Sagsbehandlingstid hos migrastionsværket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
firat

Sagsbehandlingstid hos migrastionsværket

Indlæg af firat » 03.10.2012 20:02:06

Hej

Vi søgte om opholdtskort hos migrastionsværket i malmå d. 20 august, og vi har ikke fået svar endnu, da hendes kopi af blåkort/sygskringsbevis udløber snart, tvivler jeg på om vi kan få en personnummer til hende på det tidpunkt, så er spørgsmål om vi kan på det tidspunkt få min danske kommune til at forlænge hendes blå kort til skatteværket.
nogle herinde som har info omkring det?

mvh
firat

Zaki

Re: Sagsbehandlingstid hos migrastionsværket

Indlæg af Zaki » 04.10.2012 08:39:11

I princippet kan du vel godt søge om personnummer til hende hos Skatteverket inden hun får opholdskort fra Migrationsverket. Det er jo to forskellige enheder og de foretager hver deres bedømmelse. Hvis hun har et blåt kort kan du vel godt søge hos Skatteverket nu...?!

firat

Indlæg af firat » 04.10.2012 09:00:06

Zaki: hun har ikke et blåtkort, men blot en eu sygeskringsbevis på et a4 ark. og den udløber her 11.10.2012

Mon vi ikke få et afslag af den grund altså pga den korte udløbsdato på kortet.

Spørgsmålet er så om min danske kommune vil udstede et sådan bevis igen, på forlængelse af 3 måneder...

håber nogle herinde har nogen ide

firat

Indlæg af firat » 04.10.2012 11:54:53

Gode nyheder:
Jeg har fået min gamle danske kommune til at forlænge et eu sygeskringsattest + et blåt kort på 3 måneder.
Jeg havde planer om at søge om personnummer på mandag, så jeg ringede ind til skatteverket for at høre hvilken dokumanter vi skulle have med, her få jeg så at vide, at opholdtskort skal fremvises ved søgning af personnummer, men da vi stadig venter på svar på opholdtskort kan vi ikke rigtige komme videre

Zaki: Du siger at vi i princepet kan søge det nu, er det noget du har prøvet, eller er det bare en gæt ? Som sagt skatteverket kræver opholdskort ved søgning af personnummer.

Er der har andre der har været igennem dette må meget gerne skrive ang det.

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 05.10.2012 08:42:13

Hej Firat .
Zaki har delvis ret , før i tiden kunne der godt søges om personnr før man fik sit opholdskort , men sådan er det desværre ikke længere .. Min kone fik først personnr efter hun fik udstedt sit opholdskort ..
Vente tiden hos migrationsverket er ekstreeeem lang . Vi ventede præcis 6 måneder på et svar fra dem . Andre venter længere ..

firat

Indlæg af firat » 05.10.2012 15:00:57

Tak for svaret Ekrem. Vi må vente til at opholdskortet bliver sendt.
Problemmet er bare at min kone er nød til at komme igennem sundhedsystemmet da hun venter et barn. Danmark har afvist hende da hun ikke har et dansk cpr. Vi kan selvfølgelig bruge hendes blåkort men dog tror jeg ikke at det er nok til at komme i svensk system. For det blåkort er jo til akut brug. Som du skriver Ekrem er ventetiden ekstrem hos migretionsværket. Der er sikkert også meget vente tid på skatteverket ang personnummer. Jeg har i øvrigt bedt migretionsværket om fortur af den grund men har ikke hørt fra dem. Nogle der har en ide om hvad man bør gør i vores tilfælde.

firat

Indlæg af firat » 05.10.2012 15:01:02

Tak for svaret Ekrem. Vi må vente til at opholdskortet bliver sendt.
Problemmet er bare at min kone er nød til at komme igennem sundhedsystemmet da hun venter et barn. Danmark har afvist hende da hun ikke har et dansk cpr. Vi kan selvfølgelig bruge hendes blåkort men dog tror jeg ikke at det er nok til at komme i svensk system. For det blåkort er jo til akut brug. Som du skriver Ekrem er ventetiden ekstrem hos migretionsværket. Der er sikkert også meget vente tid på skatteverket ang personnummer. Jeg har i øvrigt bedt migretionsværket om fortur af den grund men har ikke hørt fra dem. Nogle der har en ide om hvad man bør gør i vores tilfælde.

firat

Indlæg af firat » 05.10.2012 22:04:33

vi har idag fået et brev og min kone har fået beviljet et opholdskort :))) hvor lang tid tager det at få en personnummer?

ANLA

Indlæg af ANLA » 06.10.2012 14:53:59

vi søgte om personnummer til min mand efter at have fået EU-opholdskort, fordi vi troede, vi ikke kunne få personnummer inden.
adspurgt svarer en sagsbehandler fra skatteverket sådant:

Hej.

Ni hade kunnat söka om svenskt personnummer utan att ha uppehållskort från Migrationsverket. Att ha uppehållskort är inte ett krav för att kunna bli folkbokförd som familjemedlem till en i Sverige bosatt EU-medborgare.

Med vänliga hälsningar
Skatteverket

tror desværre, at det er, som man til tider kan opleve i DK: afhængigt af den pågældende person, som behandler sagen.

at få personnummeret gik hurtigt - 2 ugers tid. jeg tæppebombede dem med dokumenter såsom pas, vielsesattest, mine lønsedler, løn ind på konto, kontrakt, lejlighedskontrakt. vi har desuden et lille barn, som også bor i SE. ved ikke om de to forhold har gjort sagsbehandlingen lettere.

firat

Indlæg af firat » 06.10.2012 22:35:32

ANLA skrev:vi søgte om personnummer til min mand efter at have fået EU-opholdskort, fordi vi troede, vi ikke kunne få personnummer inden.
adspurgt svarer en sagsbehandler fra skatteverket sådant:

Hej.

Ni hade kunnat söka om svenskt personnummer utan att ha uppehållskort från Migrationsverket. Att ha uppehållskort är inte ett krav för att kunna bli folkbokförd som familjemedlem till en i Sverige bosatt EU-medborgare.

Med vänliga hälsningar
Skatteverket

tror desværre, at det er, som man til tider kan opleve i DK: afhængigt af den pågældende person, som behandler sagen.

at få personnummeret gik hurtigt - 2 ugers tid. jeg tæppebombede dem med dokumenter såsom pas, vielsesattest, mine lønsedler, løn ind på konto, kontrakt, lejlighedskontrakt. vi har desuden et lille barn, som også bor i SE. ved ikke om de to forhold har gjort sagsbehandlingen lettere.

Hej, Jeg tror vist ikke skatteverket har helt styre på deres principper, ellers er det jo som de har humør til, for jeg fik at vide, opholdskort var et krav, men skide være med det som vi i danmark bruger, min kone har fået opholdskort og det gik faktisk mega hurtigt lige knap 40 dage :) vi skal søge personnummer i næste uge.

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 09.10.2012 10:12:28

Tillykke med opholdskortet , det var godt nok hurtigt :) det tog fire uger for os at få personnr

firat

Indlæg af firat » 09.10.2012 19:55:21

Mange tak. Man bliver i hvertfald meget lettet nå man kommer så lang men dog er vejen forud længere endnu. Håber det bedste for alle.

Besvar