søgning af opholdstilladelse fra sverige. er det muligt ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
morten hagbard

søgning af opholdstilladelse fra sverige. er det muligt ?

Indlæg af morten hagbard » 09.12.2012 20:55:57

Mig og min kone og hendes søn vil til og flytte til danmark men vil bruge Eu reglerne og komme via Sverige. Mit spørgsmål er om man kan søge opholdstilladelse til Sverige imens man er i sverige på et schengenvisa. Jeg er kommet lidt i tvivl efter at have læst denne tekst på immigrationsverkets hjemmeside:
http://www.migrationsverket.se/info/4222.html

"Huvudregeln är att du som vill bo med en familjemedlem i Sverige, ska ansöka om uppehållstillstånd från ditt hemland eller det land där du är lagligt bosatt. Du ska inte flytta till Sverige innan du har fått ett uppehållstillstånd."

"Du som befinner dig i Sverige med ett visum eller ett tillfälligt tillstånd för besök kan normalt endast få ett tillstånd för förlängt besök, inte för att bosätta dig i Sverige"

her kommer lige lid info om vores situtation

jeg er fra Danmark og min kone er fra Thailand. Vi har været gift i snart 5 år og er blevet gift i Danmark, min kone har haft sammenlagt 8 Schengen visa alle uden problemer eller anmærkninger, jeg har rejst de sidste 7 år for mit firma men har altid bibeholdt mit danske statsborgerskab. De sidste to år har jeg været i udstationeret i Rusland, hvor min kone også var bosat med mig. Jeg flyttede til Sverige i august(14-08-12) og bogførte mig der og fik mit svenske person nummer 14 dage efter. Min kone flyttede så tilbage til thailand

Jeg arbejder til hverdag i kbh og pendler derfor frem og tilbage hverdag, Jeg har en leje kontrakt der strækker sig i et år fra den dato som jeg flyttde til Sverige. Jeg har en indtægt der gør at vi har tilstrækkelige midler til at forsørge 2 voksne og et barn på 11

Min kone og hendes 11 årig søn har schengenvisa i og kan opholde sig her i 90 dage. Vi har vores ægteskabs papirer på dansk og engelsk, vi har min kones søns fødselsattest over sat til dansk og engelsk, min kones søns fødselsattest er oversat til dansk og engelsk, samt at hun har papire på at hun har forældremyndigheden over ham, disse papiere er også oversat til dansk og engelsk. De har begge nye pas.

De kommer til Dk den fredag 21 december også var planen at vi tog direkte på immigrations verket og søgte om opholdstilladelse i Sverige. Men da jeg var inde og kigge på siden fandt jeg som sagt den overstående tekst der gjorde at jeg kom i tvivl om det kan lade sig gøre.

Er der nogen der har en ide om hvad jeg skal gøre for at søge ophold til dem og hvilken papirer det kræver?

Hvis vi kan søge om opholdstilladelse i sverige så var planen at bo sammen indtil marts også begynde at søge opholdstilladelse i danmark. Da dette helt sikkert vil tage mere en de 90 dage der er på deres visa, er der så nogen der om man skal registrere at man har søgt opholdstilladelse i sverige når de 90 dage udløber for ikke at komme i problemer ? og hvad sker der hvis opholdtilladelsen ikke er gået igennem endnu i sverige ?

Ved det er en lang smører så vil gerne takke alle på forhånd der tager sig tiden til at læse den igennem og hjælpe mig med et svar :D

fundiver199

Re: søgning af opholdstilladelse fra sverige. er det muligt

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2012 12:35:34

Den tekst, du citerer, handler om de svenske regler. Så svaret er, at hvis I ønsker, at de skal rejse hertil om 11 dage på et visum og herefter blive, så må I anvende EU-reglerne. Dem kan du læse om på Migrationsverkets hjemmeside under ”flytte til EU-borger”. Da du er nordisk statsborger, kan I frit vælge, hvilket af de to regelsæt, I ønsker at benytte.

morten hagbard

Re: søgning af opholdstilladelse fra sverige. er det muligt

Indlæg af morten hagbard » 12.12.2012 20:14:26

mange tak for info Fun diver jeg prøver at kigge under de regler istedet troede bare at det de svenske man skulle søge under, igen tak for info

Besvar