krav til bolig kontrakt fra danmark under EU lov
krav til bolig kontrakt fra danmark under EU lov
Hej jeg skal ansøge om at flytte tilbage til Danmark sammen med min kone der
er russisk, jeg har boet under 2 adresser i sverige,men begge var under "hyreskontrakt for inneboende" de første 5 måneder fra april til august rejste jeg imellem frederikshavn til gøteborg 2 gange om ugen , indtil jeg fandt job i gøteborg (fuld tid),
jeg har nu arbejdet i sverige fra september til nu,
vores plan er at ansøge omkring feburar.min kone går på svensk skole og har haft job coach
og er registreret hos arbejdsformidlingen,hun har opholdskort og cpr fra juni.
desuden har vi også en opsparing der tidligere har hjulpet os da vi skulle ansøge i sverige,
er det er krav med svensk bank konto ? og hvad er kravet for bolig kontrakten,
skal vi ligefrem finde en 1 hånds kontrakt inden vi kan ansøge, det er sindsygt svært i gøteborg,og grænser til dikrimination,desuden er vores udlejer i london og vi har lejligheded for os selv og vi betaler den fulde husleje.
er russisk, jeg har boet under 2 adresser i sverige,men begge var under "hyreskontrakt for inneboende" de første 5 måneder fra april til august rejste jeg imellem frederikshavn til gøteborg 2 gange om ugen , indtil jeg fandt job i gøteborg (fuld tid),
jeg har nu arbejdet i sverige fra september til nu,
vores plan er at ansøge omkring feburar.min kone går på svensk skole og har haft job coach
og er registreret hos arbejdsformidlingen,hun har opholdskort og cpr fra juni.
desuden har vi også en opsparing der tidligere har hjulpet os da vi skulle ansøge i sverige,
er det er krav med svensk bank konto ? og hvad er kravet for bolig kontrakten,
skal vi ligefrem finde en 1 hånds kontrakt inden vi kan ansøge, det er sindsygt svært i gøteborg,og grænser til dikrimination,desuden er vores udlejer i london og vi har lejligheded for os selv og vi betaler den fulde husleje.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: krav til bolig kontrakt fra danmark under EU lov
Kravet er, at du skal kunne dokumentere at have betalt husleje for en lovlig lejebolig.
Når du har lejet som 'inneboende' skal du have en lejekontrakt underskrevet af jer begge (dig og udlejer), og du skal kunne dokumentere lejebetalingen ved bankudtog. Har du betalt kontant, så er det desværre noget af et minus, fordi dags dato kvitteringer ikke rigtig gælder som bevis.
Du har forhåbentlig købt ind med en eller anden form for kontokort, og ikke med kontanter. Bankudtog, som viser hvor og hvornår der er købt ind, er rigtig god dokumentation. Kasseboner duer ikke.
Du behøver ikke nødvendigvis at have haft en svensk bankkonto, men det er ikke noget minus at have det.
Når du har lejet som 'inneboende' skal du have en lejekontrakt underskrevet af jer begge (dig og udlejer), og du skal kunne dokumentere lejebetalingen ved bankudtog. Har du betalt kontant, så er det desværre noget af et minus, fordi dags dato kvitteringer ikke rigtig gælder som bevis.
Du har forhåbentlig købt ind med en eller anden form for kontokort, og ikke med kontanter. Bankudtog, som viser hvor og hvornår der er købt ind, er rigtig god dokumentation. Kasseboner duer ikke.
Du behøver ikke nødvendigvis at have haft en svensk bankkonto, men det er ikke noget minus at have det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Den periode hvor du arbejde i Frederikshavn, har du forhåbentlig haft flest overnatninger i Sverige pr. uge ?
mvh DBS
mvh DBS
Tak for info, så ser det ikke helt sort ud,
på min tidligere job kontrakt (frederikshavn) står der at jeg arbejdede 2 til 3 dage om ugen,
med et max time tal op til 37 timer,resten af tiden var jeg i sverige (4 nætter )
jeg har samlet færge billetter sammen,men det er vel ikke forbudt at forsøge at
finde et mere permanent job i sverige,som jeg jo så har nu ?
skal man gi Danmark en go grund til at man vil flytte tilbage ? så som nyt job ect
på min tidligere job kontrakt (frederikshavn) står der at jeg arbejdede 2 til 3 dage om ugen,
med et max time tal op til 37 timer,resten af tiden var jeg i sverige (4 nætter )
jeg har samlet færge billetter sammen,men det er vel ikke forbudt at forsøge at
finde et mere permanent job i sverige,som jeg jo så har nu ?
skal man gi Danmark en go grund til at man vil flytte tilbage ? så som nyt job ect
At du har fundet et job i Sverige er godt 
Der bliver ikke sprugt til hvorfor du vil flytte tilbage.
