Registrering og opholdskort i Tyskland
Registrering og opholdskort i Tyskland
Skrev for noget tid siden et indlæg herinde om at min mand skulle komme hertil, og vi sammen skulle flytte til Flensburg, og benytte os af reglerne om fri bevægelse.
Han er nu kommer til Danmark med Schengen-visum, og hans visum er gyldigt i 3 måneder.
Jeg har fundet et arbejde syd for grænsen, men har ikke fået nogen kontrakt endnu, og har måske derfor heller ikk ebevis for midler? eller hvad.? Har samtidig et arbejde her i Danmark, 10 timer om ugen. indtil jeg flytter til Tyskland.
Jeg har fundet en lejlighed, og har skrevet kontrakten i begge vores navne.
- Mit spørgsmål er nu, hvordan registrerer jeg mig?
Skal vi begge gøre det på én gang, eller skal jeg først og derefter han. Hvilke dokumenter skal jeg have i orden for at kunne søge? og hvor skal jeg søge?
Har læst meget herinde, men intet af det forholder sig 100% til min situation.
På forhånd tak.
Han er nu kommer til Danmark med Schengen-visum, og hans visum er gyldigt i 3 måneder.
Jeg har fundet et arbejde syd for grænsen, men har ikke fået nogen kontrakt endnu, og har måske derfor heller ikk ebevis for midler? eller hvad.? Har samtidig et arbejde her i Danmark, 10 timer om ugen. indtil jeg flytter til Tyskland.
Jeg har fundet en lejlighed, og har skrevet kontrakten i begge vores navne.
- Mit spørgsmål er nu, hvordan registrerer jeg mig?
Skal vi begge gøre det på én gang, eller skal jeg først og derefter han. Hvilke dokumenter skal jeg have i orden for at kunne søge? og hvor skal jeg søge?
Har læst meget herinde, men intet af det forholder sig 100% til min situation.
På forhånd tak.
-
fundiver199
Re: Registrering og opholdskort i Tyskland
I skal registrere jer hos Ausländerbehörde senest 3 måneder efter jeres ankomst til Tyskland. Hvis I flytter sammen, er det da klart mest naturligt, at I også registrerer jer sammen. Ausländerbehörde vil se dokumentation for at:
1) Du bor i Tyskland (lejekontrakt)
2) I er gift (vielsesattest)
3) I er de personer, I giver jer ud for at være (pas)
4) Du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler (f.eks. ansættelseskontrakt og lønsedler)
Summa summarum er det derfor nok en smule udsigtsløst at ansøge om registreringsbevis og opholdskort, før du har fået din ansættelseskontrakt.
1) Du bor i Tyskland (lejekontrakt)
2) I er gift (vielsesattest)
3) I er de personer, I giver jer ud for at være (pas)
4) Du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler (f.eks. ansættelseskontrakt og lønsedler)
Summa summarum er det derfor nok en smule udsigtsløst at ansøge om registreringsbevis og opholdskort, før du har fået din ansættelseskontrakt.
Min mand og jeg har nu været registreret i Flensburg i lidt over en måned.
Jeg har fået mit Freizügigkeitsbescheinigung, har en arbejdskontrakt (fuldtid)
Lejekontrakt (bevis for midler), osv.
Jeg har nu være nede i Ausländerbehörde, og fået en liste udleveret og et ansøgningsskema, men efter hvad jeg har læst herinde på hjemmesiden, synes jeg den er lidt tom.
Der står, at det jeg skal have med er:
Ansøgers pas
Ansøgning (udleveret)
Lejekontrakt
Forsikring.
Pasfoto.
Vielsesattest
Er det mig der er paranoid, eller mangler der ikke noget på den liste. Medarbejderen der gav mig listen virkede lidt forvirret, for ikke at sige blank, så jeg er ikke sikker på om det hele er med. Synes de fleste herinde har skrevet lange lister med de dokumenter de afleverede. (P.S. skal alle kopier være certificerede?)
Udover det har jeg et spørgsmål angående forsikring i AOK.
Var nede for at melde mig og min mand til, (da med e106 fra DK) og bad om en kvittering på det. Fruen jeg knap kunne forstå på halvt engelsk, halvt tysk forklarede mig at det kunne jeg først modtage efter 4-7 uger med posten sammen med sygesikringskortene.
Ret frustrerende når jeg har termin til at aflevere min ansøgning på fredag. Er det mig der er forkert på den, eller burde jeg ikke få en kvittering på oprettet sygesikring med det samme?
Jeg har fået mit Freizügigkeitsbescheinigung, har en arbejdskontrakt (fuldtid)
Lejekontrakt (bevis for midler), osv.
Jeg har nu være nede i Ausländerbehörde, og fået en liste udleveret og et ansøgningsskema, men efter hvad jeg har læst herinde på hjemmesiden, synes jeg den er lidt tom.
Der står, at det jeg skal have med er:
Ansøgers pas
Ansøgning (udleveret)
Lejekontrakt
Forsikring.
Pasfoto.
