EU SYGESIKRING TIL MIN MAND. HJÆLP...
EU SYGESIKRING TIL MIN MAND. HJÆLP...
Hej.
Jeg har været i min arbejdskommune og afleveret relevent dokumentation.Vedr. udstedelse af eu sygesikring til min mand. Arbejder 37 timer(fast)
Så ringer hun idag fra kommunen, og siger det ikke kan lade sig gøre fordi min ægtefælle ikke har nogle releation til danmark. Netop fordi vi bor i sverige. Hun sagde jeg selv kunne ringe til regionen..
MEN.. er det rigtig det ikke kan lade sige gøre?
Hvad skal der til?
Hvad gør jeg nu? hjælp please....
Hvad skal jeg ellers oplyse dem om? Får virkelig grå hår nu...
En eller anden , håber i kan hjælpe...
Jeg har været i min arbejdskommune og afleveret relevent dokumentation.Vedr. udstedelse af eu sygesikring til min mand. Arbejder 37 timer(fast)
Så ringer hun idag fra kommunen, og siger det ikke kan lade sig gøre fordi min ægtefælle ikke har nogle releation til danmark. Netop fordi vi bor i sverige. Hun sagde jeg selv kunne ringe til regionen..
MEN.. er det rigtig det ikke kan lade sige gøre?
Hvad skal der til?
Hvad gør jeg nu? hjælp please....
Hvad skal jeg ellers oplyse dem om? Får virkelig grå hår nu...
En eller anden , håber i kan hjælpe...
-
fundiver199
Re: EU SYGESIKRING TIL MIN MAND. HJÆLP...
Vi har tidligere hørt om, at Københavns Kommune ikke længere vil udstede disse EU-sygesikringskort. Men jeg tror ikke, at nogen i ÆUG´s forum har sat sig ind i lovgrundlaget. Så dette kunne da være en udmærket anledning til at gøre det, hvis nogen har tid og lyst.
Det hele er jo noget ret underligt noget, fordi den nordiske konvention betyder, at der alligevel ikke bliver sendt regninger fra det svenske til det danske sundhedsvæsen. Så det er ikke andet end et bureaukratisk hækkeløb mellem myndigheder i 2 forskellige lande.
Det hele er jo noget ret underligt noget, fordi den nordiske konvention betyder, at der alligevel ikke bliver sendt regninger fra det svenske til det danske sundhedsvæsen. Så det er ikke andet end et bureaukratisk hækkeløb mellem myndigheder i 2 forskellige lande.
Ja det lyder meget mærkeligt..
Men hvad skal jeg gøre herfra? Kan man få det udstedt af Sverige måske? Siden Danmark ikke vil?
Men hvad skal jeg gøre herfra? Kan man få det udstedt af Sverige måske? Siden Danmark ikke vil?
-
fundiver199
Nej det kan du ikke. Hvis din ægtefælle ikke kan få det blå EU-sygesikringsbevis, er der umiddelbart følgende 3 muligheder:
1) Din ægtefælle rejser hjem og søger FS efter Sveriges nationale regler og vender tilbage igen, når ansøgningen er godkendt efter cirka 3 måneder.
2) I søger FS i Danmark efter EU-reglerne og flytter til Danmark, når ansøgningen er blevet godkendt. Og i ventetiden accepterer I bare, at din ægtefælle hverken har personnummer eller opholdskort i Sverige og lader være med at bruge for meget tid og energi på al dette svenske bureaukrati.
3) Du finder et job i Sverige og bliver dermed til arbejdstager, således at der ikke kan stilles krav om dokumentation for heldækkende sygesikring.
1) Din ægtefælle rejser hjem og søger FS efter Sveriges nationale regler og vender tilbage igen, når ansøgningen er godkendt efter cirka 3 måneder.
2) I søger FS i Danmark efter EU-reglerne og flytter til Danmark, når ansøgningen er blevet godkendt. Og i ventetiden accepterer I bare, at din ægtefælle hverken har personnummer eller opholdskort i Sverige og lader være med at bruge for meget tid og energi på al dette svenske bureaukrati.
