Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
-
annabacher
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 18.09.2011 11:34:05
Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Hej til jer alle her på dette vidunderlige forum.
Jeg vil sådan set bare lige dele min oplevelse indtil videre og opfordre alle til at tænke længere end Sverige og Tyskland ifb. benyttelse af EU-regler.
Jeg er flyttet til Malaga i Spanien med min Peruanske mand, og det er bare gået glat med det hele. Jeg fik hjemmefra Danmark tidsubegrænset fuldtidsarbejde på et dansk telemarketing selskab (de ansætter helt vildt!! hvis nogen er interesserede så skriv til mig, så giver jeg kontaktoplysningerne) OG fik næsten 6500 kr. i forbindelse med "dit første eures-job" fra Aarhus kommune og vi fløj sammen herned d. 20/7.
Jeg fik mit NIE-nr (det der svarer til et cpr) og registreringsbevis efter ca. en halv time på politikontoret og vi fandt lejlighed i løbet af et par dage og kunne derefter gå igang med at ordne bank, mobilabonnement, empadronamiento (registrering på kommunen) hvilket alt i alt tog omkring en uge.
Derefter kunne min mand i princippet have søgt opholdskort, men for at gøre det skal man have en aftale og den kunne han først få d. 11. september (og vi bookede den før afrejse fra Danmark). Han var så på udlændingekontoret igår med pas, registreringsbevis, empadronamiento og min arbejdskontrakt (bevis for opholdsgrundlag) og fik efter ca. en times ventetid en bekræftelse på sin ansøgning og sit NIE-nr. så han kan studere, arbejde og opholde sig lovligt i Spanien og desuden rejse frit indenfor og ind og ud af EU.
Alting er simpelthen gået så glat, og udover den lange ventetid på at få en aftale på udlændingekontoret (har hørt at der er ventetid helt op til ½-1 år i fx Madrid) er det altså lige ud ad landevejen at bruge sin ret til fri bevægelighed i Spanien. Aftalen på udlændingekontoret kan uden problemer bookes hjemmefra Danmark, man opgiver bare sit pas-nr. i mangel på DNI/NIE-nr.
Hvis nogen har brug for mere detaljeret information eller kontaktoplysninger så kontakt mig endelig!!
Nu hvor vi er her og har det hele på plads regner vi med at forhåndsansøge om opholdstilladelse i DK omkring december hvor vi vil have 5-6 mdrs dokumenter til at vedlægge ansøgningen. Jeg tænker at vores situation er temmelig klar, da vi allerede nu har maaange beviser for at vi virkelig bor her, og da det jo er noget sværere at snyde med fx proforma-adresse (og arbejde?) helt hernede fra Spanien i forhold til fx Sverige eller Tyskland, men efter hvad jeg hører om afgørelserne fra US lige i disse tider tænker jeg at det er bedre at vente et par måneder ekstra. Eller hvad er jeres råd?
I hvert fald, held og lykke til alle der giver sig i kast med alt dette!
Anna og Carlos.
Jeg vil sådan set bare lige dele min oplevelse indtil videre og opfordre alle til at tænke længere end Sverige og Tyskland ifb. benyttelse af EU-regler.
Jeg er flyttet til Malaga i Spanien med min Peruanske mand, og det er bare gået glat med det hele. Jeg fik hjemmefra Danmark tidsubegrænset fuldtidsarbejde på et dansk telemarketing selskab (de ansætter helt vildt!! hvis nogen er interesserede så skriv til mig, så giver jeg kontaktoplysningerne) OG fik næsten 6500 kr. i forbindelse med "dit første eures-job" fra Aarhus kommune og vi fløj sammen herned d. 20/7.
Jeg fik mit NIE-nr (det der svarer til et cpr) og registreringsbevis efter ca. en halv time på politikontoret og vi fandt lejlighed i løbet af et par dage og kunne derefter gå igang med at ordne bank, mobilabonnement, empadronamiento (registrering på kommunen) hvilket alt i alt tog omkring en uge.
Derefter kunne min mand i princippet have søgt opholdskort, men for at gøre det skal man have en aftale og den kunne han først få d. 11. september (og vi bookede den før afrejse fra Danmark). Han var så på udlændingekontoret igår med pas, registreringsbevis, empadronamiento og min arbejdskontrakt (bevis for opholdsgrundlag) og fik efter ca. en times ventetid en bekræftelse på sin ansøgning og sit NIE-nr. så han kan studere, arbejde og opholde sig lovligt i Spanien og desuden rejse frit indenfor og ind og ud af EU.