Vielsesattest
Er det mig der er paranoid, eller mangler der ikke noget på den liste. Medarbejderen der gav mig listen virkede lidt forvirret, for ikke at sige blank, så jeg er ikke sikker på om det hele er med. Synes de fleste herinde har skrevet lange lister med de dokumenter de afleverede. (P.S. skal alle kopier være certificerede?)
Udover det har jeg et spørgsmål angående forsikring i AOK.
Var nede for at melde mig og min mand til, (da med e106 fra DK) og bad om en kvittering på det. Fruen jeg knap kunne forstå på halvt engelsk, halvt tysk forklarede mig at det kunne jeg først modtage efter 4-7 uger med posten sammen med sygesikringskortene.
Ret frustrerende når jeg har termin til at aflevere min ansøgning på fredag. Er det mig der er forkert på den, eller burde jeg ikke få en kvittering på oprettet sygesikring med det samme?
-
fundiver199
Man kan undre sig over, at tyskerne ikke beder om dokumentation for din status som arbejdstager, studerende eller selvforsørgende. Så jeg ville nok på eget initiativ vedlægge en kopi af min ansættelseskontrakt samt de lønsedler, du måtte have nået at få.
Jeg havde nu også tænkt at vedlægge arbejdskontrakt, og lønsedler fra forrige arbejde. har ingen fra det nye.
Men jeg er i tvivl om når de herinde skriver der kræves kontoudtog for sidste tre mdr.. er det for at se på forbrug, eller formue?
Og hvor strikse er de mht. sygesikring. En dame på auslanderbehorde sagde, at en e-106 var rigeligt.. Er det ikke lidt usandsynligt?
Men jeg er i tvivl om når de herinde skriver der kræves kontoudtog for sidste tre mdr.. er det for at se på forbrug, eller formue?
Og hvor strikse er de mht. sygesikring. En dame på auslanderbehorde sagde, at en e-106 var rigeligt.. Er det ikke lidt usandsynligt?
-
fundiver199
Jeg tror, at du blander forskellige ting sammen. Meget af diskussionen i forum handler om danske statsbor-gere, der vender hjem til Danmark efter at have boet i et andet EU-land. Og så skal det jo dokumenteres, at de faktisk har boet i et andet EU-land og ikke bare er ”almindelige” danskere, som er underlagt udlæn-dingelovens strenge krav, hvis de vil have deres ægtefælle til Danmark.
Men når du flytter ud til et andet EU-land end dit eget, skal du ikke dokumentere, at du har boet et andet sted forinden. Så skal du bare dokumentere, hvad du skal leve af fremadrettet, hvilket vil sige, at ansættel-seskontrakten er det primære dokument. Og så kan det da godt være, at de tyske myndigheder vil bede om at se de første par lønsedler, før de udsteder opholdskortet. Men så må de jo få dem, når de foreligger.
Mht. sygesikring er E-106 netop udviklet i EU til at sikre den fri bevægelighed, så hvad mere end den blanket mener du, at de tyske myndigheder burde kræve og med hvilket formål?
Det kan da godt være, at det hele næsten virker for nemt til at være sandt. Men formålet med den fri bevægelighed er jo netop at bryde de barrierer ned, som landegrænserne internt i EU udgør. Så det er ikke meningen, at det skal være meget vanskeligt og kræve forevisning af 200 sider dokumenter at få registreret sig selv eller sin ægtefælle som bosat i et andet EU-land.
Men når du flytter ud til et andet EU-land end dit eget, skal du ikke dokumentere, at du har boet et andet sted forinden. Så skal du bare dokumentere, hvad du skal leve af fremadrettet, hvilket vil sige, at ansættel-seskontrakten er det primære dokument. Og så kan det da godt være, at de tyske myndigheder vil bede om at se de første par lønsedler, før de udsteder opholdskortet. Men så må de jo få dem, når de foreligger.
Mht. sygesikring er E-106 netop udviklet i EU til at sikre den fri bevægelighed, så hvad mere end den blanket mener du, at de tyske myndigheder burde kræve og med hvilket formål?
Det kan da godt være, at det hele næsten virker for nemt til at være sandt. Men formålet med den fri bevægelighed er jo netop at bryde de barrierer ned, som landegrænserne internt i EU udgør. Så det er ikke meningen, at det skal være meget vanskeligt og kræve forevisning af 200 sider dokumenter at få registreret sig selv eller sin ægtefælle som bosat i et andet EU-land.
-
LarsNielsen
Er i samme situation, jeg flyttede til Hamburg for omkring 2 uger siden og har lige i dag været inde og fået mit registreringsbevis, samt opholdskort til min kone som dog skal hentes om 4 uger. Vi medbragte
- Pas
- Biometrisk foto (vi fik dem ved en fotohandler, husk undlad at klippe dem ud)
- Vielsesattest
- Ansættelseskontrakt (lønsedler bad de ikke om)
- Lejekontrakt
- udleverede ansøgninger
- registrerings bevis
De var flinke og det tog en times tid.
Vi skulle skrive under på at min viv skal have fuldført nogle immigrationskurser inden 2 år, men jeg går ud fra at det krav ikke gælder hvis vi flytter til danmark, måske du ved det fundiver?