3) Du finder et job i Sverige og bliver dermed til arbejdstager, således at der ikke kan stilles krav om dokumentation for heldækkende sygesikring.
Jeg har spørgsmål til 1.
Om at han rejse hjem og venter 3 måneder - har han så opholdkort når de 3 måneder er gået??
Jeg læste forresten på nettet man kan købe hos et forsikringselskab, godtager de dette hos migrationsverkert?
Om at han rejse hjem og venter 3 måneder - har han så opholdkort når de 3 måneder er gået??
Jeg læste forresten på nettet man kan købe hos et forsikringselskab, godtager de dette hos migrationsverkert?
Nej, Migrationsverket godtager mig bekendt ikke nogen private sygeforsikringer.
-
fundiver199
Så har han opholdstilladelse efter Sveriges nationale regler. Det betyder, at han er endnu bedre stillet end efter EU-reglerne, idet han kan søge permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år, og der er intet i vejen for, at I kan trække på sociale ydelser i Sverige på lige fod med svenske statsborgere. Når han kommer tilbage til Sverige, er det direkte hen på Skatteverket og få udstedt en personnummer, og herefter kan han tilmelde sig svensk for indvandrere og i øvrigt gøre, hvad han har lyst til i Sverige, så længe det er lovligt. Han er kort sagt i gang med sit nye liv.Ramcan skrev:Om at han rejse hjem og venter 3 måneder - har han så opholdkort når de 3 måneder er gået??
Den eneste fordel ved EU-reglerne er, at man kan være sammen i Sverige, medens ansøgningen om opholdskort bliver behandlet, og tidligere tog dette ofte kun nogle få uger. Men når sagsbehandlingen på EU-området er sandet til i bureaukratisk spidsrodsløb mellem forskellige landes myndigheder og sagsbehandlingstider i Migrationsverket på op til 9 måneder, er det da ærlig talt meget oplagt at søge efter de svenske regler i stedet på lige fod med svenske statsborgere.
Så hvor ÆUG tidligere anbefalede EU-reglerne til de fleste, fordi det var så nemt og hurtigt, har vi det sidste års tid måtte revurdere vores opfattelse og anbefaler nu i stedet de svenske regler som den løsning, langt de fleste bør gå efter.
Hej Ramcan..
Har selv været igennem, da jeg ringet til borgerservice, de sagde de samme, så sagde jeg til damen i tlf røret, at de skulle det, for jeg betaler både skat, atp osv i dk, Eu reglerene siger at det land man arbejder i, de skal forsikre ens ægtefælle. Også nævn jeg et paragraf som jeg ikke kan huske længer. Så gik der 14 dag, havde eu sygsikring til ægtefellle og mig selv for 1 år..
håber det kan hjælpe lidt..
mvh Dan
Har selv været igennem, da jeg ringet til borgerservice, de sagde de samme, så sagde jeg til damen i tlf røret, at de skulle det, for jeg betaler både skat, atp osv i dk, Eu reglerene siger at det land man arbejder i, de skal forsikre ens ægtefælle. Også nævn jeg et paragraf som jeg ikke kan huske længer. Så gik der 14 dag, havde eu sygsikring til ægtefellle og mig selv for 1 år..
håber det kan hjælpe lidt..
mvh Dan
Tak skal du have 
Det lyder som noget jeg vil prøve at gøre, så må jeg håbe det også ender godt med mig.
Det lyder som noget jeg vil prøve at gøre, så må jeg håbe det også ender godt med mig.
Hej Ramcan
Jeg har haft det samme stiuation ligesom jere.Jeg kan anbefale at du prøve renge til patiantomude.http://www.patientombuddet.dk/ og forkar jeres problem til dem.så de prøver kontakt kommunen .jeg syens at ligemeget hvad , din man er beretet til Eu kortet sålænge du arbejder i DK og betale skat der.og han har ret kortet op til to år.det lykes for os på den måde.kommunen gavd skyllden til skatteværket og omvend.til sidst min kone fik kortet til et år og hun fik personnummer i SE.
held og lykke.
