Boligkrav ved ophold ifølge EU-reglerne
Boligkrav ved ophold ifølge EU-reglerne
Hej.
Jeg skal lige forhøre mig om hvilke boligkrav der findes når man søger efter EU-regler i Sverige.
vh Lul
Jeg skal lige forhøre mig om hvilke boligkrav der findes når man søger efter EU-regler i Sverige.
vh Lul
Re: Boligkrav ved ophold ifølge EU-reglerne
Kravet er efter EU reglerne, at du kan folkebogföres på adressen.
Hvilket vil sige, det skal være et rum, med egen dør, og det må ikke være et gennemgangsrum (gang).
mvh DBS
Hvilket vil sige, det skal være et rum, med egen dør, og det må ikke være et gennemgangsrum (gang).
mvh DBS
Tak.
Så det kan sagtens være en et værelses lejlighed til to mennesker?
Så det kan sagtens være en et værelses lejlighed til to mennesker?
Ja, hvis Skatteverket vil lade dig folkeregistrere.
Mener du pga af lejligheden at der kan være tvivl for de vil registrere mig?
Hvis man f.eks. bor i en fremlejet lejlighed, som er begrænset til to måneder (mens man leder efter noget andet (mere langtvarende!), kunne det så evt. være et problem for folkebogførelsen på Skatteverket, hvis man forklarer sine gode intentioner? Eller blive et problem for det opholdskort, éns ægtefælle søger?
Det bliver jo ret hypotetisk her.
Med hensyn til at være inneboende/fremleje, så skal man sikrer sig, at der ikke er registreret et dusin andre personer på samme adresse. For så har man jo et forklaringsproblem. Skatteverket kan jo med det samme se, hvis der også bor 12 andre personer i en lille 60 m2 lejlighed. Og så er der jo sikkert noget, som ikke stemmer.
2 måneders kontrakt er ikke i sig selv et problem, men så må du jo forklare, at du leder med lys og lygte efter et nyt sted at bo. Og Skatteverket kan sagtens nægte at folkeregistrere dig, indtil du fremviser en længerevarende kontrakt.
I forhold til Migrationsverket er det dog uden betydning. Men det giver jo ikke mening at gå på Migrationsverket uden at i det mindste en af jer først er folkeregistreret
Med hensyn til at være inneboende/fremleje, så skal man sikrer sig, at der ikke er registreret et dusin andre personer på samme adresse. For så har man jo et forklaringsproblem. Skatteverket kan jo med det samme se, hvis der også bor 12 andre personer i en lille 60 m2 lejlighed. Og så er der jo sikkert noget, som ikke stemmer.
2 måneders kontrakt er ikke i sig selv et problem, men så må du jo forklare, at du leder med lys og lygte efter et nyt sted at bo. Og Skatteverket kan sagtens nægte at folkeregistrere dig, indtil du fremviser en længerevarende kontrakt.
I forhold til Migrationsverket er det dog uden betydning. Men det giver jo ikke mening at gå på Migrationsverket uden at i det mindste en af jer først er folkeregistreret
Hej, og mange, mange tak for svarene. Der kommer en del spørgsmål fra min kant, fordi jeg er bange for, at jeg gør noget galt her i opstartsfasen.
Det forbliver nok lidt hypotetisk:
Jeg har fået tilbud om fremleje af en lille lejlighed. Jeg kan kun leje den 2½ måned, hvilket jeg vil bruge til at lede efter en ny (og bedre) lejlighed. Grunden til, at den er tidsbegrænset til den periode, er, at lejligheden er blevet opsagt. Jeg sidder altså på den i en del af opsigelsesperioden på tre måneder. De påstår, at den senere måske kan overføres i mit navn, men da det er en studenterbolig, og jeg ikke er studerende, tvivler jeg. Nå, hun vil skrive en erklæring på, at den er fremlejet til mig osv. Men det lød som om, hun ikke ville give en kopi af lejekontrakten, fordi den var opsagt (?). Dér ser jeg problemet mht. folkebogføring.
Har jeg ret i det? Vil Skatteverket også studse over det? (for at holde de hypotetisk)
Det forbliver nok lidt hypotetisk:
Jeg har fået tilbud om fremleje af en lille lejlighed. Jeg kan kun leje den 2½ måned, hvilket jeg vil bruge til at lede efter en ny (og bedre) lejlighed. Grunden til, at den er tidsbegrænset til den periode, er, at lejligheden er blevet opsagt. Jeg sidder altså på den i en del af opsigelsesperioden på tre måneder. De påstår, at den senere måske kan overføres i mit navn, men da det er en studenterbolig, og jeg ikke er studerende, tvivler jeg. Nå, hun vil skrive en erklæring på, at den er fremlejet til mig osv. Men det lød som om, hun ikke ville give en kopi af lejekontrakten, fordi den var opsagt (?). Dér ser jeg problemet mht. folkebogføring.
Har jeg ret i det? Vil Skatteverket også studse over det? (for at holde de hypotetisk)
Jeg går ud fra, at ovenstående fra en anden tråd er det, der gælder.Re: Krav til svensk adresse ved ansøgning om opholdstilladel
af skaanebo » 07.01.2012 13:35:03
Du bør sørge for at skaffe dig en lovlig fremleje. Dvs., hvor den, du lejer fra, har tilladelse fra boligselskabet til at fremleje boligen. Og det bør du have på skrift.
Man kan sagtens fremleje et såkaldt studentrum. hvis den studerende, som har kontrakten, fx skal på et udvekslingsophold, men I bør altså sørge for at have det på skrift fra boligselskabet, at fremlejen er godkendt af boligselskabet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du risikerer, at du ikke kan blive folkebogført på den adresse. Myndighederne kan afvise at registrere dig, hvis du ikke kan sandsynliggøre at du vil blive i mindst 12 måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg ved at vi kommer lidt off-topic nu, men hvad kunne jeg i så fald gøre for at pege det i den anden retning. Melde mig ind i Arbejdsformidlingen f.eks.? Og når jeg skal på Skatteverket, og de spørger om grunden til flytningen, er det vel bedst at sige noget om, at det er fordi, der var spændende jobmuligheder hér; ikke at det er for at omgå dansk migrationspolitik?
Jeg takker mange gange på forhånd.
Mvh.
ND
Jeg takker mange gange på forhånd.
Mvh.
ND