Endelig på vej mod Danmark, men...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DanSveCol

Endelig på vej mod Danmark, men...

Indlæg af DanSveCol » 06.09.2012 09:52:40

Hej,

Vi har nogle spørgsmål vedr. visum til Danmark. Jeg og min colombianske kone bor i Sverige og hun har været her i tre måneder. Hun har opholds -og arbejdstilladelse i to år i Sverige efter EU-reglerne. Planen er at tage til Danmark og vi har fået tilbudt en lejlighed i København, så tiden er kommet til at opsige vores lejekontrakt i Sverige og søge visum i Danmark.
Derfor vil vi gerne være sikre på at vi kan få visum i Danmark og det er der at jeres erfaringer/viden forhåbentlig kan hjælpe os.

Som sagt har vi en tidsubegrænset lejekontrakt her i Sverige i mit navn. Derudover kan jeg bevise at jeg har arbejdet her fra den dag jeg ankom. Min kone studerer Svensk på SFI (Svensk For Indvandrere) og er registreret på vores adresse og har et svensk personnummer. Desuden er vores ægteskab registreret her i Sverige også.

Er der nogen som ved om vi skal bruge mere end dette for at få visum i Danmark - hvad lægger de vægt på i praksis osv. Det siges og skrives at behandligstiden kun exceptionelt må vare mere end 15 dage, men er der nogle, som har erfaringer med dette?

Håber at i kan hjælpe!

Med venlig hilsen,
DanSveCol

fundiver199

Re: Endelig på vej mod Danmark, men...

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2012 11:28:20

Hvis din kone har en svensk opholdstilladelse, skal hun ikke bruge visum for at rejse til andre schengenlande. Så din kone skal bare søge om opholdskort hos US ved at udfylde EU/FA1, hurtigst muligt efter jeres flytning til Danmark. Eller evt. allerede før jeres flytning. Læs mere under ”rådgivning”, ”flytte tilbage til Danmark”.

I skal være særligt opmærksomme på dokumentationskravet, også selvom du har arbejdet i Sverige. Det synes at være sådan, at ”enhver tvivl” anvendes til at nedlægge påstand om, at opholdet i det andet EU-land nok slet ikke har fundet sted. Og om ikke andet medfører dette en samlet sagsbehandlingstid på mindst 12 måneder, fordi man så får afslag hos US og må have sin sag behandlet i JM også.

DanSveCol

Indlæg af DanSveCol » 09.09.2012 09:39:13

Hej fundiver199,

Tak, det var lige hvad vi havde brug for at høre. Tror at jeg kan få en skriftlig bekræftelse fra min chef om atjeg rent faktisk har arbejdet her, men godt at vide at det virkelig skal være soleklart at jeg har arbejdet her!

Tusind tak, jeg skal nok lade jer vide hvordan det kommer til at gå.

DanSveCol

DanSveCol

Indlæg af DanSveCol » 13.09.2012 18:39:24

O.K., så vidt jeg forstår det, skal min kone sådan set bare udfylde hendes del af ansøgningen og det er så fint nok. Det, der i virkeligheden er vigtigt er at overbevise de danske myndigheder om, at JEG rent faktisk har benyttet mig af min ret til fri bevægelighed, korrekt?

I skemaet EU/FA1, som vi skal benytte, står der at jeg skal aflevere min del hos Udlændinge"service" i Københvan, mens min kone sagtens kan aflevere hendes del på den danske ambassade i Stockholm. Kan jeg ikke også det? Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal troppe op i København - jeg bor jo også i Stockholm?

Der står også at til min kones del af ansøgningen skal hun vedlægge en oversat kopi af vores vielsesattest. Men i den engelske version står der "A marriage certificate or proof of registered partnership (copy or original version with authorised translation to Danish or English, if necessary)". Er der nogen som ved om det er nok bare at oversætte det svenske Skatteverkets registrering af vores ægteskab til dansk?

Det skulle være de sidste tvivl inden vi kan samle alle dokumenterne og ansøge om visum i Danmark. Håber at i kan hjælpe.

På forhånd tak!

DanSveCol

DBS

Indlæg af DBS » 13.09.2012 18:46:29

Sidste år, hvor vi overveje at aflevere ansøgningen i Stockholm, fik vi det mundtlige svar fra ambassaden, at det var de helst fri for, og det var bedst at vi selv aflevered i DK

(vær opmærksom på, at vi flyttede til DK, og så afleverede)

Udskrift fra skatteverket, skulle være nok, den aflevered vi, samt vielsesattest fra SE.

Det er ikke nødvendigt at oversætte noget, som er på et nordisk sprog, da de modtage det iflg. den nordisk aftale.

mvh DBS

DanSveCol

Indlæg af DanSveCol » 13.09.2012 18:55:06

Hej DBS,

Tusind tak! Vores vielsesattest - den originale - er på spansk. Hvad er din vurdering - tror du at den skal oversættes eller vil de danske myndigheder formentlig godkende at Sverige har accepteret den spanske udgave og så det svenske bevis fra Skatteverket på at det er registreret?

DanSveCol

Besvar