Gælder ens opholdsret for alle de angivne år?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alomari50102

Gælder ens opholdsret for alle de angivne år?

Indlæg af Alomari50102 » 16.09.2012 18:33:41

Hej!

Min mand har opholdskort efter eu reglerne og jeg har nogle spørgsmål som jeg håber I kan svare på

1. Der står desuden i brevet som vi fik fra migrationsverket: Dit opholdskort galler så lange du uppfyller villkoren enligt 3 a kap 4.
Betyder det, at han ikke har opholdsret i tilfælde af, at jeg bliver arbejdsløs?

2. Han går i skole for at lære svensk, og vil høre om I ved noget om han kan få SU eller lignende når han går i skole? Jeg går i skole i Danmark og har et deltidsarbejde i sverige også.

3. Når han skal søge om svensk statsborgerskab, er det 5 år efter indrejse til sverige eller 5 år efter udstedelse af opholdskort? Fordi det tog jo nogle måneder før han fik opholdskortet, så vi ved ikke hvornår vi må søge statsborgerskab.

På forhånd tak.

skaanebo

Re: Gælder ens opholdsret for alle de angivne år?

Indlæg af skaanebo » 16.09.2012 19:37:08

5 år fra dato for folkeregistrering.

Ja, det betyder, at hvis I bliver en urimelig byrde for værtslandet, hvis I fx igennem længere tid lever af svensk socialhjælp, så kan Sverige inddrage hans opholdskort, medmindre han selv eller du er arbejdstager i Sverige. Det afhænger i alle tilfælde af en konkret vurdering.

Man kan ikke få studiestøtte til SFI, men muligvis aktivitetsstöd eller introduktionsersättning. Du må selv læse mere om kriterierne for disse, og om I i givet fald vil kunne være berettiget til noget derigennem.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.09.2012 19:50:52

I KAN jo vælge at skifte til svenske, nationale regler når din mand har haft opholdskort i mindst 6 måneder. Det kan evt. være en fordel for jer.

Læs i tråden her: viewtopic.php?f=20&t=9686
mh
Rådgiver for ÆUG

Alomari50102

Indlæg af Alomari50102 » 16.09.2012 21:02:15

Ja men hvis nu jeg bliver arbejdsløs og vi ikke modtager noget støtte fra Sverige så kan hans opholdskort ikke blive inddraget vel?
Hvis vi skifter til de svenske nationalregler kan min mand evt. Få permanent opholdstilladelse hvis vi har boet sammen i to år, gælder det på der tidspunkt vi aflevere ansøgningen eller fra det tidspunkt de åbner sagen ? Fordi nu har vi boet sammen i 1 og et halvt år her i Sverige så kan det betale sig at aflevere ansøgningen nu siden de alligevel tager op til 9 måneder at behandle sagen eller skal vi vente med at aflevere ansøgningen til der akkurat er gået 2 år siden han kom mht. At få permanent opholdstilladelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2012 21:24:52

Det er KUN, hvis I bliver en urimelig byrde for værtslandet, at opholdskortet kan inddrages.

Og vent med at søge indtil de 2 år er gået, hvis I ønsker permanent opholdstilladelse ved første ansøgning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.09.2012 06:43:32

Du har selvfølgelig sørget for at være medlem af en A-kasse, så det ikke bliver nødvendigt at søge om svensk socialbidrag, bare fordi du bliver arbejdsløs?

I så fald er der ikke noget problem, da ydelser fra en A-kasse er forsikringsydelser, og derfor kan regnes for "tilstrækkelige midler" på lige fod med lønindkomst, pension, uddannelsesstøtte eller formue.

Alomari50102

Indlæg af Alomari50102 » 17.09.2012 16:06:54

nej men jeg melder mig ind i en a kasse her indenfor de näste par dage.. men jeg tänkte på at hvis jeg blev arbejdslös ville mine foräldre stötte os, så vil vi stadig väre med 'tilsträkkelige midler' ikk? Jeg var bare lidt nervös for, hvis migrationsverket 'fölger op' på, om man stadig har 'tilträkkelige midler' efter udstedelse af opholdskortet, men det gör de kun hvis man selv beder om socialbidrag kan jeg forstå fra jer.

Men kan jeg arbejde i sverige og danmark samtidig? For lige nu har jeg et deltidsjob i sverige, og har fået tilbudt et deltidsjob i danmark også.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.09.2012 22:53:56

Nej, det vil stadig være forbundet med store omkostninger at arbejde i både DK og S samtidig, idet Sverige så vil kræve 32 % i sociale afgifter af din løn fra din danske arbejdsgiver. Så det er smartest at arbejde enten i DK eller i Sverige, men ikke i begge lande samtidig, i hvert fald ikke som almindelig lønmodtager.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2012 06:42:51

Migrationsverket har ikke engang tid til at behandle de ansøgninger om EU-opholdskort, de modtager, inden for fristen på 6 måneder. Så selvfølgelig har de ikke tid og ressourcer til at foranstalte løbende undersøgelser af økonomien hos alle de personer, hvis ægtefæller har fået opholdskort.

Desuden er hele formålet med kravet om "tilstrækkelige midler" jo kun, at de vandrende unionsborgere ikke må være en urimelig byrde for det sociale system. Så selve det at man mangler indtægt, kan aldrig være nok begrundelse for at inddrage en opholdsret, hvis man kan leve af f.eks. økonomisk støtte fra forældre eller træk på bankkontoen.

Så i praksis er det derfor sådan, at inddragelse af opholdsret kun kan finde sted, hvis man søger om sociale ydelser. I Danmark har kommunerne pligt til at underrette US, hvis udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse eller EU-opholdsret modtager kontanthjælp eller revalidering. Og det svenske system er nok ikke meget anderledes.

Besvar