Alting er simpelthen gået så glat, og udover den lange ventetid på at få en aftale på udlændingekontoret (har hørt at der er ventetid helt op til ½-1 år i fx Madrid) er det altså lige ud ad landevejen at bruge sin ret til fri bevægelighed i Spanien. Aftalen på udlændingekontoret kan uden problemer bookes hjemmefra Danmark, man opgiver bare sit pas-nr. i mangel på DNI/NIE-nr.
Hvis nogen har brug for mere detaljeret information eller kontaktoplysninger så kontakt mig endelig!!
Nu hvor vi er her og har det hele på plads regner vi med at forhåndsansøge om opholdstilladelse i DK omkring december hvor vi vil have 5-6 mdrs dokumenter til at vedlægge ansøgningen. Jeg tænker at vores situation er temmelig klar, da vi allerede nu har maaange beviser for at vi virkelig bor her, og da det jo er noget sværere at snyde med fx proforma-adresse (og arbejde?) helt hernede fra Spanien i forhold til fx Sverige eller Tyskland, men efter hvad jeg hører om afgørelserne fra US lige i disse tider tænker jeg at det er bedre at vente et par måneder ekstra. Eller hvad er jeres råd?
I hvert fald, held og lykke til alle der giver sig i kast med alt dette!
Anna og Carlos.
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Så længe I bliver i Spanien, medens ansøgningen behandles, kan det aldrig være nogen afgørende fejl at ”søge for tidligt”, da tiden jo går, medens ansøgningen behandles, og skulle I få afslag, kan I bare søge en gang til. Det eneste, som ÆUG for øjeblikket må fraråde, er at flytte tilbage til Danmark efter et relativt kortvarigt ophold på f.eks. 3-4 måneder og forvente, at man efterfølgende kan få sin ansøgning godkendt.
Men da I tilsyneladende flyttede for mindre end 2 måneder siden, synes jeg da, at det lyder som en rigtig god ide at vente lidt endnu, før I søger. For det mest regulære og enkleste er da at søge, når opholdet i det andet EU-land allerede har varet længe nok til at være et ”faktisk og reelt ophold”, uden behov for at med-regne sagsbehandlingstiden, og så blot gøre opholdet endnu længere, hvis man foretrækker at tilbringe ventetiden i det andet EU-land.
Men da I tilsyneladende flyttede for mindre end 2 måneder siden, synes jeg da, at det lyder som en rigtig god ide at vente lidt endnu, før I søger. For det mest regulære og enkleste er da at søge, når opholdet i det andet EU-land allerede har varet længe nok til at være et ”faktisk og reelt ophold”, uden behov for at med-regne sagsbehandlingstiden, og så blot gøre opholdet endnu længere, hvis man foretrækker at tilbringe ventetiden i det andet EU-land.
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Jeg tror at en af årsagerne, til at det er så let i Spanien (har selv boet der i ti måneder for mange år siden) er, at der simpelthen ikke er så meget arbejde at konkurrere om. Lige nu er det især mindre attraktivt at bo dér - jeg kender en del der er flyttet tilbage til Latinamerika og endda spaniere der sparer en lille kapital op og tager over atlanten for at starte forretning i fx Chile, Argentina eller Brasilien. Og det er nok én af grundene til at myndighederne ser rimelig light på EU borgere der bosætter sig med deres ægtefæller dér.
Men i forhold til EU sammenføring er der sku da thumbs up til jer og virkelig originalt tænkt. Det må da om noget være pænt svært for US at beskylde jer for et proforma ophold så langt væk, hvis I kan fremvise bare de mest simple beviser....Men så igen - intet er umuligt for US
Men i forhold til EU sammenføring er der sku da thumbs up til jer og virkelig originalt tænkt. Det må da om noget være pænt svært for US at beskylde jer for et proforma ophold så langt væk, hvis I kan fremvise bare de mest simple beviser....Men så igen - intet er umuligt for US
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Enhorabuena 
Jeg kan også kun tilslutte mig Spaniensløsningen. Forløbet du beskriver, minder utrolig meget om mig og min chilenske kones halve år i sydspanien. Det eneste man lige skal være opmærksom på, er at få huslejekvitteringer fra sin udlejer, da boligudlejlningsforholdene ikke er formaliserede på samme måde som i DK. US stillede sig dog tilfreds med mine indbetalingskvitteringer fra udlejers bank, men mit indtryk er, at det er et springende punkt for behandlingen af ansøgningen, at man har rådet over egen bolig. Det var i hvert fald det, vi fik dokumentationskrav om i sin tid, men det kan nogle af de kloge hoveder herinde sikkert berette mere om.
Spanien er måske også et af de få steder i Europa, man kan overleve på en SU (plus SU-lån nok), hvis man som studerende gift med en udlænding gerne vil søge via eu-reglerne.
