Spania - Norge

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kaskim

Spania - Norge

Indlæg af kaskim » 21.12.2012 02:29:07

Jeg ønsker å gifte meg med min kjæreste fra St Petersburg i Russland. Det er selvsagt mulig å søke om familiegjennforening "direkte" fra Russland men jeg ser at det kan være problematisk å søke fra Norge samt at søknadsprosessen tar noe tid. Min kjæreste har også et barn på 3 år og dette vanskeliggjør prosessen.

Vi vurderer derfor å benytte oss av EØS løsningen.

Jeg har fast arbeid i Norge, men av ulike årsaker så kan jeg bli permittert i vinter. Evt så kan jeg arbeide redusert stilling noen måneder i vinter Jeg kan jobbe hos min Norske arbeidsgiver fra Spania eller jeg kan være permittert.

Jeg har en feriebolig i Spania som står tom i vinterhalvåret.
Dette gjør at det ikke er voldsomt vanskelig for meg å flytte til Spania sammen med min kjæreste/ektefelle og slik jeg har forstått det via dette forumet så kan jeg flytte tilbake til Norge etter feks 3-4 måneder med min ektefelle og hennes barn
Det er altså intet som gjør at vi kan søke familiegjenforening "direkte" fra Russland men jeg foreløpig ingen store problemer med å benytte denne EØS-Løsningen.

Har lest en del her inne men har noen spørsmål:

1. Må jeg melde flytting til Spania?
2. Det at jeg har en feriebolig der, vil dette medføre at UDI ser på oppholdet som ferie.
3. Kan jeg ta med meg rettigheter som barnetrygd etc til Spania?
4. Min tilkommende ektefelle kommer til Norge tidlig i januar. Hun har da med seg alle dokumenter slik at vi kan gifte oss. Men hun har bare 30 dagers Visa. Betyr dette at vi må ordne alt innen 30 dager. Altså å gifte oss, oppholdskort etc?
5. Burde vi gifte oss i Norge?

fundiver199

Re: Spania - Norge

Indlæg af fundiver199 » 21.12.2012 07:32:17

1) Ja.

2) Måske ikke ferie, såfremt du arbejder i Spanien. Men heller ikke en flytning, hvis opholdet er så kort som 3-4 måneder og finder sted i en feriebolig, du ejer i forvejen. Hvis du ejer en hytte i det norske fjeld og tager ophold i den 3-4 måneder hver sommer, medens du resten af året er i din lejlighed i Oslo, "flytter" du jo heller ikke 2 gange om året. Jeg ved ikke så meget om UDI´s praksis, men i Danmark er jeg ret sikker på, at et ophold af den karakter, du beskriver, ikke kunne give familiesammenføring efter EU-reglerne.

3) Det må du undersøge i Norge.

4) I bør nå at gifte jer og gennemføre rejsen til Spanien, før visum udløber. Når visum er udløbet, vil det kun være muligt at gennemføre rejsen over land og håbe på, at I ikke bliver kontrolleret undervejs. Og desuden ser det da også lidt skidt ud at møde op hos de spanske myndigheder med et udløbet visum, når I skal søge registreringsbevis og opholdskort.

5) Det er en forudsætning for, at din kone kan have EU-opholdsret i Spanien, er I er gift.

Besvar