Nye problemer med skatteverket - brug for hjælp.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zaki

Nye problemer med skatteverket - brug for hjælp.

Indlæg af Zaki » 08.10.2012 11:22:29

Min kone modtog for godt en måned siden sit 5-års opholdskort fra Migrationsverket. Så langt så godt. Vi troede således, at hun let kunne folkbokføres, men næ nej!

Idag har vi modtaget et brev fra Skatteverket, som skriver at vi (korrekt) har indgivet en masse papirer, som viser at vores økonomi, lejemål, osv. er i orden...MEN at min kones EU-sygesikringsbevis har udløbsdato den 31.12.2012 og at det SKAL have en gyldighed på minimum 1 år, altså til 8. september 2013!!

Derudover vil de gerne se mit pendler-kort (igen), hvilket selvfølgelig ikke er et problem. Og så kræver de "uppgift på bifogad kopia av anmälan vilket land du flyter från", hvilket jeg ikke helt forstår (er det bare fordi, min kone ikke har skrevet hvilket land hun flytter fra?).

Nå, men mit spørgsmål er nu: Har min kone ret til at få udstedt et nyt EU-sygesikringsbevis fra Borgerservice i Kbh., som gælder 1 år frem?

Det er virkelig utroligt, hvor meget de gør for at forhindre at udstede svensk personnummer. Er der nogen der har været ude for det samme?

skaanebo

Re: Nye problemer med skatteverket - brug for hjælp.

Indlæg af skaanebo » 08.10.2012 11:33:06

Ja, hvis der findes en form for folkeregister i din kones hjemland, vil de se bevis for, at hun er afmeldt folkeregistret der.

Spørgsmålet om det blå sygesikringskort kan jeg desværre ikke hjælpe med at besvare.

Zaki

Indlæg af Zaki » 08.10.2012 11:49:05

Hej skaanebo,
Tak for dit svar! Min kone kommer fra et land i Sydamerika, hvor jeg selv har boet i flere år. Der findes absolut ikke noget folkeregister som i skandinaviske lande. Jeg ved ikke hvad skatteverket forestiller sig...så jeg bliver jo nok nød til at spørge dem selv. Men som jeg ser det, er det ren obstruktion.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2012 13:35:23

Zaki skrev:Men som jeg ser det, er det ren obstruktion.
De bruger jo nok bare en standardprocedure, som ikke tager hensyn til, om folk er flyttet til Sverige fra Norge eller Guatemala. Som du selv siger, må du stille og roligt spørge dem, hvad det er, de ønsker. Det er nok ikke første gang, nogen er flyttet til Sverige fra f.eks. Guatelama, så det må da kunne lade sig gøre at få et svensk personnummer.

Dit spørgsmål om udstedelse af nyt EU-sygesikringskort kan jeg desværre heller ikke besvare, og også her er den bedste vej frem, at du må kontakte din tidligere danske kommune og stille og roligt drøfte problemstillingen med dem.

Og ja det er meget bureaukratisk alt sammen, men det positive er, at andre nu melder tilbage, at det trods alt lykkes for dem at få svensk personnummer til deres ægtefæller. Og så må man jo tage med, at det giver noget papirarbejde, man måske har svært ved at se meningen med, og som er lidt bøvlet og tidskrævende.

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 09.10.2012 10:10:10

Hvis din kone har fået opholdskort , kan hun godt få forlænget hendes eu sygesikringskort . Min kone har fået det forlænget i to år , hvor jeg kender andre der har fået det forlænget i fem år

ebru.s

Indlæg af ebru.s » 09.10.2012 10:53:16

Det er ikke et problem at få forlænget EU-sygesikringskort.
Jeg fik selv forlænget min mands EU-sygesikringskort med fem år, og jeg gjorde det før det andet var udløbet. Så det er bare om at gå ned til kommunen og få det gjort :)

Zaki

Indlæg af Zaki » 12.10.2012 10:09:00

Hvilke kommuner har givet jeres ægtefæller forlængelse af EU-sygesikringskortet? Igår var jeg nede på Borgerservice KBH og talte med en flink gut, som måtte indrømme at han ikke vidste noget om det, men anbefalede mig at jeg ringede direkte og talte med sygesikringen, da de allerede var lukket kl.15 igår.

Så ringede jeg idag og talte med en venlig dame, som blankt afslog at det kunne lade sig gøre. Hun sagde, at de først kunne forny det, når det gamle udløb, dvs. den 1.1.2013. Indtil da kunne vi hverken få et nyt eller forlængelse. Begrundelsen var, at mit ægtefælles kort er bundet til mit "særlige sygesikringsbevis" som jeg har som grænsegænger. Og da det udløber 31.12.2012, så udløber min kones EU sygesikringsbevis også den dag og kan først fornys fra den dag. Damen sagde i øvrigt, at det var svenskerne som direkte overtrådte EU-konventionen og at det var hun ked af, at del t gik ud over folk som mig.

Nå, men det er sku lidt af en gråzone. Hva' faen skal vi gøre nu? Skatteverket afslår jo nok ansøgningen, så i værste tilfælde skal vi vente helt med at folkbokføre hende den 1.1.2013, hvor vi kan få et eu-kort med et års gyldighed. Og der er immervæk næsten tre måneder til. Andre der har gode idéer??!!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2012 10:27:35

Hvad med at sende en klage til EU-kommissionen, når Skatteverket har afslået ansøgningen om personnummer? Som du selv er inde på, virker det her i høj grad som chikane, så det er vist på tide, at der bliver lagt noget mere seriøst pres på de svenske myndigheder.

