Min mand fik bevilliget opholdskort efter eu lovgivningen, men vi vil tilbage til Danmark. Lejligheden vi bor i, er fremleje og vores fremleje løber ud denne måned. Derfor vil vi flytte til Danmark meget snart.
I tilfælde af et afslag fra US må vi jo flytte tilbage til Sverige igen, desuden vil min mand gerne fortsætte på komvux imens han venter på svar fra US i Danmark. Derfor er mit spørgsmål, om min mands opholdskort bliver inddraget så snart jeg flytter til Danmark?
Flytte tilbage til Danmark
-
fundiver199
Re: Flytte tilbage til Danmark
Din mands opholdsret i Sverige ophører i princippet i samme øjeblik, du opgiver din svenske bopæl og fra-melder dig det svenske folkeregister for i stedet at tilmelde dig det danske. Og dermed ophører også alle tilknyttede rettigheder som f.eks. retten til at arbejde i Sverige.
Et EU-opholdskort kan imidlertid sammenlignes med et dansk sygesikringsbevis. Og her er det jo ikke så-dan, at hvis en udlænding forlader Danmark, så gør myndighederne en stor indsats for at opspore ham i f.eks. Indien eller Thailand for at få sygesikringsbeviset returneret. Så ordet ”inddraget” er nok lidt misvi-sende at anvende. Men hvis den fraflyttede udlænding forsøger at anvende sit danske sygesikringsbevis til at gå til lægen under et feriebesøg i Danmark, vil man nok opdage, at det ikke længere er gyldigt, fordi han ik-ke længere har bopæl i den kommune, der har udstedt det.
Og sådan vil det nok også være med din mands deltagelse på Komvux. Før eller siden vil man opdage, at hov, du er flyttet ud af Sverige, og så skal din mand jo ikke fortsætte på Komvux. Men hvor lang tid sven-skerne vil være om at nå til den konklusion, det tør jeg slet ikke gætte på.
Et EU-opholdskort kan imidlertid sammenlignes med et dansk sygesikringsbevis. Og her er det jo ikke så-dan, at hvis en udlænding forlader Danmark, så gør myndighederne en stor indsats for at opspore ham i f.eks. Indien eller Thailand for at få sygesikringsbeviset returneret. Så ordet ”inddraget” er nok lidt misvi-sende at anvende. Men hvis den fraflyttede udlænding forsøger at anvende sit danske sygesikringsbevis til at gå til lægen under et feriebesøg i Danmark, vil man nok opdage, at det ikke længere er gyldigt, fordi han ik-ke længere har bopæl i den kommune, der har udstedt det.
Og sådan vil det nok også være med din mands deltagelse på Komvux. Før eller siden vil man opdage, at hov, du er flyttet ud af Sverige, og så skal din mand jo ikke fortsætte på Komvux. Men hvor lang tid sven-skerne vil være om at nå til den konklusion, det tør jeg slet ikke gætte på.
Men hvis jeg nu så ikke registrer min adresse hos borgerservice indtil jeg får svar fra US, vil jeg så ikke i princippet stadig være registreret i Sverige indtil da? Eller vil Lejerbo med det samme oplyse kommunen at jeg er tilbage i Danmark så snart jeg overtager en lejlighed hos dem ?fundiver199 skrev:Din mands opholdsret i Sverige ophører i princippet i samme øjeblik, du opgiver din svenske bopæl og fra-melder dig det svenske folkeregister for i stedet at tilmelde dig det danske. Og dermed ophører også alle tilknyttede rettigheder som f.eks. retten til at arbejde i Sverige.
Lejerbo oplyser ikke som sådan noget til kommunen, men hvis du overtager en lejebolig i et almennyttigt boligselskab, kan det meget vel være en forudsætning, at du folkeregistrerer dig på adressen, og så vil boligselskabet naturligvis undre sig, hvis du ikke inden for en periode efter overtagelsen også folkeregistrerer dig på adressen. Men om der går en måned eller to gør nok ikke noget. Men hvis du stadig efter 4 eller 6 måneder ikke officielt er registreret på adressen, så risikerer du nok, at boligselskabet tager kontakt for at finde ud af, hvor du egentlig bor henne og evt. kan opsige dig.