Jeg kan også kun tilslutte mig Spaniensløsningen. Forløbet du beskriver, minder utrolig meget om mig og min chilenske kones halve år i sydspanien. Det eneste man lige skal være opmærksom på, er at få huslejekvitteringer fra sin udlejer, da boligudlejlningsforholdene ikke er formaliserede på samme måde som i DK. US stillede sig dog tilfreds med mine indbetalingskvitteringer fra udlejers bank, men mit indtryk er, at det er et springende punkt for behandlingen af ansøgningen, at man har rådet over egen bolig. Det var i hvert fald det, vi fik dokumentationskrav om i sin tid, men det kan nogle af de kloge hoveder herinde sikkert berette mere om.
Spanien er måske også et af de få steder i Europa, man kan overleve på en SU (plus SU-lån nok), hvis man som studerende gift med en udlænding gerne vil søge via eu-reglerne.
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Jeg kan bekræfte, at boligforhold indgår i vurderingen af "faktisk og reelt ophold", hvilket jo også fremgår af teksten på Nyidanmark. Så ja det trækker ned, hvis man har boet hos en ven på en c/o adresse eller på et lejet værelse, og især hvis opholdet var relativt kortvarigt.
-
annabacher
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 18.09.2011 11:34:05
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Jeg ville lige høre om nogen kan be- eller afkræfte at vi (jeg) SKAL møde op ved US for at indlevere ansøgningen, eller om det kan gøres via den danske ambassade i madrid?
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Ja, og selvom man har haft egen bolig, skal man nok være opmærksom på, hvilke krav om dokumentation US kan finde på at stille, hvor jeg tror det ikke er nok med fx bare en lejekontrakt. I vores ansøgning afleverede vi udover dokumentation for betaling af husleje til et advokatdrevet udlejningsfirma også regninger for EL, internet, vand etc. De fleste af disse dokumenter var nogle, jeg blev nød til at bede om at få fra udlejningsfirmaet.fundiver199 skrev:Jeg kan bekræfte, at boligforhold indgår i vurderingen af "faktisk og reelt ophold", hvilket jo også fremgår af teksten på Nyidanmark. Så ja det trækker ned, hvis man har boet hos en ven på en c/o adresse eller på et lejet værelse, og især hvis opholdet var relativt kortvarigt.
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Man kan sagtens aflevere en ansøgning om FS efter EU-reglerne med en dansk statsborger på den danske ambassade i det EU-land, hvor man er bosat.
-
heidi-josé
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 12.09.2011 22:03:21
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
vi lavede præcis det samme som jer, med at jeg tog et telemarketing arbejde i madrid imens vi boede dernede. Jeg fik dog udtrykkeligt at vide at jeg SKULLE aflevere ansøgningen personligt i københavn, hvorimod min mand skulle aflevere 'sin' del på ambassaden i madrid, da han ikke kunne forlade landet.
behandlingen af ansøgningen gik meget nemt og hurtigt.
behandlingen af ansøgningen gik meget nemt og hurtigt.
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Så må du være blevet vildledt af en uvidende person på Servicecenteret. For selvfølgelig forlanger man ikke, at en person skal rejse 2.000-3.000 km med fly for at aflevere en ansøgning et andet sted end der, hvor den pågældende bor.heidi-josé skrev:Jeg fik dog udtrykkeligt at vide at jeg SKULLE aflevere ansøgningen personligt i københavn, hvorimod min mand skulle aflevere 'sin' del på ambassaden i madrid, da han ikke kunne forlade landet.
Det ville jo være fuldstændig knald i låget. Så jeg håber da virkelig, at du havde en anden anledning til at besøge Danmark end bare at aflevere en ansøgning.
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
jeg og min kone vi har også et barn samen. har selv bo i spain 1.1/2 og er ved at søge om ophold efter eu-relgerne
vi har nu kempe problemer med at vi skal oversæte alt hvad vi har fra spain så vis du har de poblemer skul du vis kunne gør det i spain nu hvor du er der nede så har nogen fortalt mig at i kan gøre det på komune i spain. for her i danmark koster det c.a. 9000,00 for 12 sider
det er midt problem nu for jeg har ikke de penge det er for de jeg har bo to stæder i spain og en leje kontrakt er på c.a. 6 sider de går meget op i det med leje kontrakten i us. den skal være på dansk elder engelsk og det skal være atosert oversæter det må ikke være jer selv der gør det så vis i ved noget om en der kan oversæte meget hvor det ikke koste så meget for de jeg ikke har så mange penge for de jeg er førtid p. jeg skal betale alt for mig og min kone og barn så pengen er ikke store.
