Sverige, hvad gør vi?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janina

Sverige, hvad gør vi?

Indlæg af Janina » 05.08.2012 21:39:20

Vores situation er lidt anderledes end de fleste, så det er svært at finde ud af hvad vi skal holde os til. Jeg håber at få et par kloge ord og gode råd...

Vi er et ægtepar på 28 og 35, som ønsker at flytte til Malmø. Jeg er dansk statsborger og min mand er statsborger i Cameroon, men har permanent opholdstilladelse i Holland (og pga sproget er det ikke en mulighed for os at bo dér, da jeg ikke ville kunne arbejde der)

Jeg har et job i København som jeg MEGET gerne vil beholde, da det er nærmest umuligt at få job i både DK og SE indenfor mit fag. Min mand er ved at læse kandidat på Amsterdam Universitet, men er optaget på Lund Universitet fra januar 2013.

Jeg har dog kun en deltidsstilling og får ca. 8.500 udbetalt, hvilket jo ikke er nok til at forsørge os begge. Han er mere end villig til at arbejde ved siden af studierne (som han altid har gjort), men det bliver der jo ikke taget hensyn til i nogen ansøgninger, så vidt jeg ved. (Han søger altså ikke SU)

Fordi han har permanent opholdstilladelse i et EU-land, er det for så vidt muligt for ham at tage til Sverige uden at jeg bliver blandet ind i det, men problemet er at han vil skulle betale mange tusinde i undervisningsafgift (De penge har vi ikke!) med mindre jeg er bosiddende i Sverige.

Vi forestiller os ikke umiddelbart at flytte tilbage til DK. Jeg elsker mit fædreland, men jeg har fået nok af alle de vanvittige love, som i 5 år har adskilt mig fra det menneske jeg elsker allermest!

Hvordan skal vi gribe problemet an? (familiesammenføring i DK er ikke en mulighed)

fundiver199

Re: Sverige, hvad gør vi?

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2012 21:54:27

Den mest oplagte løsning er vel at søge familiesammenføring efter Sveriges egne regler. Så stilles der ikke noget krav om, at du skal have en indtægt af en bestemt størrelse for at kunne forsørge jer. Og din mand vil kunne studere gratis i Sverige, men så vidt jeg ved dog først få svensk uddannelsesstøtte efter 2 år. Så I følger vel bare denne for så vidt yderst simple plan:

1) Du flytter til Sverige og får svensk personnummer

2) Din mand udfylder den elektroniske ansøgningsblanket

3) Når ansøgningen er imødekommet efter cirka 3 måneder, og når det passer med studie mm., flytter din mand også til Sverige

Janina

Indlæg af Janina » 05.08.2012 23:05:27

Jeg vil først have mulighed for at flytte til januar, men kan det tænkes at man kan få dispensation for undervisningsafgiften, hvis man beviser at man har søgt om familiesammenføring? Det skal jeg selvfølgelig spørge universitet om, men lyder det helt hen i vejret?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.08.2012 23:23:20

Når din mand har permanent ophold i Holland skal I være opmærksomme på, at der findes særlige EU-regler, som din mand kan benytte. Under nogle nærmere givne betingelser kan din mand nemlig udnytte EU's frie bevægelighed akkurat som om han var EU-borger. Danmark står uden for disse regler pga. de danske forbehold, men Sverige gør ikke, så med en permanent hollandsk opholdstilladelse kan din mand flytte til Sverige som "varagtig bosat", som svenskerne kalder det. Læs mere på www.migrationsverket.se

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2012 06:49:49

Ja og spørgsmålet er, om personer med en sådan ret til fri bevægelighed i EU virkelig skal betale undervisningsafgift? Det lyder, som om Janina har undersøgt det, men jeg synes, at det lyder mærkeligt. For det skal vandrende unionsborgere jo ikke. Og den fri bevægelighed for tredjelandsborgere med permanent opholdstilladelse er generelt en meget tilsvarende ordning som den for unionsborgere.

Det ville jo være diskrimination, hvis man skulle betale undervisningsafgift, alene fordi man er f.eks. amerikansk statsborgere, når hverken hollandske eller svenske statsborgere skal betale den.