Mvh DBS
Der bliver ikke sprugt til hvorfor du vil flytte tilbage.
Mvh DBS
Det ser ikke helt sort ud så
hvor meget vil de kigge på den første periode jeg havde i sverige hvor jeg
rejste frem og tilbage imellem DK og SE, dvs de 4 første mdr , ud af 9 mdr
totalt , (sidste 5 mdr med fast job i SE)
Mvh Knj
hvor meget vil de kigge på den første periode jeg havde i sverige hvor jeg
rejste frem og tilbage imellem DK og SE, dvs de 4 første mdr , ud af 9 mdr
totalt , (sidste 5 mdr med fast job i SE)
Mvh Knj
Der findes en eller anden dom, som har fastslået at 10uger er nok.
Hvis I bliver boende i SE, ja så vil tiden der går med sagsbehandlingen, jo bare give mere dokumentation.
Men det ser desværre også ud til at US, i en periode, har kørt med en konsekvent praksis med ikke at godkende folk ophold i andet EU land.
Så anbefalingen er pt. At blive boende i SE, ind til ansøgning er godkendt.
Mvh DBS
Hvis I bliver boende i SE, ja så vil tiden der går med sagsbehandlingen, jo bare give mere dokumentation.
Men det ser desværre også ud til at US, i en periode, har kørt med en konsekvent praksis med ikke at godkende folk ophold i andet EU land.
Så anbefalingen er pt. At blive boende i SE, ind til ansøgning er godkendt.
Mvh DBS
Hm.. læste lige det med at betale husleje via banken, ham jeg har lejet den af, vil have dem kontant? så her hos os´bruger vi dags dato? er det et meget stort problem? kan man få afslag p.g.a det?
Ja, det kan man. Jeg vil stærkt anbefale jer at finde en anden betalingsform, hvor I med et kontoudtog eller lignende kan dokumentere jeres månedlige betalinger. Hvis ikke jeres nuværende udlejer vil acceptere det, kan det skyldes at I bor ulovligt, og under alle omstændigheder bør I i så fald hurtigst muligt finde et andet sted at bo.d_e_m skrev:Hm.. læste lige det med at betale husleje via banken, ham jeg har lejet den af, vil have dem kontant? så her hos os´bruger vi dags dato? er det et meget stort problem? kan man få afslag p.g.a det?
Hold da op! Ej !! jamen også selvom at man har en masse andre dokumenter? Han vil have dem kontant siger han ? Ved ikke hvad jeg så skal gøre? hvad hvis jeg fx både har kvitteringer (dags dato) og måske fra næste månede af kan jeg betale via banken? Jeg har boet i denne bolig i 4 måneder hvor jeg har kvitteringer, også kan jeg måske sende dem via banken i 2 måneder mere, også søge derefter , tror du det vil hjælpe? Håber bare han vil acceptere det! for han har villet have dem kontant:( må lige ringe til eu hotline og spørger, stoler bare ikke så meget på dem !! tror næsten de lyver nogle gange bare så man skal søge og få afslag !Thomas T skrev:Ja, det kan man. Jeg vil stærkt anbefale jer at finde en anden betalingsform, hvor I med et kontoudtog eller lignende kan dokumentere jeres månedlige betalinger. Hvis ikke jeres nuværende udlejer vil acceptere det, kan det skyldes at I bor ulovligt, og under alle omstændigheder bør I i så fald hurtigst muligt finde et andet sted at bo.d_e_m skrev:Hm.. læste lige det med at betale husleje via banken, ham jeg har lejet den af, vil have dem kontant? så her hos os´bruger vi dags dato? er det et meget stort problem? kan man få afslag p.g.a det?