- Pas
- Biometrisk foto (vi fik dem ved en fotohandler, husk undlad at klippe dem ud)
- Vielsesattest
- Ansættelseskontrakt (lønsedler bad de ikke om)
- Lejekontrakt
- udleverede ansøgninger
- registrerings bevis
De var flinke og det tog en times tid.
Vi skulle skrive under på at min viv skal have fuldført nogle immigrationskurser inden 2 år, men jeg går ud fra at det krav ikke gælder hvis vi flytter til danmark, måske du ved det fundiver?
-
fundiver199
Nu er det vel ikke nødvendigvis noget problem at gennemføre nogle immigrationskurser, hvis man gerne vil bo i Tyskland, nærmest tværtimod kan man sige. Men ligefrem stille det som et krav, det har Tyskland ikke ret til, når det drejer sig om personer med EU-opholdsret. Så det kan I bare trække på skuldrene af og gøre, hvad I selv mener er fornuftigt. Og selvfølgelig skal det ikke forstås sådan, at din kone skal fuldføre kurserne, selvom hun i mellemtiden er flyttet ud af Tyskland. Det ville jo være helt tåbeligt og spild af både hendes tid og de tyske skatteyderes penge.
Kan de godt kræve et par lønsedler først, selvom jeg har en kontrakt.
Jeg er først lige begyndt på mit nye arbejde i Flensburg. (Handewitt), men indtil nu har jeg været tilmeldt i Jobcenteret hernede. Ville det være en fordel at vedhæfte de dokumenter jeg har derfra også?
Jeg er først lige begyndt på mit nye arbejde i Flensburg. (Handewitt), men indtil nu har jeg været tilmeldt i Jobcenteret hernede. Ville det være en fordel at vedhæfte de dokumenter jeg har derfra også?
-
fundiver199
Ja de kan godt bede om et par lønsedler, før de udsteder registreringsbevis og opholdskort. De må jo være op til 6 måneder om det og har naturligvis lov til at sikre sig, at I faktisk lever op til betingelserne for at have ret til at bo i Tyskland. I princippet kunne du jo have betalt nogen for at udstede en ansættelseskontrakt med en underforstået aftale om, at du aldrig startede på arbejdet. Eller det kunne vise sig, at det bare ikke fungerer, så du bliver sagt op efter 14 dage.
Klart klart.
Registreringsbeviset har jeg fået, og har egentlig alt på plads så. (% lønsedler fra tysk arbejde)
Har termin med en sagsbehandler på fredag. Og nu hvor det må tage dem op til 6 mdr. så har jeg læst noget om processuelt ophold. Hvordan skal jeg bede om det? Det er nok ikke noget de selv giver?
Registreringsbeviset har jeg fået, og har egentlig alt på plads så. (% lønsedler fra tysk arbejde)
Har termin med en sagsbehandler på fredag. Og nu hvor det må tage dem op til 6 mdr. så har jeg læst noget om processuelt ophold. Hvordan skal jeg bede om det? Det er nok ikke noget de selv giver?
-
fundiver199
Din kone har ret til at opholde sig i Tyskland, og den ret er ikke afhængig af, at hun har et opholdskort. Så der er ikke noget, der hedder ”processuelt ophold”. Opholdskortet kan sammenlignes med et sygesikringsbevis, og det er jo heller ikke sådan, at du først har ret til at opholde dig i Odense Kommune, når du får tilsendt dit sygesikringsbevis. Livet er bare lidt mere besværligt, indtil du får det, hvis du f.eks. får brug for at gå til lægen.
Nu er jeg ikke helt 100% med.
Min ægtefælle kom hertil på Schengen-visum. Skal han så ikke tilbage når det udløber, hvis ikke han har fået opholdkort inden.
Eller er opholdskortet bare nødvendigt for at han må begå sig som borger. Altså få arbejde osv, og dernæst komme tilbage til DK med mig? Rejse på ferie osv.
Min ægtefælle kom hertil på Schengen-visum. Skal han så ikke tilbage når det udløber, hvis ikke han har fået opholdkort inden.
Eller er opholdskortet bare nødvendigt for at han må begå sig som borger. Altså få arbejde osv, og dernæst komme tilbage til DK med mig? Rejse på ferie osv.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nej, din ægtefælle skal ikke rejse når hans visum udløber. Han kan bare ikke fx rejse med et smut til DK, før han har fået sit opholdskort, og det er sikkert meget svært at finde en arbejdsgiver, der vil ansætte ham før han har kortet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Men skal han ikke have et eller andet form for bevis for at han må opholde sig i Tyskland?
- Og jeg må blankt indrømme, at jeg ikke vidste det kunne lade sig gøre. Er der en bestemt lovgivning der siger det, eller er det bare retten til fri bevægelse der medfører at han gerne må blive i Tyskland. (Indtil han får opholdskort?)
- Og jeg må blankt indrømme, at jeg ikke vidste det kunne lade sig gøre. Er der en bestemt lovgivning der siger det, eller er det bare retten til fri bevægelse der medfører at han gerne må blive i Tyskland. (Indtil han får opholdskort?)