En forskelsbehandling på dette område er normalt rettet imod personer, der ikke har permanent opholdstilladelse men alene er rejst til et EU-land med henblik på at studere, og som derfor forventes at rejse hjem igen efter studierne.

Her er det vel forståeligt nok, at man ikke synes, at man vil sponsorere uddannelse for personer, der forventes at bruge den et andet sted, når de er færdiguddannede. Men et sådant hensyn gør sig da ikke gældende, når der er tale om en person med permanent opholdstilladelse, da han jo alt andet lige må forventes at blive i EU, også når han er færdig med at studere. Og så kommer han jo til at arbejde og betale skat i samme omfang som unionsborgere.

Så måske skal Janini lige undersøge en gang til, om manden virkelig skal betale studieafgift i Sverige ud over den, som svenske statsborgere også skal betale, hvis han flytter selvstændigt dertil. For det er da alt andet lige den nemmeste og simpleste løsning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2012 06:55:15

PS. Og hvis Janini har spurgt et svensk universitet, så er det meget sandsynligt, at de ikke kender disse specielle regler om fri bevægelighed i EU for tredjelandsborgere med PUT, og derfor har svaret hende, som om der var tale om en person, der kom til Sverige på en midlertidig studieopholdstilladelse, der kun gælder for den tid, som uddannelsen varer.

Det er jo givetvis langt den mest almindelige situation og dermed den, som universiteterne kender bedst.

Janina

Indlæg af Janina » 06.08.2012 18:01:14

Tak for svarene indtil videre. Ja, det er da værd at undersøge nærmere. Vi har jo bare fået besked om at han skal betale, men nu kan jeg se at der står sådan:

You are NOT required to pay application and tuition fees if:

- You are a family member of a citizen of an EU or EEA country, or Switzerland, and have temporary or permanent right of residence in Sweden

Betyder det at hvis han, i samme øjeblik han har en adresse i Sverige (og i og med at han er gift med mig, en EU-statsborger) er undtaget fra at betale?

I så fald vil jeg ikke behøve at flytte til Malmø FØR ham, men vi vil kunne flytte derover samtidig i Januar?
- og vi ville ikke behøve søge om familiesammenføring. Vi ville egentlig bare kunne bo der sammen imens han læser og så rejse tilbage til Danmark alligevel?

Hvor ville det gøre alting meget nemmere...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2012 18:42:27

Den tekst, som du citerer, gælder nok, hvis han får anerkendt EU-opholdsret som familiemedlem til dig. Hvilket jo så kræver, at du er arbejdstager, studerende eller selvforsørgende.

Ja det er indviklet alt sammen, og EU-direktivet om permanent opholdstilladelse for tredjelandsborgere hører ikke til ÆUG´s stærke sider, da det jo kun har relevans for et meget begrænset antal af vores medlemmer.

Så hvis vi skal give dig nogle mere sikre svar, må du lige give os tid til at læse op på lektion først :lol:

Janina

Indlæg af Janina » 06.08.2012 20:22:39

Åh ja, det er virkelig ubeskriveligt umuligt at hitte ud af alt dette! Vi har endda overvejet at tage til Canada (hvor vi begge er sikre på at få opholdstilladelse) for at slippe for dette cirkus, men så vil vi være meget langt fra BÅDE hans og min familie, hvilket vi synes vil være synd for vores fremtidige børn!

Nu har vi siddet og talt det hele igennem for 9416. gang og er nået frem til, at hvis han kan få en aftale i hus om at blive udvekslingsstudent i Lund, kan vi bo derovre sammen imens og så flytte tilbage til DK bagefter. Så slipper vi for at søge om dit og dat! Planen er naturligvis på forsøgsstadiet og skal stadig ses efter for fejl og mangler :)

thore71

Indlæg af thore71 » 07.08.2012 11:33:56

I har en anden mulighed også. Hvis du kan fremvise nok penge som svarer til hvad et tilsvarende par ville få i støtte, ca. 140.000? SEK så får i opholdstilladelse som selvforsørgende uanset at du har en lille indtægt.

Besvar