udvisning?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrohibil

udvisning?

Indlæg af hrohibil » 24.10.2012 01:26:26

Hej

Lige 2 spørgsmål til jer.

1: Min veninde har igennem længere tid haft problemer med sin mand, og det eskalerede bare her i nat. Han sparkede døren ind og truede veninden og hendes moster osv.. Det var en grim sag, men anyways, de har en sag kørende inde hos migrationsverket ang en opholdstiladelse til ham efter EU reglerne. De har stadig intet hørt. Og hun har endelig taget den beslutning at forlade den psykopat. Så hvad gør man her, jeg har tænkt mig at starte med at gå med hende til en kommune i hendes forældres by i DK og få ændret hendes adresse med det samme. Så ville jeg ringe til migrationsverket og fortælle at hun vil gå fra hendes mand som endnu ikke har fået opholdstilladelse, hvad vil der ske tror i? Kan de ikke få politiet til at hente ham og udvise ham??
Det eneste ærlige ved alt dette er at de lige for en 1 måned siden har fået en sød lille prinsesse, men man skal ikke blive sammen af KUN den grund.

2: Mht til at skulle flytte tilbage til DK, så er det vil i DK vi skal snakke med myndighederne ik? Eller er der nogen i Sverige vi skal hennvende os til?

Tak

Thomas T

Re: udvisning?

Indlæg af Thomas T » 24.10.2012 01:38:18

Jeg kender ikke nok til svensk politis praksis til at kunne svare på dit første spørgsmål. Men en anmeldelse for trusler, og en oplysning til Migrationsverket om at nu flytter hun til DK, og at hun iøvrigt vil skilles, skulle nok kunne sætte noget i gang. Spørgsmålet er så hvor længe de er om at gøre noget ved det, jeg kan forestille mig alt fra dage til måneder.

Dit andet spørgsmål er til gengæld simpelt: Det er de danske myndigheder man skal melde flytning til, når man flytter til Danmark. Men hvis det af forskellige grunde er praktisk at myndighederne i Sverige får besked hurtigt, kan man jo også give dem besked, det skader i hvert fald ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2012 12:46:58

Hvad angår manden, så har din veninde pligt til at melde flytning til Danmark, når hun forlader Sverige. Og den besked går så før eller siden videre til Migrationsverket, som herefter afslår ansøgningen om opholdskort og giver en udrejsefrist. Og det kan jo være, at din veninde føler en pligt til at fremskynde processen lidt ved selv at meddele Migrationsverket pr. email eller brev, at hun er udrejst af Sverige og i øvrigt har indgivet skilsmissebegæring.

Hvis manden optræder truende, er dette dog en sag for politiet i det land, hvor hun er bosat, og ikke for udlændingemyndighederne i det land, hvor manden opholder sig. Hun skal således ikke forvente, at det problem bliver løst ved en anholdelse og udsendelse af manden med kort varsel, med mindre der er tale om forhold, der er alvorlige nok til at give en fængselsdom med efterfølgende udvisning.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.10.2012 12:53:26

Er der politianmeldt? Ellers gør det straks.

Det komplicerer jo sagen, at der er et fælles barn, som moderen desværre ikke bare kan flytte med uden faderens accept, før hun har fået forældremyndigheden alene - og det sker i reglen ikke 'bare lige' selv om manden optræder voldeligt. Flytter moderen bare til DK med barnet er det i lovens øjne børnebortførelse.

Find det nærmeste krisecenter og få vejledning der, og få anvist en god advokat til forældremyndighedssagen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar