Hej min kæreste har studeret i Danmark og så flyttede jeg til Australien efterfølgende, vi har derfor været sammen i næsten 18 måneder nu (12 måneder i samme hus). Hun er næsten færdig med at studere til advokat (men kender kun til australsk lov). Vi vil utroligt gerne bo sammen i Danmark. Men hvordan kan hun blive dansk statsborger? eller bare få lov til at bo her mere permanent i fremtiden?
Jeg har læst at man kan flytte til Sverige et år og så flytte til Danmark efter? hvordan virker det, eller er der noget bedre man kan gøre.
På forhånd tak for jeres tid.
Australsk kæreste til Danmark?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Australsk kæreste til Danmark?
Da du tilsyneladende er helt blank og derfor stiller nogle meget brede spørgsmål, vil jeg anbefale at du først og fremmest bevæger din mus op til RÅDGIVNING øverst på siden, og så læser de mest relevante informationer der. Desuden kan det anbefales at klikke sig ind på www.nyidanmark.dk og studere informationerne der.
Når du har været igennem det, har du dels noget viden som besvarer en del af det, du spørger om, dels kan du stille nogle mere præcise og snævre spørgsmål om det, du ikke fandt svar på.
Når du har været igennem det, har du dels noget viden som besvarer en del af det, du spørger om, dels kan du stille nogle mere præcise og snævre spørgsmål om det, du ikke fandt svar på.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Sagt meget kort skal man bruge en opholdstilladelse for at bo i Danmark. Efter 5 år kan man få gjort sin op-holdstilladelse permanent, hvilket betyder, at den bliver lidt sværere at miste, og man skal ikke søge om for-længelse med 2-4 års mellemrum. Efter 6 år kan man søge om dansk statsborgerskab, hvis man er gift med en dansk statsborger. Men man behøver ikke gøre det, og kun meget få med statsborgerskab i udviklede lande som Australien gør det.
I først omgang skal I derfor sætte jer ind i reglerne for at få en opholdstilladelse. Og her finder der grundlæggende følgende typer:
1) Familiesammmenføring
2) Studier
3) Arbejde
EU-familiesammenføring kan du betragte som en undergruppe under familiesammenføring. Da I er kærester, er det en god ide at starte med at læse ÆUG´s vejledning om familiesammenføring, da det sandsynligvis er den mest relevante løsning for jer.
Hvis din kæreste er højtuddannet, er sådan noget som greencardordningen eller beløbsordningen dog absolut også værd at studere nærmere.
I først omgang skal I derfor sætte jer ind i reglerne for at få en opholdstilladelse. Og her finder der grundlæggende følgende typer:
1) Familiesammmenføring
2) Studier
3) Arbejde
EU-familiesammenføring kan du betragte som en undergruppe under familiesammenføring. Da I er kærester, er det en god ide at starte med at læse ÆUG´s vejledning om familiesammenføring, da det sandsynligvis er den mest relevante løsning for jer.
Hvis din kæreste er højtuddannet, er sådan noget som greencardordningen eller beløbsordningen dog absolut også værd at studere nærmere.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Din kæreste studerer ikke til advokat, hun læser jura og er muligvis i gang med den praktiske uddannelse, som kommer oveni, hvis man vil være advokat. Alle advokater er jurister, men alle jurister er ikke advokater.
Uanset, så er det sådan, at hvis ikke hun drømmer om en forskerkarriere på universitetet, men drømmer om at skulle stå i retten og enten forsvare eller anklage forbrydere og andet godtfolk, eller hjælpe folk gennem skilsmisser, så kan hun IKKE bruge en australsk juridisk uddannelse til ret meget i Danmark. Hun vil stort set skulle starte forfra med den 5-årige uddannelse + de 3 års fuldmægtigtid der kræves for at blive advokat - og skal bestå en svær eksamen efter de i alt 8 års uddannelse.
Hvis hun gerne vil arbejde som juridisk rådgiver i en virksomhed, som har forbindelser til Australien, så er det selvfølgelig en mulighed.
Men I skal lige tænke over, om hun nærmest har spildt sin uddannelsestid, hvis I flytter til DK.
Uanset, så er det sådan, at hvis ikke hun drømmer om en forskerkarriere på universitetet, men drømmer om at skulle stå i retten og enten forsvare eller anklage forbrydere og andet godtfolk, eller hjælpe folk gennem skilsmisser, så kan hun IKKE bruge en australsk juridisk uddannelse til ret meget i Danmark. Hun vil stort set skulle starte forfra med den 5-årige uddannelse + de 3 års fuldmægtigtid der kræves for at blive advokat - og skal bestå en svær eksamen efter de i alt 8 års uddannelse.
Hvis hun gerne vil arbejde som juridisk rådgiver i en virksomhed, som har forbindelser til Australien, så er det selvfølgelig en mulighed.
Men I skal lige tænke over, om hun nærmest har spildt sin uddannelsestid, hvis I flytter til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak for jeres svar det var virkeligt hjælpsomt og ja jeg skal klart have læst mere om det. Jeg har dog brugt rigtigt længe på at læse og finde frem til denne her side og stort set læst om det her de forkerte steder. Så jeg er glad for at jeg endelig har fundet det her site og at i kan lede mig videre i den rigtige retning. tak.