Jeg og min hustru fra Ukraine har boet i DK i ca. 4 år. Hun har bestået PD3 og har pt. midlertidig opholdstilladelse til 2016.
Vi påtænker af arbejdsmæssige årsager at flytte til Tjekkiet, idet hendes arbejds muligheder er bedre dernede. Hun er uddannet læge, men er løbet ind i de stramninger, som Bertel Haarder vedtog som sundhedsminister og den nye regering åbenbart er bedøvende ligeglade med.
Vi er derfor ved at undersøge de forskellige muligheder og konsekvenser der af. Vi har en datter på næsten 3 år.
Jeg vil sandsynligvis selv kunne få arbejde dernede rimelig hurtigt.
Hvad vil konsekvenserne kunne være, hvis vi efter 3 år, ønsker at tage tilbage til Danmark? Vil min hustru fortsat kunne få opholdstilladelse? Hun er jo mor til datteren, men ikke dansk statsborger?
Jeg vil sandsynligvis ved søgning af opholdstilladelsen påny, ikke være indehaver af hverken dansk indtægt eller en bolig af rimelig størrelse?
Vil vi kunne bruge hendes danske opholdstilladelse, til at flytte til Tjekkiet? Og retur igen?, Den gælder jo til 2016 og hvis vi flytter indenfor EU, er det vel helt legalt?
Opholdstilladelse til Tjekkiet?
-
Re: Opholdstilladelse til Tjekkiet?
Når I flytter inden for EU, gælder reglerne om fri bevægelighed. Læs mere under menupunktet ”rådgivning”, ”flytte til Sverige/EU-land” og ”flytte tilbage til Danmark”.
Som et kort svar er der ikke noget problem med at flytte rundt i EU. Men det udsætter jo det tidspunkt, hvor din kone opnår mulighed for at søge om permanent opholdstilladelse eller permanent opholdsret, idet uret starter forfra, hver gang I flytter.
Som et kort svar er der ikke noget problem med at flytte rundt i EU. Men det udsætter jo det tidspunkt, hvor din kone opnår mulighed for at søge om permanent opholdstilladelse eller permanent opholdsret, idet uret starter forfra, hver gang I flytter.