rejse til peru - hvornår må man?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
annabacher

rejse til peru - hvornår må man?

Indlæg af annabacher » 07.08.2012 11:52:30

Hej kæreste forum.

Jeg er flyttet til Spanien med min peruvianske mand med henblik på engang når vi rejser tilbage til DK at søge FS efter EU-reglerne. Jeg er i arbejde her, og når min mand engang får sit opholdskort og nr. kommer han det forhåbentlig også, og vi har som udgangspunkt planer om at bliver hernede så længe det går godt, i hvert fald 6 mdr. og så burde det jo kvalificere os til at gå godkendt FS til ham efter EU-reglerne. Vi har tænkt os at søge FS på forhånd fra Spanien så han ikke kommer til at sidde og vente i DK uden at kunne gøre noget som helst.
Bare lige et enkelt spørgsmål.
Indenfor det næste års tid skal han på 'ferie' tilbage til Peru for at tage et par certifikater og besøge sin familie, mit spørgsmål er så bare hvornår det er fornuftigst for ham at gøre det?
Hvis vi fx. søger om FS om 6 mdr (så regner jeg med vi har tilstrækkelig dokumentation), så går der omkring 30 dage før ansøgningen bliver regnet for fuldent (sansynligvis) og så er der en behandlingstid på 3 mdr (hvis den er nogenlunde ud ad landevejen). Når vi så forhåbentlig får en godkendelse om i alt 10 mdr (6 + 1 + 3), så har vi en frist på 6 mdr. til at flytte tilbage til Danmark.
Hvornår i denne periode kan han rejse til Peru i 3-4 mdr uden at ødelægge noget i processen?
Jeg går ud fra at han med spansk opholdskort han rejse hvorhen han vil i max 6 mdr. uden man skal gøre noget yderligere? Men er der noget krav om at han skal stå til rådighed eller være sammen med mig i spanien mens ansøgningen bliver behandlet?

På forhånd mange tak for hjælpen.

fundiver199

Re: rejse til peru - hvornår må man?

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2012 12:02:30

Nej han kan rejse, som han vil. Men det er et krav, at han flytter til Danmark samtidig med dig eller i naturlig forlængelse af din flytning. Så det må I lige planlægge og koordinere, så det passer.

annabacher

Indlæg af annabacher » 07.08.2012 12:12:00

Mange tak for hurtigt og klart svar.
Lyder det ellers nogenlunde rigtigt de planer/beregninger jeg havde lavet?
Ved at der er mange problemer i øjeblikket, men lyder det nogenlunde realistisk med retur til DK om ca. 10-11 mdr?

annabacher

Indlæg af annabacher » 07.08.2012 12:13:26

Og et ekstra spørgsmål.
Lad os sige at han flyver til peru i maj og sagen endnu ikke er afgjort.
Kan vi så flytte sammen til DK i april fx. og han rejser til Peru på ferie i 4 mdr og vender så tilbage til DK når sagen til den tid forhåbentlig er afgjort?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2012 13:09:19

Ja man er ikke stavnsbundet i DK. Så det kan han godt gøre. Men sørg nu for, at US forinden har fået alt, hvad de skal bruge fra ham, i form af biometri og forevisning af pas etc. For ellers er der jo noget langt fra Peru til Ryesgade i København.

Besvar