania og det sidste 1½ år her i Sverige. I sagens natur, hvor hun altid har boet med min mand, har det aldrig været relevant.
De accepterer ikke den private sygeforsikring som vi har tegnet, det skal være det blå EU kort, som min svigermor ikke er berettiget til.
Hvis min svigermor derimod havde fået bevilliget uppehålsstillstand, så kunne det folkebokfører hende uden videre.
Selfølgelig har dette heldigvis ikke konsekvens for hendes fortsatte lovlige ophold her, men det er død frustrerende at hvert et skridt er en hurdle. Og hvor åndsvagt at de ikke accepterer de samme papirer som Migrationsverket.
Lille opfølgning:
Skatteverket kræver også bevis for at min svigermor er økonomisk afhængig af min mig og jeg, men godtager ikke alle de dokumenter som Migrationsverket tilsidst godkendte.
De VIL have udskrift af min svigermors (ikke eksisterende) konto med månedlige overførsler, der beviser hun har modtaget penge fra os, både i Tanzania og det sidste 1½ år her i Sverige. I sagens natur, hvor hun altid har boet med min mand, har det aldrig været relevant.
De accepterer ikke den private sygeforsikring som vi har tegnet, det skal være det blå EU kort, som min svigermor ikke er berettiget til.
Hvis min svigermor derimod havde fået bevilliget uppehålsstillstand, så kunne det folkebokfører hende uden videre.
Selfølgelig har dette heldigvis ikke konsekvens for hendes fortsatte lovlige ophold her, men det er død frustrerende at hvert et skridt er en hurdle. Og hvor åndsvagt at de ikke accepterer de samme papirer som Migrationsverket.
Tusen takk for svaret , det var masse nyttige informasjon. Håper at alt ordner seg for dere til slutt
Hej Mvrose,mvrose skrev:Til orientering omkring det at tage forældre med i følge EU reglerne
Lille opfølgning:
Tak for din vejledning og alt det du skriver.
Det er meget vigtigt for mig at kunne får mere informationer om dit sage.
Jeg er lige blevet svenskt statsborger, og min mor er på besög.
Jeg overvejer at flytte til DK for at söge om opholdskort efter eu regler.
Hvis det ikke går i DK, skal jeg göre dette i SE.
Jeg er fast ansat, har god lön, og kan dokumenter at jeg har sendt hende penge hver måned ( stidte 2-3 kan dokumenteres med uden problemer ).
Jeg har også nogle personlige tinge som har gjort at jeg ikke har kunnet at rejse til mit hjemland og bo med hende. ( jeg er flytning og måtte ikke rejse til mit hjemmeland.)
Så derfor har jeg lidt svaert ved at argumentere til mit sage om, at mig og min mor har boet sammen för?
Da jeg ikke har boet med hende i det sidste 11 år, tror du at det bliver en problem?
Har din svigermor fået et afslag för?
eller fik hun direkte bevilget opholdskortet?
Jeg behöver altså sååå meget info om din sage og hvad du har vaeret igennem
fortael fortael..
mvh
Hej alle sammen,
Jeg ved ikke om jeg göre det rigtigt med at logge ind på dette forum og dele mine tanker, efter hver gang jeg er blevet forstyrret af noget dumt jeg hörer fra myndigheder..
Men jeg föler, at alle som logger ind her har samme problemer og jeg föler mig naesten tröstet, når jeg får tillbage meldninger.
I dag har jeg ang. min mor ringet til statsforvaltning i DK.
En sagsbehandler har faktisk vurderet sagen bare på bagrund af det jeg fortalte til hende i Telefon. ( jeg har ikke indgivet nogle ansögninger ind endnu ).
Hun sagde bare, at jeg kan dokumentere min mor er afhaengig af mig et krav, men det vigtigste krav er den sociale behov.
Den fatter jeg bare ikke!.
Hun siger at en sygdom, et handicap eller noget lign. kan anses som et socialt behov.
Hun spurgte mig om jeg havde tidligere boet med hende i Tyrkiet.
Jeg har flyttet fra min mor siden 2009, og siden des har jeg ikke boet med hende. ( hun kom kun på besög sidste år.)