vi har nu kempe problemer med at vi skal oversæte alt hvad vi har fra spain så vis du har de poblemer skul du vis kunne gør det i spain nu hvor du er der nede så har nogen fortalt mig at i kan gøre det på komune i spain. for her i danmark koster det c.a. 9000,00 for 12 sider
det er midt problem nu for jeg har ikke de penge det er for de jeg har bo to stæder i spain og en leje kontrakt er på c.a. 6 sider de går meget op i det med leje kontrakten i us. den skal være på dansk elder engelsk og det skal være atosert oversæter det må ikke være jer selv der gør det så vis i ved noget om en der kan oversæte meget hvor det ikke koste så meget for de jeg ikke har så mange penge for de jeg er førtid p. jeg skal betale alt for mig og min kone og barn så pengen er ikke store.
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
p.s. vis i får børn i spain har i kun en måned til at få dansk pas til barn. det kan gøres på ambasaden i madrid elder consulen i barcalona men husk vis du er man skal du være gift for at barn kan få dansk stadsbogerskab og vis i bliver der for langtid resiker at kun at få halv børnepenge når i kommer til danmark
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
@j Helle
Det lyder mærkeligt. I ÆUG har vi da medlemmer, der har fået EU-FS i Danmark efter at have boet i Spanien, og vi har aldrig hørt om, at de blev præsenteret for et sådant krav om oversættelse af papirer. Det virker klart ude af proportion og som noget, I bør nægte at betale for, og herefter overlade det til JM og domstolene at tage stilling til.
Er kravet om oversættelse blevet fremsat skriftligt? I så fald må du meget gerne scanne US brev og sende det til rådgivningen, så vi kan tage problemstillingen op med ledelsen i US:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Det lyder mærkeligt. I ÆUG har vi da medlemmer, der har fået EU-FS i Danmark efter at have boet i Spanien, og vi har aldrig hørt om, at de blev præsenteret for et sådant krav om oversættelse af papirer. Det virker klart ude af proportion og som noget, I bør nægte at betale for, og herefter overlade det til JM og domstolene at tage stilling til.
Er kravet om oversættelse blevet fremsat skriftligt? I så fald må du meget gerne scanne US brev og sende det til rådgivningen, så vi kan tage problemstillingen op med ledelsen i US:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
det var kun på tlf de sage det men efter jeg har ringen til us. hotling igen skal jeg ikke give dem nogen oversætlse men tak for hjelpen nu ved jeg hvem jeg kan skrive til vis der kommer et brev sener. jeg er glad for det Forum ÆUG
Re: Ophold efter EU-relgerne i Spanien.
Udlændingestyrelsen kan bekræfte, at du selv kan oversætte dokumenterne i jeres sag.
Vi beklager, at du har fået forskellige svar i forhold til oversættelsen af dokumenterne i jeres sag.
Vi kan desuden bekræfte, at I har mulighed for at søge om fristudsættelse, såfremt det vil tage ekstra tid for jer at oversætte de forskellige dokumenter.
Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til vores EU-hotline på telefonnummer 35 30 88 80 mandage kl. 9-12.00 og onsdage kl. 12-15.00.
Med venlig hilsen
Ditte Marie Knudsen
Fuldmægtig
EU-enheden
Ryesgade 53
2100 København Ø
Tlf.: 35 36 66 00
Web: www.nyidanmark.dk
ps. fra j helle jeg kan ikke spans jeg føler US. prøver at træke det ud min kone har bo i spain i 3 år så hun er helder ikke profeser i spansk så jeg vil ikke oversæte det for sense at få kyld for at vi har skreven noget for kert
ps. hvad skal jeg gøre
Vi beklager, at du har fået forskellige svar i forhold til oversættelsen af dokumenterne i jeres sag.
Vi kan desuden bekræfte, at I har mulighed for at søge om fristudsættelse, såfremt det vil tage ekstra tid for jer at oversætte de forskellige dokumenter.
Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til vores EU-hotline på telefonnummer 35 30 88 80 mandage kl. 9-12.00 og onsdage kl. 12-15.00.
Med venlig hilsen
Ditte Marie Knudsen
Fuldmægtig
EU-enheden
Ryesgade 53
2100 København Ø
Tlf.: 35 36 66 00
Web: www.nyidanmark.dk
ps. fra j helle jeg kan ikke spans jeg føler US. prøver at træke det ud min kone har bo i spain i 3 år så hun er helder ikke profeser i spansk så jeg vil ikke oversæte det for sense at få kyld for at vi har skreven noget for kert
ps. hvad skal jeg gøre