Sam
Jeg har haft det samme stiuation ligesom jere.Jeg kan anbefale at du prøve renge til patiantomude.http://www.patientombuddet.dk/ og forkar jeres problem til dem.så de prøver kontakt kommunen .jeg syens at ligemeget hvad , din man er beretet til Eu kortet sålænge du arbejder i DK og betale skat der.og han har ret kortet op til to år.det lykes for os på den måde.kommunen gavd skyllden til skatteværket og omvend.til sidst min kone fik kortet til et år og hun fik personnummer i SE.
held og lykke.
Sam
Hej, det lyder godt nok mystisk, jeg fik både eu sygesikring til mig og min kone gennnem tlf. Eneste jeg skulle vise var vielsesattest. Min kone har ingen relationer i dk, det kun mig der arbejder i dk.
-
fundiver199
Nu er det så ikke første gang, at en kommunalt ansat medarbejder har vildledt en borger f.eks. pga. den pågældendes manglende kendskab til regler og lovgivning. Så det kan sagtens være det, Ramcan har været udsat for. Og i så fald er løsningen at bide sig fast i bordkanten og ikke lade sig spise af med en mundtlig afvisning.
Man har som borger krav på at få en skriftlig begrundelse på alle myndighedsafgørelser, der går en helt eller delvis imod, og begrundelsen skal være ledsaget af en klagevejledning. Og hvis der slet ikke er søgt, fordi Ramcan bare har spurgt til reglerne, er første skridt at få afleveret en skriftlig ansøgning.
Man kan sammenligne det lidt med, at man stopper en tilfældig person på gaden og spørger om vej, og bliver vist i den forkerte retning. Så skal man jo heller ikke opgive rejsen men bare finde en anden, man kan spørge. Eller måske købe et vejkort i en boghandel.
Man har som borger krav på at få en skriftlig begrundelse på alle myndighedsafgørelser, der går en helt eller delvis imod, og begrundelsen skal være ledsaget af en klagevejledning. Og hvis der slet ikke er søgt, fordi Ramcan bare har spurgt til reglerne, er første skridt at få afleveret en skriftlig ansøgning.
Man kan sammenligne det lidt med, at man stopper en tilfældig person på gaden og spørger om vej, og bliver vist i den forkerte retning. Så skal man jo heller ikke opgive rejsen men bare finde en anden, man kan spørge. Eller måske købe et vejkort i en boghandel.
Hej igen.
Jeg fik ringet til Patientombudet, og fortalte min situation. De sagde at jeg som eu borger, er min ægtefælle forsikret gennem mig.
Jeg ringer så til kommunen, som påstår stadig at det var sådan "før" i tiden..
Men nu har jeg givet dem nummeret til patientombudet, så de kan ringe til dem, og lærer lidt
Det jeg afleverede var min ansættelseskontrakt og lønseddel..
Tror I, det hele er opstået pga. jeg ikke har vist min vieselattest. Jeg er registeret gift i DK, så det burde de se i systemet???
En ting til..
Den særlige sunhedskort (når man arbejder i dk) er det ikke det der kaldes grænsegængerbeviset?? ELLER TAR JEG FEJL?
Jeg fik ringet til Patientombudet, og fortalte min situation. De sagde at jeg som eu borger, er min ægtefælle forsikret gennem mig.
Jeg ringer så til kommunen, som påstår stadig at det var sådan "før" i tiden..
Men nu har jeg givet dem nummeret til patientombudet, så de kan ringe til dem, og lærer lidt
Det jeg afleverede var min ansættelseskontrakt og lønseddel..
Tror I, det hele er opstået pga. jeg ikke har vist min vieselattest. Jeg er registeret gift i DK, så det burde de se i systemet???
En ting til..
Den særlige sunhedskort (når man arbejder i dk) er det ikke det der kaldes grænsegængerbeviset?? ELLER TAR JEG FEJL?