Så hun mener, " Hvis din mor har klaret sig uden dig indtil nu, hvorfor skal hun ikke kunne klare sig mere "..
Så ser man at statsforvaltningen göre alt hvad de kan for at lukke alle vejene..
Hun henviser mig til svenske udlaedingeloven, og siger lad din mor söge i Sverige.
Et socialt behov?
Er der nogen der gerne vil give mig lidt tilbage meldinger...?
Hun var så håblöst i telefon.. Hun sagde at der var mange der ansögte men hun kan ikke huske hvonår de bevilgede et opholdskort til foraeldrer..
Mvh
Hakan
Jeg ved ikke om jeg göre det rigtigt med at logge ind på dette forum og dele mine tanker, efter hver gang jeg er blevet forstyrret af noget dumt jeg hörer fra myndigheder..
Men jeg föler, at alle som logger ind her har samme problemer og jeg föler mig naesten tröstet, når jeg får tillbage meldninger.
I dag har jeg ang. min mor ringet til statsforvaltning i DK.
En sagsbehandler har faktisk vurderet sagen bare på bagrund af det jeg fortalte til hende i Telefon. ( jeg har ikke indgivet nogle ansögninger ind endnu ).
Hun sagde bare, at jeg kan dokumentere min mor er afhaengig af mig et krav, men det vigtigste krav er den sociale behov.
Den fatter jeg bare ikke!.
Hun siger at en sygdom, et handicap eller noget lign. kan anses som et socialt behov.
Hun spurgte mig om jeg havde tidligere boet med hende i Tyrkiet.
Jeg har flyttet fra min mor siden 2009, og siden des har jeg ikke boet med hende. ( hun kom kun på besög sidste år.)
Så hun mener, " Hvis din mor har klaret sig uden dig indtil nu, hvorfor skal hun ikke kunne klare sig mere "..
Så ser man at statsforvaltningen göre alt hvad de kan for at lukke alle vejene..
Hun henviser mig til svenske udlaedingeloven, og siger lad din mor söge i Sverige.
Et socialt behov?
Er der nogen der gerne vil give mig lidt tilbage meldinger...?
Hun var så håblöst i telefon.. Hun sagde at der var mange der ansögte men hun kan ikke huske hvonår de bevilgede et opholdskort til foraeldrer..
Mvh
Hakan
-
fundiver199
Ja praksis på området er restriktiv, og det gælder i øvrigt både i Danmark og i Sverige.
Hej Fundiver,fundiver199 skrev:Ja praksis på området er restriktiv, og det gælder i øvrigt både i Danmark og i Sverige.
Men måske er Sveriges US har lidt mere realitetssyn.
For i telefonsamtale med damen fra Starsforvaltningen mærkede jeg at det var ligegyldig hvad jeg sagde, hun var bare negativt.
Jeg værdsætter selvfølge ærligheden men hun var virklige negativ og lysten at ansøge hos mig er næsten forsvundet.
Har ikke man ret til at ansøge som forælder ifl. Svensk udlændinge lov?
Og hvis man har, efter jeres erfaringer synes i, at søge om opholdkort er nemmere at opnå positiv svar?
Mvh
For nogle år siden fik min far min farmor til DK, uden de store problemer
Han skulle dokumentere at det var netop ham der forsørgede hende, og hendes helbred var meget ringe (hun var 83 år), og hun skulle have hjælp dagligt som hun ikke kunne få der hvor hun boede.
Det lyder godt..Tanja72 skrev:For nogle år siden fik min far min farmor til DK, uden de store problemerHan skulle dokumentere at det var netop ham der forsørgede hende, og hendes helbred var meget ringe (hun var 83 år), og hun skulle have hjælp dagligt som hun ikke kunne få der hvor hun boede.
Men som du siger, før mange år siden...
Siden det har der nok sket rigtigt meget ændringer..
Men hvor godt at det lykkedes jer
Nej, jeg skrev: for nogle år siden, ikke mange 
Ja :-/Tanja72 skrev:Nej, jeg skrev: for nogle år siden, ikke mange
Jeg er så negativt i dag..
Tak for det
hei tania kan du skrive til meg hvilke dokumenter har dere sendt med søknaden da?