Du skal tænke sådan at du er nødt til dokumentere dit ophold så godt, at det er hævet over selv enhver urimelig tvivl at du har boet i Sverige i den oplyste periode. Udlændingestyrelsen i DK accepterer ikke dags dato-kvitteringer som dokumentation, og det betyder altså at du indtil nu ikke har dokumentation for at betale husleje. Set fra det udgangspunkt må det siges at være rimeligt at tvivle på, om du nu også har boet der hvor du siger.d_e_m skrev: Hold da op! Ej !! jamen også selvom at man har en masse andre dokumenter? Han vil have dem kontant siger han ? Ved ikke hvad jeg så skal gøre? hvad hvis jeg fx både har kvitteringer (dags dato) og måske fra næste månede af kan jeg betale via banken? Jeg har boet i denne bolig i 4 måneder hvor jeg har kvitteringer, også kan jeg måske sende dem via banken i 2 måneder mere, også søge derefter , tror du det vil hjælpe? Håber bare han vil acceptere det! for han har villet have dem kontant:( må lige ringe til eu hotline og spørger, stoler bare ikke så meget på dem !! tror næsten de lyver nogle gange bare så man skal søge og få afslag !
Jeg synes også det virker ret underligt at han vil have dem kontant. Har du fået svensk personnummer? Du bør være mistænksom overfor om det er et ulovligt lejemål du bor i.
Husk dog at det er en helhedsvurdering der ligger til grund for afgørelsen på din ansøgning. Det betyder at du måske har en chance, selvom du måske kun har 2 dokumenterede huslejebetalinger og resten er med D.D, hvis du samtidig kan fremvise et svensk personnummer, og en masse anden uafviselig dokumentation for dit ophold i Sverige i hele perioden, dvs. kontoudtog der viser hyppige indkøb via betalingskort i Sverige, svensk bankkonto, forsikringer, telefonregninger, internet, og andre ting i samme stil. Jeg tror dog du skal have ret grundig dokumentation før en manglende huslejekvittering er opvejet, men ligesom de fleste andre ved jeg ikke præcist hvor meget vægt US lægger på de forskellige ting i deres vurdering. Dog vil jeg formode at sagen ikke fra starten bliver regnet for fuldt belyst, og i så fald vil sagsbehandlingen trække ud, og det betyder så at du får mulighed for at indsende yderligere dokumentation, som du har samlet under dit fortsatte ophold i Sverige under sagsbehandlingen, og på den måde bliver du forhåbentlig stillet bedre.
Under alle omstændigheder ønsker jeg dig held og lykke med det hele.
. Jeg tror også næsten på at jeg bor ulovligt siden han ikke vil have dem via banken, men vi har lavet en kontrakt osv, jeg har en masse dokumenter såsom telefon og internet abo. Her de 2 sidste måneder bruger jeg med dankort meget, har betalt radiotjenst osvThomas T skrev:Du skal tænke sådan at du er nødt til dokumentere dit ophold så godt, at det er hævet over selv enhver urimelig tvivl at du har boet i Sverige i den oplyste periode. Udlændingestyrelsen i DK accepterer ikke dags dato-kvitteringer som dokumentation, og det betyder altså at du indtil nu ikke har dokumentation for at betale husleje. Set fra det udgangspunkt må det siges at være rimeligt at tvivle på, om du nu også har boet der hvor du siger.d_e_m skrev: Hold da op! Ej !! jamen også selvom at man har en masse andre dokumenter? Han vil have dem kontant siger han ? Ved ikke hvad jeg så skal gøre? hvad hvis jeg fx både har kvitteringer (dags dato) og måske fra næste månede af kan jeg betale via banken? Jeg har boet i denne bolig i 4 måneder hvor jeg har kvitteringer, også kan jeg måske sende dem via banken i 2 måneder mere, også søge derefter , tror du det vil hjælpe? Håber bare han vil acceptere det! for han har villet have dem kontant:( må lige ringe til eu hotline og spørger, stoler bare ikke så meget på dem !! tror næsten de lyver nogle gange bare så man skal søge og få afslag !
Jeg synes også det virker ret underligt at han vil have dem kontant. Har du fået svensk personnummer? Du bør være mistænksom overfor om det er et ulovligt lejemål du bor i.
