ægtefælle og mit barn... og flytte er ikke noget problem for mig.. problemmet er og finde et arbejd..
...
Re: Afslag på visum efter EU-regler
hvad er hjemmesiden for kærlighed uden grænser flytte? har verdens bedste arbejd her
vil gøre alt for min
ægtefælle og mit barn... og flytte er ikke noget problem for mig.. problemmet er og finde et arbejd..
-
fundiver199
Ja de hedder Grænseløs Kærlighed. Beklager fejlen.
det er helt i orden... tak for jeres hjælp alle
jeg må se hvad jeg kan gøre med sagen..
deres forum på GK er jo helt dødt.. det er langt fra ÆUG..
der står at ægteskabet aldrig vil blive godkendt i Norge.. det betyder at der ingen chance er for EU-regler i
dette land for mig...
dette land for mig...
-
fundiver199
Hej Khalid
Skribenten mh har kigget på den norske lovgivning, og har muligvis lidt gode nyheder og konkrete forslag til dig.
Skribenten mh har kigget på den norske lovgivning, og har muligvis lidt gode nyheder og konkrete forslag til dig.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hej Khalid
Et ægteskab, som er gyldigt indgået i udlandet er som udgangspunkt gyldigt i Norge. At en af parterne var under 18 år er ikke grund til at ægteskabet aldrig kan anerkendes.
Det fremgår nemlig af den norske ægteskabslov, at et ægteskab, som er indgået i udlandet godt kan anerkendes, SELVOM en af parterne var under 18 år ved vielsen, når blot ikke nogen af parterne på tidspunktet for vielsen var norsk statsborger eller havde fast bopæl i Norge.
Med andre ord: hvis begge parter er udlændinge, og ingen af dem havde fast bopæl i Norge på vielsestidspunktet, så kan ægteskabet som udgangspunkt godkendes.
I blev gift i udlandet, og ingen af jer er norske statsborgere eller boede i Norge dengang. Derfor og fordi din hustru nu er over 18, og I har været gift nogle år, mener jeg ganske bestemt at jeres ægteskab kan godkendes af de norske myndigheder.
I kan i fællesskab (I SKAL begge skrive under på den) skrive en anmodning til:
Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet
Akersgata 59
Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
og anmode om at få jeres ægteskab godkendt. I skal vedlægge jeres vielsesattest, og udskrift af den relevante paragraf, som står her:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... l&emne=bld*&&
LOV 1991-07-04 nr 47: Lov om ekteskap [ekteskapsloven]
"§ 18a. Anerkjennelse av ekteskap inngått i utlandet
Et ekteskap som er inngått i utlandet, anerkjennes her i riket dersom ekteskapet er gyldig inngått i vigselslandet. En regulert samlivsform i utlandet som i hovedsak har samme rettsvirkninger som ekteskap i inngåelseslandet, anerkjennes som et ekteskap her i landet, når begge parter skriftlig har samtykket til dette. Departementet kan ved forskrift gi nærmere regler om i hvilke tilfeller en regulert samlivsform i utlandet vurderes å ha samme rettsvirkninger som ekteskap i inngåelseslandet. Et ekteskap anerkjennes likevel ikke dersom dette åpenbart ville virke støtende på norsk rettsorden (ordre public).
Et ekteskap som er inngått i utlandet, anerkjennes ikke her i riket dersom minst en av partene var norsk statsborger eller fast bosatt her i riket på vigselstidspunktet, og:
a) ekteskapet er inngått uten at begge parter var til stede under vigselen,
b) en av partene var under 18 år, eller
c) en av partene allerede var gift
Departementet kan likevel etter begjæring fra begge parter anerkjenne ekteskapet dersom sterke grunner taler for det."
Et ægteskab, som er gyldigt indgået i udlandet er som udgangspunkt gyldigt i Norge. At en af parterne var under 18 år er ikke grund til at ægteskabet aldrig kan anerkendes.
Det fremgår nemlig af den norske ægteskabslov, at et ægteskab, som er indgået i udlandet godt kan anerkendes, SELVOM en af parterne var under 18 år ved vielsen, når blot ikke nogen af parterne på tidspunktet for vielsen var norsk statsborger eller havde fast bopæl i Norge.
Med andre ord: hvis begge parter er udlændinge, og ingen af dem havde fast bopæl i Norge på vielsestidspunktet, så kan ægteskabet som udgangspunkt godkendes.