Din kone får givetvis ikke sit personnummer, før I kan søge igen 1. januar 2013, som du selv er inde på, men I kan måske være med til at hjælpe andre.

Zaki

Indlæg af Zaki » 12.10.2012 10:36:24

Ja, god idé. De har sat en deadline den 19. oktober, så jeg vil sende dem et brev med de andre ting de bedte om og en udførlig forklaring på hvorfor de først kan få det nye EU kort den 1.1.13.

Jeg har også lige sendt en mail, som jeg også sender som alm. brev til kontorchef Per Stevnsborg i sygesikringen i Københavns Kommune, hvor jeg beder skriftligt om forlængelsen. Det er mest for, at jeg kan få et skriftligt afslag på forlængelsen af EU-sygesikringskortet, således at jeg kan være sikker på at det vitterligt ikke er en tilfældig funktionær som ikke kendte reglerne (det virker jo underligt, at to andre i denne tråd HAR fået lov til forlængelse).

Men uanset hvad er det jo den svenske håndtering af sagen som er problematisk. I Danmark kender jeg flere folk med andre europæiske pas (herunder svenskere), som har bosat sig med deres ægtefæller uden at fremvise noget som helst EU-sygesikringsbevis. Så måske har du ret i, at der bør køres en principiel klagesag på spørgsmålet. Hvis det bliver tilfældet, vil jeg lige skrive herinde om råd til hvordan klagen kan udformes, ifht. paragraffer i lovgivningen, osv..
Senest rettet af Zaki 12.10.2012 12:26:13, rettet i alt 1 gang.

Zaki

Indlæg af Zaki » 12.10.2012 11:18:31

Så kom der allerede svar fra endnu en funktionær på Folkeregisteret KBH. borgerservice (dog ikke kontorchefen, men han får vel mit brev). Jeg har lige kopieret mail-korrespondancen ind her, så I kan følge med (alle navne, osv. er selvfølgelig anonymiseret):
----------
Fra: okf.kk.dk
Sendt: 12. oktober 2012 12:07:29
Til: Zaki

Vi kan desværre ikke gøre det før en måned før det udløber, det er sådan systemet er skruet sammen.

Mvh
XXXXXXX

Nyropsgade 1
1602 København V

Tlf.: 33666807
Web: http://www.kk.dk

Læs mere om digital post

Fra:
Sendt: 12. oktober 2012 11:50
Til:
Emne: RE: SV: Spørgsmål fra grænsegænger: EU-sygesikringskort til ægtefælle

Hej XXXX,
Tak for det hurtige svar.
Kan jeg i så tilfælde forlænge mit særlige sygesikringskort, så det får en længere gyldighed?

Med venlige hilsner,
Zaki

From: XXXXX
To: Zaki
Date: Fri, 12 Oct 2012 11:30:37 +0200
Subject: SV: Spørgsmål fra grænsegænger: EU-sygesikringskort til ægtefælle

Desværre har vi ikke mulighed for at forlænge kortet, før du skal have forlænget dit. Et eu-kort til et familiemedlem skal altid have samme gyldighed som det særlige sundhedskort.

Mvh
XXXXXXX

Nyropsgade 1
1602 København V

Tlf.: 33666807
Web: http://www.kk.dk

Læs mere om digital post

Fra: Zaki
Sendt: 12. oktober 2012 11:19
Til: KBSKP Folkeregisteret
Emne: Spørgsmål fra grænsegænger: EU-sygesikringskort til ægtefælle

Til folkeregisteret,
Jeg er bosat i Sverige, men arbejder i Danmark og har som grænsegænger et særligt sundhedskort.
Min kone XXXXX, der bor sammen med mig i Sverige, har et blåt EU sygesikringsbevis som udløber den 31.12.2012.
Hun har fået et 5-årigt opholdskort fra Migrationsverket i Malmö.
Til gengæld kræver Skatteverket i Malmö nu - for at hun kan blive folkbokført - at hun kan fremvise et EU-sygesikringsbevis, som har et års gyldighed.
Vi vil derfor gerne ansøge om en forlængelse af EU-sygesikringsbeviset af jer (som er fraflytter-kommune), således at hun kan blive folkbokført i Sverige.

med venlige hilsner,
Zaki og kone

Gültan

Indlæg af Gültan » 15.10.2012 21:42:37

Hej Zaki

Vi havde samme problem med min mand, men jeg kontaktede Rødovre kommune, da det er den kommune jeg har boet i sidst inden jeg flyttede til Sverige, de fornyede vores eu bevis og mit grænsegænger bevis med det samme. Vores beviser udløber 18.11.12, men nu er der heldigvis nogle nye på vej så min mand kan få personnummer.

Prøv at ring til Kbh kommune igen istedet for mail, så kan du forklare situationen bedre.

Held og lykke.

Zaki

Indlæg af Zaki » 25.10.2012 09:45:18

Hej Gültan,
Problemet er, at vores kort først udløber 31.december.
Jeg har også prøvet at ringe til borgerservice, men de siger, at det først er 1 måned før at de kan forny det. Og det passer jo præcis med det du skriver - jeres kort udløber 15. november, og I har fået dem fornyet nu her i oktober...

Besvar