Brug for et godt råd.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sarad

Brug for et godt råd.

Indlæg af sarad » 02.10.2012 22:14:29

Min mand og jeg har nu fået samlet alle dokumenter sammen til vores ansøgning om EU opholdskort. Jeg har dog først lige fået et deltidsjob, jeg er ellers studerende, derfor får jeg først min først lønseddel sidst i oktober. Eftersom jeg ikke kan fremvise en lønseddel og ikke har indbetalt til ATP kan vi ikke få det blå sygesikringskort før vi kan fremvise min første lønseddel.

Min mands turistvisum udløber den 3. oktober.

Vores spørgsmål er så, vil i foreslå vi søger inden vi har det blå sygesikringskort, eller skal vi gå over tid med hans turistvisum og vente med at søge til vi har fået det blå sygesikringskort, eller er det et fedt?

tusind tak for hjælpen!

fundiver199

Re: Brug for et godt råd.

Indlæg af fundiver199 » 03.10.2012 06:28:12

Se dog at få søgt med det samme. Der er alligevel mere end 6 måneders ventetid, og jo længere I venter med at søge, jo længere går der også, før det er overstået. Og desuden er det vel rarest for din mand at have en kvittering som dokumentation for, at han er lovligt i Sverige, når han visum udløber. Ellers risikerer han jo at få noget vanskeligt ved at forklare sig, hvis han skulle være uheldig at blive stoppet på gaden af politiet og bedt om at vise sit pas.

Besvar