Arbejde i Sverige og su
Arbejde i Sverige og su
Håber i kan hjælpe mig...Er det et problem hvis man arbejder i Sverige og også får su? Og er det vigtigt at man registrer sig i forsikringskassen for min mands opholdsret?
På forhånd tak.
På forhånd tak.
-
fundiver199
Re: Arbejde i Sverige og su
Nej og nej. Men af helt andre årsager er det vel ret dumt ikke at registrere sig i Forsäkringskassen, hvis man bor i Sverige. Og hvorfor vil du gerne undgå at gøre det?
Mange tak fundiver . Men hvilke fordele er der er at registrer sig i forsikringskassen ?Jeg synes ikke vi har det i Danmark.
Försäkringskassan i Sverige fungerer ligesom den offentlige sygesikring i Danmark. I Danmark har den offentlige sygesikring bare ikke noget kontor og er forholdsvis anonym. Försäkringskassan har desuden lidt flere beføjelser, bl.a. er det også her, at man søger om boligstøtte og lignende.
Ikke at være registreret hos Försäkringskassan kan give dig problemer, hvis du nogensinde får brug for en svensk læge, svensk tandlæge eller lignende.
Ikke at være registreret hos Försäkringskassan kan give dig problemer, hvis du nogensinde får brug for en svensk læge, svensk tandlæge eller lignende.
Tak så har jeg også registreret mig
vil bare lige spørger, kan man få boligstøtte selvom man har søgt opholdsret til sin ægtefælle efter eu reglerne ?
Ja, det kan man sagtens, hvis man ellers opfylder kriterierne.
Nu har jeg sendt klagen men der alligevel ikke sket noget, har ikke hört noget fra dem... har selv ringet til min sagsbehandler idag som sagde at det forhåbentligvist vil går hurtigt.. kan jeg bruge det til noget? hvordan kan det väre at gitte og de andre straks fik svar mens jeg har ventet et år og ikke får svar på min klage ?
Klage til hvem om hvad?
Der står intet i denne tråd om nogen klage eller hvad baggrunden for at klage er ...
Undskyld hvis jeg spørger meget dumt, men er man ikke automatisk registreret i Forsikringskassen når man er folkebokført? Og er der nogen der ved, hvad kriterierne er for at få boligsikring?
Nej, det er man faktisk ikke. Også her adskiller svensk praksis sig fra dansk. Kik på www.forsakringskassan.se