Hej alle sammen.
Jeg er lige kommet ind fobi, da jeg skal bruge lidt hjælp, håber jeg har oprettet emnet det rigtige sted, ellers undskylder jeg på forhånd.
Jeg bor selv i danmark, og blev igår ringet op af min onkel fra italien, han har givet mig til opgave at finde ud af om han kan arbejde i danmark, på den opholdstilladelse han har fra italien(10 års)..hvis han ikke kan det hvordan kan han søge om at arbejde i danmark? og hvad skal man være opmæksom på ved ansøgningen.
Der skal lige siges han har et pakistansk pas og har fast opholdstilladelse i italien, samt har han en arbejdskontrakt fra en dansk arbejdsgiver.
Håber i kan hjælpe mig
Hilsen Assaad
Arbejdstilladelse efter EU (Italien)
Re: Arbejdstilladelse efter EU (Italien)
Nej, DK har nogle forbehold i EU, så din onkel kan ikke arbejde i DK på sin italienske opholdstilladelse. Du kan læse alt på nyidanmark.dk.
Hej igen,
Er det fordi han har pakistansk pas eller hvordan?
Han mener selv han har ret til at arbejde, på ligefod med polakker og andre som kommer tiil danmark og arbejder?
hvis du har et direkte link hvor jeg kan læse om det, vil det være fint.
Jeg tror selv han forveksler det med at han godt må opholde sig i danmark, men ikke arbejde..
MVH
Assaad
Er det fordi han har pakistansk pas eller hvordan?
Han mener selv han har ret til at arbejde, på ligefod med polakker og andre som kommer tiil danmark og arbejder?
hvis du har et direkte link hvor jeg kan læse om det, vil det være fint.
Jeg tror selv han forveksler det med at han godt må opholde sig i danmark, men ikke arbejde..
MVH
Assaad
Ja, han må opholde sig i Danmark i op til 3 måneder uden at skulle søge om en dansk opholdstilladelse, men han må som pakistansk statsborger ikke tage arbejde i DK. Og de danske forbehold gør, at man som vandrende statsborger fra en ikke-medlemsstat ikke kan medtage sine rettigheder fra Italien. Derimod vil han med en permanent opholdstilladelse fra Italien under nogle nærmere givne regler kunne påtage sig arbejde i en lang række andre EU-lande, fx Sverige eller Tyskland, som ikke har Danmarks forbehold i EU. Det står alt sammen beskrevet på nyidanmark.dk.
-
fundiver199
Hvis din onkel bliver italiensk statsborger, har han ret til fri bevægelighed i hele EU + EØS-landene. Men ellers må han nøjes med de 24 EU-lande, der deltager i det retslige og indre samarbejde. Udover Danmark er det UK og Irland, der har forbehold for det retslige og indre samarbejde og dermed bla. står uden for de fælles regler om indvandring fra lande uden for EU.