I blev gift i udlandet, og ingen af jer er norske statsborgere eller boede i Norge dengang. Derfor og fordi din hustru nu er over 18, og I har været gift nogle år, mener jeg ganske bestemt at jeres ægteskab kan godkendes af de norske myndigheder.
I kan i fællesskab (I SKAL begge skrive under på den) skrive en anmodning til:
Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet
Akersgata 59
Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
og anmode om at få jeres ægteskab godkendt. I skal vedlægge jeres vielsesattest, og udskrift af den relevante paragraf, som står her:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... l&emne=bld*&&
LOV 1991-07-04 nr 47: Lov om ekteskap [ekteskapsloven]
"§ 18a. Anerkjennelse av ekteskap inngått i utlandet
Et ekteskap som er inngått i utlandet, anerkjennes her i riket dersom ekteskapet er gyldig inngått i vigselslandet. En regulert samlivsform i utlandet som i hovedsak har samme rettsvirkninger som ekteskap i inngåelseslandet, anerkjennes som et ekteskap her i landet, når begge parter skriftlig har samtykket til dette. Departementet kan ved forskrift gi nærmere regler om i hvilke tilfeller en regulert samlivsform i utlandet vurderes å ha samme rettsvirkninger som ekteskap i inngåelseslandet. Et ekteskap anerkjennes likevel ikke dersom dette åpenbart ville virke støtende på norsk rettsorden (ordre public).
Et ekteskap som er inngått i utlandet, anerkjennes ikke her i riket dersom minst en av partene var norsk statsborger eller fast bosatt her i riket på vigselstidspunktet, og:
a) ekteskapet er inngått uten at begge parter var til stede under vigselen,
b) en av partene var under 18 år, eller
c) en av partene allerede var gift
Departementet kan likevel etter begjæring fra begge parter anerkjenne ekteskapet dersom sterke grunner taler for det."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
mh: det er virkelig et flot stykke juridisk gravearbejde du har lavet der! 
det er virkelig nogle gode nyheder, jeg må straks kom i gang med at få vores
vielsesatest godkendt i Norge..
tusind tak for det!!!!
vielsesatest godkendt i Norge..
-
fundiver199
Og når det er i orden, foreslår jeg, at du kontakter ÆUG´s rådgivning igen, så vi kan hjælpe jer med at formulere et følgebrev til en ny visumansøgning. Det vil nok øge sandsynligheden for, at det går lidt mindre galt næste gang......
håber jeg da
... det lyder godt ÆUG 
Har lige været hos personregister i bergen. Og der er jeg registreret gift, de gjord jeg jo første dag jeg meldte mig hos dem, med vigelsesatest og det hele. Skulle det ikke være nok og være registreret gift? Må tag kontakt til udi på mandag.
-
fundiver199
Jeg tror, at du skal lade enten ÆUG eller en advokat om at kontakte UDI på dine vegne. Ellers bliver de bare ved med at køre rundt med dig. Den afgørelse, de har truffet i din kones visumsag, må siges at være åbenlyst forkert. Men den kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Og det er næppe pga. "en fejl", at UDI har truffet den, det er snarere fordi de ønsker at lægge jer hindringer i vejen. Så at ringe for at "snakke med dem" er givetvis spild af tid.
Og det er næppe pga. "en fejl", at UDI har truffet den, det er snarere fordi de ønsker at lægge jer hindringer i vejen. Så at ringe for at "snakke med dem" er givetvis spild af tid.
Ja har fået snakket med rådgivning her inde. Får tilsendt dokumentation
Fra folkeregister på at jeg er gift. Så tager vi sagen der fra:-) er bare så glad for
At jeg fik registreret det den dag. For har søgt om at få det godkendt hos
Bufdir, og det mener at det ikke er deres arbejd fordi jeg er dansk borger, blev hendvendt
Til samliv og ligestillings, har fået kontakt til dem og de mener at det er folkeregisters arbejd og godkende det. Ja er en slagt tenis bold som bliver kastet rundt. Men
Nu er det endelig overstået med at få det registreret, for det har det nemlig altid været.
Fra folkeregister på at jeg er gift. Så tager vi sagen der fra:-) er bare så glad for
At jeg fik registreret det den dag. For har søgt om at få det godkendt hos
Bufdir, og det mener at det ikke er deres arbejd fordi jeg er dansk borger, blev hendvendt
Til samliv og ligestillings, har fået kontakt til dem og de mener at det er folkeregisters arbejd og godkende det. Ja er en slagt tenis bold som bliver kastet rundt. Men
Nu er det endelig overstået med at få det registreret, for det har det nemlig altid været.