alternativ heltäckande sjukforsäkring??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mvrose

alternativ heltäckande sjukforsäkring??

Indlæg af mvrose » 01.11.2012 16:51:07

Kære Brugere,
Håber der er nogen som måske har en ide til hvordan vi skal takle følgende.
Efter 1 år og 3 måneder (inklusiv 1 begæring om ekstra dokumenter og en, af migrationsverket, beskikket advokat som skulle assistere i afgørelsen om en evt udvisning) har vi fået brev fra Migrationsverket angående min svigermors ansøgning om uppehållskort.
De skriver at uppehålskortet ikke kan udfærdiges før de har følgende dokumenter:
1. Dokumenter om min ansættelse i DK, lønseddler og vores svenske bolig udgifter (no problem)
2. Bevis om at min svigermor har "heltäckande och i Sverige giltig sjukförsäkring, till ex S1 intyg eller europeiskt sjukförsäkringskort" (big problem)

Jeg kontaktede for flere måneder siden Borger.dk og spurgte om det var muligt at få eu sygesikringskortet til min svigermor, som jo er mit familiemedlem. Men der var svaret et helt klart nej, de eneste familiemedlemmer der gælder er ægtefæller. Jeg har fulgt med i debatten her i forum, og det er fantastisk at migrationsverket nu acceptere eu-kortet, men hvad gør man hvis man ikke kan skaffe eu kortet?
Er der nogen der har erfaring med at tegne private sygeforsikringer, vil Migrationsverket acceptere det?

Føler at vi er så tæt på målstregen, nu hvor det ser ud til at de endelig har accepteret at min kære svigermor rent faktisk er en del af vores familie og total økonomisk afhængig af os, hvis vi bare kan få styr på dette med sygeforsikringen.

Håber nogen har nogle ideer??
Vh mvrosed

steenmaigaard

Re: alternativ heltäckande sjukforsäkring??

Indlæg af steenmaigaard » 04.12.2012 12:54:12

Jeg har samme problem, min kones søn skal hertil fra Filippinerne, men nu skal jeg kunne fremvise en heldækkende forsikring og den skal være fra et EU land som jeg forstår det og den skal gælde i 12 mdr. Jeg har ikke kunnet finde nogen som vil lave en sådan, Europæiske kan lave en heldækkende forsikring men kun for 6 måneder. Hvad gør man så? Jeg skal indsende alle mine dokumenter inden den 9. Januar 2013, så er løbet kørt, og jeg er bange for at jeg ikke kan nå det. Migrationsverket er aldrig hjemme så der kan man ikke få hjælp.
Kan nogen hjælpe?

Hilsen Steen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2012 16:47:21

Der er desværre ingen i ÆUG, der ved, hvad man gør, hvis man ikke kan få sin danske arbejdskommune til at udstede det blå EU-sygesikringsbevis. Private sygeforsikringer kan IKKE bruges til at opfylde kravet om heldækkende sygeforsikring.

Hvad angår Steens sag lyder den meget mærkelig, for han taler om, at sønnen ”skal til Sverige”. Men det er da ikke meningen, at sønnen skal have udstedt et opholdskort allerede før sin indrejse i Sverige. Han skal bare have et ganske almindeligt visum, som han har krav på at få udstedt gratis og inden for cirka 14 dage. Og så skal bureaukratiet med opholdskortet ordnes efter hans ankomst.

En alternativ løsning kan være at søge FS efter Sveriges nationale regler. Det er der ikke noget i vejen for, når der er tale om et barn. Det er kun mht. forældre og andre familiemedlemmer, at det i nogle tilfælde kan være nødvendigt at bruge EU-reglerne, fordi de slet ikke kan få opholdstilladelse efter de svenske regler.

mvrose

Indlæg af mvrose » 21.01.2013 23:58:04

Migrationsverket har accepteret at vi tegnede en privat forsikring til min svigermor som dækker både hospital og praktiserende læge, både nødstilfælde og almindelige lægebesøg.
Jeg tegnede med Bupa International. Det var det billigste jeg umiddelbart kunne finde, som alligevel var hel dækkende.

Besvar