Husk dog at det er en helhedsvurdering der ligger til grund for afgørelsen på din ansøgning. Det betyder at du måske har en chance, selvom du måske kun har 2 dokumenterede huslejebetalinger og resten er med D.D, hvis du samtidig kan fremvise et svensk personnummer, og en masse anden uafviselig dokumentation for dit ophold i Sverige i hele perioden, dvs. kontoudtog der viser hyppige indkøb via betalingskort i Sverige, svensk bankkonto, forsikringer, telefonregninger, internet, og andre ting i samme stil. Jeg tror dog du skal have ret grundig dokumentation før en manglende huslejekvittering er opvejet, men ligesom de fleste andre ved jeg ikke præcist hvor meget vægt US lægger på de forskellige ting i deres vurdering. Dog vil jeg formode at sagen ikke fra starten bliver regnet for fuldt belyst, og i så fald vil sagsbehandlingen trække ud, og det betyder så at du får mulighed for at indsende yderligere dokumentation, som du har samlet under dit fortsatte ophold i Sverige under sagsbehandlingen, og på den måde bliver du forhåbentlig stillet bedre.
Under alle omstændigheder ønsker jeg dig held og lykke med det hele.
hej ,hvad er jeres mening, på en scala fra 0 til 100 % hvad er chancen så for os.
som i ved rejste jeg frem og tilbage de første 5 mdr, betalte husleje i sverige med mit visa kort,inneboende, jeg har ikke så mange kvitteringer fra butikker i den periode.
men fra september da jeg blev ansat i sverige har jeg samlet en hel del dokumentation,telefon,husleje,internet,konen går på skole,praktik,arbejdsformidling,
hun har cpr,papirer på ophold osv,det tog dog ca 3 mdr før hun fik styr på sine papiret,
så igen havde vi ikke meget dokumentation i starten.
så den sidste periode ser fornuftig ud,men er de så grove at de ikke gir folk en chance til
at "settle in" i starten,jeg mener alt kan jo ikke være perfekt fra starten,det er jo
den rene diskrimintion.
i det hele taget hvorfor bør vi sende noget fra første (pendler) periode ?
som jeg forstår regner de vel også den fremadrettede periode med imens vi venter her
i lovely gøteborg,iøvrigt umuligt at ikke bo her når man arbejder på fuld tid,
der er jo ikke en bro man kan køre over som i kbh
som i ved rejste jeg frem og tilbage de første 5 mdr, betalte husleje i sverige med mit visa kort,inneboende, jeg har ikke så mange kvitteringer fra butikker i den periode.
men fra september da jeg blev ansat i sverige har jeg samlet en hel del dokumentation,telefon,husleje,internet,konen går på skole,praktik,arbejdsformidling,
hun har cpr,papirer på ophold osv,det tog dog ca 3 mdr før hun fik styr på sine papiret,
så igen havde vi ikke meget dokumentation i starten.
så den sidste periode ser fornuftig ud,men er de så grove at de ikke gir folk en chance til
at "settle in" i starten,jeg mener alt kan jo ikke være perfekt fra starten,det er jo
den rene diskrimintion.
i det hele taget hvorfor bør vi sende noget fra første (pendler) periode ?
som jeg forstår regner de vel også den fremadrettede periode med imens vi venter her
i lovely gøteborg,iøvrigt umuligt at ikke bo her når man arbejder på fuld tid,
der er jo ikke en bro man kan køre over som i kbh
de vil se 3 måneder tilbage! og du har massere , bare søg du skal nok få det!
-
fundiver199
Som udgangspunkt er 3 måneder nok til at opfylde varighedskravet, så jeg er enig med d_e_m i, at de sidste 3 måneder af opholdet må være de vigtigste at dokumentere. Resten af perioden bliver der dog naturligvis også kigget på, men formentlig er det især et problem, hvis der er noget i dokumentationen fra den del af perioden, der kan rejse tvivl om ens generelle troværdighed, som f.eks. kvitteringer fra indkøb betalt med ubekendte kreditkort, der tilhører fremmede personer.
Som også skrevet i andre indlæg var det kun en relativt kort periode i sommers, hvor ÆUG for alvor oplevede mange problemer med EU-FS og dokumentationskrav. Så måske er det også tid til at slappe lidt af og tro på, at US har fået ”styr” på deres sagsbehandling igen, og at ens ansøgning faktisk bliver godkendt, hvis det hele alt i alt ser fornuftigt ud.
Som også skrevet i andre indlæg var det kun en relativt kort periode i sommers, hvor ÆUG for alvor oplevede mange problemer med EU-FS og dokumentationskrav. Så måske er det også tid til at slappe lidt af og tro på, at US har fået ”styr” på deres sagsbehandling igen, og at ens ansøgning faktisk bliver godkendt, hvis det hele alt i alt ser fornuftigt ud.