Jeg er en af de mange der har haft rigtig meget glæde af dette forum der har hjulpet så mange, tusind tak
Jeg er ved at søge om opholdstilladelse til mig og min mand i Sverige og er ved at være godt forvirret over det hele.
Min mand har schengenvisum og vi flyttede fra Danmark til Sverige for lidt over en måned siden, med håb om at jeg kunne finde et job hurtigt. Det er desværre ikke lykkes. Vi har både været på skatteverket og migrationsverket og udfyldt diverse papirer, men nu er jeg blevet i tvivl om hvorvidt vi skulle have gjort det hele på en gang, eller have ventet. Er det på skatteverket vi søger om uppehålskort eller omvendt? ja det burde jeg jo nok vide, men er blevet helt forvirret.
Vi modtog for en uge siden et brev fra skatteverket, om på hvilket grundlag min mand skal have uppehålskort (jeg troede nemlig det var det vi søgte om paa migrationsverket - men det var så personnr? eller?), og da jeg desværre stadig ikke har fundet arbejde i Sverige, måtte jeg undersøge andre muligheder, jeg læste så her på ÆUG om det blå sundhedskort og ringede og snakkede med min kommune. Da min adresse stadig ikke er registreret som flyttet, kunne jeg bestille det til mig selv og min ægtemand (selvom jeg egentlig ikke er arbejdstager på nuværende tidspunkt i dk).
Det er så kommet ind ad døren idag (jubii) og begge kort med udløbningsfrist om 5 år (hurraa)
Eftersom jeg ikke arbejder i Sverige endnu, er jeg jo 'person med tilstrækkelige midler'. Mine forældre forsørger os på nuværende tidspunkt, indtil jeg finder arbejde. Skal jeg så vedlægge deres lønsedler evt med et brev fra dem? og skal jeg det både til migrationsverket og skatteverket?
Kan jeg godt arbejde et par dage om ugen i dk, og også få hjælp af mine forældre, da jeg ikke vil kunne tjene nok selv?
ville det være nok at tage frem og tilbage hver anden uge og fx arbejde hveranden weekend i dk? og stadigvæk med mine forældres hjælp.
puha jeg synes det er forvirrende alt det her.
og jeg synes det er for meget at de venter med at give mig og min søn opholdstilladelse i sverige, indtil de ved om min mand kan få det, for det gør det så meget vanskeligere for mig at få job og min søn kan ikke komme i vuggestue. Det burde da være nemt for os at få det, og giver da ingen mening at vi skal vente fordi min mand ikke er fra EU
Åh jeg håber der er nogle kloge hoveder derude der vil hjælpe os
Hilsen missBoris